Sträcksena

Vi opererar en hel del såna här sårskador och skulle aldrig våga uttala mig om hästen specifikt skulle kunna göra piaff/passage/whatever i framtiden. Det vi vet om den här typen av skador är att en del hästar kan få en mekanisk rörelsestörning (eftersom senan läker med vävnad som blir lite annorlunda i sin struktur jmf med normal senvävnad) vilket skulle tex kunna påverka dressyrpoäng, men de flesta hästar läker och får inga framtida men. Denna hästen verkar ju ha läkt sin skada och fungerar och då är väl chanserna goda att den ska kunna fortsätta göra det framöver också (även om man såklart aldrig ska ta något för givet med dessa djur 😅)
Mvh hästveterinär
 
hade du ens vetat om skadan om de inte sagt det? Syns det på hästen?

Många som köper importer tar ju en större risk iom att mycket info ”försvunnit” på vägen.
Provrid den igen och se om du fortfarande är lina kär?
Ja det finns ärr på benet (Synligt) men skulle inte vetat om om det inte skulle vara så på grund av ärret
 
Vi opererar en hel del såna här sårskador och skulle aldrig våga uttala mig om hästen specifikt skulle kunna göra piaff/passage/whatever i framtiden. Det vi vet om den här typen av skador är att en del hästar kan få en mekanisk rörelsestörning (eftersom senan läker med vävnad som blir lite annorlunda i sin struktur jmf med normal senvävnad) vilket skulle tex kunna påverka dressyrpoäng, men de flesta hästar läker och får inga framtida men. Denna hästen verkar ju ha läkt sin skada och fungerar och då är väl chanserna goda att den ska kunna fortsätta göra det framöver också (även om man såklart aldrig ska ta något för givet med dessa djur 😅)
Mvh hästveterinär
Tack så mycket för svar!

Vid en besiktning, är det lämpligt att ultraljuda om man är orolig för en sådan skada på besiktningen eller hur skall man tänka där? Exportröntgen?

Jag har plåtar runtom i benen och ultraljudsbilder från ett år sedan från Halmstads travklinik, skulle det räcka att skicka dessa till en "egen" vetrinär för 2:nd opinion och köra en vanlig klinik besiktning + exportröntgen för att känna sig hyfsat säker?
 
När sa veterinären det? var det när senskadan hände eller var det när hästen var friskförklarad och läkt? För läget kan ju varit annat om dom spekulerade när skadan var ny. Det tycker jag spelar stor roll, jag har träffat på en hel del med senskador och dom har aldrig fått problem igen med senan trots träning så är hästen fräsch så bör den ju vara det tänker jag.
Hon sa att dom hade frågat mycket om hopp eller dressyrhästar när dom åkte in med henne
 
Tack så mycket för svar!

Vid en besiktning, är det lämpligt att ultraljuda om man är orolig för en sådan skada på besiktningen eller hur skall man tänka där? Exportröntgen?

Jag har plåtar runtom i benen och ultraljudsbilder från ett år sedan från Halmstads travklinik, skulle det räcka att skicka dessa till en "egen" vetrinär för 2:nd opinion och köra en vanlig klinik besiktning + exportröntgen för att känna sig hyfsat säker?
Prata med din hemmaveterinär + veterinären som besiktigar. Omöjligt att säga såhär över internet, är så mkt som påverkar hur mkt man ska eller inte ska undersöka vid en besiktning. Man kan kanske inte förvänta sig att en sträcksena som varit trasig och sedan läkt ser alldeles normal ut någonsin igen, så beror nog helt på vem du frågar om tex UL rekommenderas.
 

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 168
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 648
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp