Sträckning?

E

Emmahelatiden

Ikväll när jag red på våran lilla uteridbana så hände det en olycka.
Vi kom lite snävt i en kurva i galopp, och hästen halkar och går nästan omkull, eftersom jag flög all världens väg så såg jag inte hur hon tog emot sig.
Hon la sig inte ner,(hon var inte snöig) men hon kom ialla fall hyfsat lågt ned.

Jag fortsatte rida en liten stund efter det, och då kändes det inte som att hon var halt men när jag satt av och gick/sprang med henne sen så släpade hon ena bakbenet lite :(

Min gissning är att hon sträckt sig, men är det nån annan som har nån liknande erfarenhet?
Nån som vet på ett ungefär hur lång tid det tar innan de repar sig från en sträckning ?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sträckning?

Det kan nog ta ett litet tag.

Jag skulle bara skritta hästen lite i någon vecka och se om det blev skillnad (bättre-sämre) och om det inte blivit bättre kontakta veterinär.

Min häst fick en gaffelbandsskada efter att han halkade till litegranna med ena bakbenet vid uteritt. Ingen märkvärdig halkning alls men han haltade till rätt rejält i början sen blev det mer diffust. Veterinär gick igenom bakbenet ordentligt och kom fram till att det möjligen möjligen kunde vara liiiite varm vid gaffelbandsfästet insidan hasen och vi ultraljudade (som tur var) och då såg man skadan. Först blev jag tillsagd att skritta honom varje dag men efter två måndader på återbesöket var skadan inte ett dugg bättre och jag ställde av honom tre-fyra månader. Sedan åkte jag tillbaka och det var nästan helt läkt så jag började skritta igen och vid sista besöket var senan helt läkt! Det är flera år sedan nu och han är i toppenform! (peppar peppar...). Tränas MSV dressyr. Så -kolla igenom bakbenen ordentligt och symtomen på senskada kan vara luriga eftersom de ofta blir mer halta direkt efteråt sedan blir det difusare... Lycka till! Berätta hur det går!

hej!
jag skulle inte rida på hästen utan låta den stå i liten hage i en vecka för att sedan se om det blivit bättre.Vila eller korta promenader.
Och sen ta ut vet och ultraljuda.
Min herre fick nämligen en blödning vid hälbenet och han ska gå i liten hage i 3 veckor för att sedan sättas igång.:smirk: kommer inte bli lätt så jag har fått lite lungnande till ridningen. Och det var tydligen ingen stor skada ansåg veterinären dock ändå ytterliga 3 veckors vila.. Och han haltar inte, är inte så jätte svullen. Så kolla upp det jag, skulle inte chansa.

Ikväll när jag red på våran lilla uteridbana så hände det en olycka.
Vi kom lite snävt i en kurva i galopp, och hästen halkar och går nästan omkull, eftersom jag flög all världens väg så såg jag inte hur hon tog emot sig.
Hon la sig inte ner,(hon var inte snöig) men hon kom ialla fall hyfsat lågt ned.

Jag fortsatte rida en liten stund efter det, och då kändes det inte som att hon var halt men när jag satt av och gick/sprang med henne sen så släpade hon ena bakbenet lite :(

Min gissning är att hon sträckt sig, men är det nån annan som har nån liknande erfarenhet?
Nån som vet på ett ungefär hur lång tid det tar innan de repar sig från en sträckning ?

Förut när jag och mina 2 kompisar var ute på vintern och galopperade lugnt och sansat i snön men plötsligt så börjar min häst att skena och går om min kompis evgelinas travhäst och då hör jag att emelie min andra kompis som rider en gammal galoppör skriker för då har han stuckit iväg för att han tror att det är löp och han kmmr upp jämsides och dom håller på att löpa och plötsligt så svänger juni ner i en volt och jag hinner inte med och flyger av och resten sticker iväg och jag börjar att gå efter min ponny och då när jag kmmr fram till byn så håller evizz i juni och emelie leder piccabbo och vi sitter upp och när vi börjar skritta hemåt på asfalten känner jag att juni haltar och när vi kommer hem har jag gått 3 km ungefär med juni ledandes och då lindar jag och smörjer in med liminent och sedan dagen efter så är juni utan hälta och då säger piccabbos ägare helene att det var troligen en sträckning och det var ingen fara men däremot piccabbo blir halt 3 dar efter det här och är blockhalt i 3 veckor p.g a gammal skada från löp.

Förut när jag och mina 2 kompisar var ute på vintern och galopperade lugnt och sansat i snön men plötsligt så börjar min häst att skena och går om min kompis evgelinas travhäst och då hör jag att emelie min andra kompis som rider en gammal galoppör skriker för då har han stuckit iväg för att han tror att det är löp och han kmmr upp jämsides och dom håller på att löpa och plötsligt så svänger juni ner i en volt och jag hinner inte med och flyger av och resten sticker iväg och jag börjar att gå efter min ponny och då när jag kmmr fram till byn så håller evizz i juni och emelie leder piccabbo och vi sitter upp och när vi börjar skritta hemåt på asfalten känner jag att juni haltar och när vi kommer hem har jag gått 3 km ungefär med juni ledandes och då lindar jag och smörjer in med liminent och sedan dagen efter så är juni utan hälta och då säger piccabbos ägare helene att det var troligen en sträckning och det var ingen fara men däremot piccabbo blir halt 3 dar efter det här och är blockhalt i 3 veckor p.g a gammal skada från löp.

Känner du till ngt som heter punkt?:D

Nu kommer uppdatering!

Har kollat henne idag och hon var varken varm eller svullen något av benen. Benet som hon släpade igår är mkt bättre, haltar inte och är pigg & glad. Så jag tror inte att det blev något, kan ju hända att det kommer lite efter så jag låter henne iallafall vila några dagar så får vi se :)

Blir väldigt förundrad när jag läser om min dåvarande häst som du nämner. Han har ingen gamal skada från något löp och han har aldrig varit blockhalt. Du borde nog kolla upp vad det begreppet innebär och ha koll på fakta innan du omnämner honom i något forum! //H

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 233
Senast: Ridinglady
·
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 690
Senast: _Jezzie_
·
Övr. Hund Nu är jag trött på vissa hundägare (inte alla, vissa vet hur man sköter och fostrar en hund som tur är). Vi har ett grannpar som...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London