Stövknutor???

J

jezzie-

Är det ngn som har hört talas om stövknutor/stövknölar?
Min häst har sådana enligt min veterinär.
Ser ut ungefär som ett stort insektsbett. Ca 2- 3 cm i omkrets.
Helt reaktionslösa. Är vid sadelläget. Vet sa att det berodde på dålig borstning/skitiga schabrak. (OBS han hade dom när jag fick han för 1 1/2 år sedan. Jag är borstoman!!)
Vet sa att borsta mycket, o ryktning sätter ju igång cirkulationen, å det är bra för knölarna, o ha alltid rena schabrak/vojlockar. Har gjort exakt som hon sa, i 1 år nu. Förut hade han på båda sidorna, två på ena, å en på andra sidan. De två är borta men har en ganska stor kvar på vä sidan. Har kollat sadeln o dä har inget med den att göra. O som sagt. De är helt reaktionslösa.

ngn som vet ngt? Vad jag kan göra mera?

Sv: Stövknutor???

De är jätte svåra att få bort. På min häst försvann dom när jag skaffade ett lammulls underlägg att ha mellen sadeln och schabraket. Det och noga rykt och tvätt av schabraken hjälpte. :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 461
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama