Strå eller blad

lewellyn

Trådstartare
Kort dum fråga när hjärnan står stilla - sitter den mesta näringen i ett grovfoder i strået eller bladet? Eller är det ingen betydande skillnad?

Sv: Strå eller blad

jag har också för mig det men så blev jag osäker på vad som verkligen stämmer. Jag har googlat lite men hittar bara komplicerade forskningsrapporter med labresultat på olika grässorter...

Det är väl generellt mer näring i det som är "nyast", till exempel är det mindre näring i högt gräs än det är i kort gräs som precis vuxit upp. Så om man får gissa skulle jag säga bladen. :)

I bladen har jag fått lära mig iaf. Bla att det är viktigt att få med dessa när man skickar in prov för analys osv.

Saxat från Hippson :
Före blomning har växterna större andel blad och innehåller därför mer näring. Ju senare på säsongen det blir desto mer "förvedas" växten och andelen stjälk ökar. Den innehåller mer vedämne (det ämne som gör att växten kan stå upp) och det kan inte djuren bryta ned.

http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/sanningar-och-myter-om-olika-sorters.htm

Och det stod något på hippocampus med men jag orkade inte läsa...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
904
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix