Stövelskaften 'kasar ner'?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har uppenbarligen fått smalare ben sen jag köpte ridstövlarna. De är ett par Rectiligne Tampa och har således MJUUUUKA skaft - jättemjuka. Passar mig perfekt, men nu när det 'glappar' mellan min fot och mitt ben så vill de glida ner, vilket ger en rätt obehaglig känsla, för att inte tala om att stövlarna blir fula. Vad kan man göra, UTAN att köpa nya stövlar (jag hade ett HELVETE att hitta tillräckligt smala och korta redan när jag köpte d ehär och jag är INTE sugen på att måttbeställa för apdyra pengar just nu)

Sv: Stövelskaften 'kasar ner'?

Är dom så mjuka?? Det är inte mina, dom står upp helt av sig själv. :) Du kanske kan få en skomakare att sy in dom? Evt. ta på tjockare ridstrumpor? Det tycker jag fyller ut en hel del (måste dra ned mina, annars blir stövlarna lite väl trånga..)

Centaur skrev:
Är dom så mjuka?? Det är inte mina, dom står upp helt av sig själv. :) Du kanske kan få en skomakare att sy in dom? Evt. ta på tjockare ridstrumpor? Det tycker jag fyller ut en hel del (måste dra ned mina, annars blir stövlarna lite väl trånga..)

De står, en stund ;) Sen viker de sig nere vid ankeln. Själva skaften kasar ju eg inte, men där nere vid ankeln (där de sjunker ihop, eller har sjunkit snarare) så är det ju mjukt som handskläder. (Sen kan jag vika skaften på mitten varsom iofs då).

Tjockare strumpor tänkte jag på, men då blir det ju för trång för TÅRNA ju? =/

nänä, jag menar såna som man köper på typ lindex! som tjocka strumpor fast utan fot!

mina Tampa sitter inte heller supertajt, men dom duger köpte de nämligen begagnat. de veckar sig nere vid ankeln eller vad det heter och sitter inte tajt förutom vid vaden ungefär. ändå inte för stora. mina kan inte heller stå upp av sig själv, alldeles för mjuka och sladdriga. jag har premium-cola petflaskor i dom som stöd, orkar inte köpa riktiga, och dessa petflaskor var de ändå som var smala nog för att passa stövlarna :p

idag kom jag på en ny grej med mina stövlar! det var när jag badade i vattengraven på ft-banan för att få i min häst :devil: ;) :angel: märkte jag att vattnet läcker IN i stövlarna men kommer inte ut :galen: :p stövlarna var vattenfyllda sen när jag hoppade upp och red genom vattengraven och tillbaka till transporten - nice.
envisa ponnyn kom i vattnet iaf :p

ehrm om du inte bryr dig om hur det ser ut i stövlarna så kan jag rekomendera benvärmare! De finns i olika läng och fyller ut skaftet på stövlar som är för vida perfekt utan att göra foten för liten...

Jag måste ha någonting i alla stövlar och detta har löst problemem hittils!

Du kan ju prata med en skomakare, kanske han/hon kan krympa dem? Jag gjorde det med ett par Cavallo och resultatet blev smalare i vaden! Eller sätt i en dragkedja, samtidigt drar in dom i vidd... Om det finns kedja på dem, så är det ännu enklare att öppna sömmarna och skära av för smalare ben... Så, var inte orolig, det går säkerligen att ordna!!! Hittar ingen bild på dem på nätet, så jag vet inte hur de ser ut. Hopplöst när man ändrar storlek på benen...
/cj

Svarar flera:

benvärmare/leggings - men tror ni de håller sig 'uppe' då? De är ju tänkta att kasa ner? Och jag har problem med att vanliga strumpor kasar ner (hopplösa ben jag..).

Det är ju dragkedja i dem så kanske man kan ta in dem då, fast då hamnar väl den här 'grejen' på utsidan på fel ställe? Sitter ju dekor där, en slät läderbit med en logga på längst ner, men det kanske inte är något man tänker på? Ingen som vet vad det kan tänkas kota att 'krympa' dem hos sadelmakaren?

JAG bryr mig eg inte om om jag 'fyller ut' dem, det syns ju inte utifrån, men har ingen lust att rida runt med en strumpkorv nere vid ankeln ;)

Mina har sjunkit ihop de med. Är kalasmjuka och enligt skomakare riktig kvalité. Men de kasar ner när jag sitter på hästen. Skit :p

Prova och se... De kostar ju inte mer än 20 spänn... Jag kan inte ha tex USA strumpor för att de kasar ner. Därför gick jag över till benvärmare eftersom de är billigare och tjockare samt sitter bättre på mig.

Jag tar de benvärmare som är stickade med massor av gummittråd i. Annars om du har ett par hederliga ull sockar som det är hål i hälen... Klipp av och använd skaftet. Ull är ett styvare material så det håller uppe super. Har det på vintern när jag vill ha extra värme... :)

vet inte om de tär försent med stövlarna att börja med stövelsträckare när du inte använder dom ?
men annars klippa av foten på nån strumpa och hoppas det blir bättre frm , är inte kul alls när stövlarna är för vida och man mer eller mindre badar i stövlarna

ocean skrev:
vet inte om de tär försent med stövlarna att börja med stövelsträckare när du inte använder dom ?
men annars klippa av foten på nån strumpa och hoppas det blir bättre frm , är inte kul alls när stövlarna är för vida och man mer eller mindre badar i stövlarna

Är i stövelsträckare hela tiden, men som sagt inte hjälpt. Men det är ju en VÄLDIGT mjuk modell, var dock inga problem innan mina ben krympte =/

Gå till en riktigt duktig skomakare eller skicka stövlarna till fabrikören. Skickade mina cavallo till just cavallo i tyskland, fick tillbaka dem precis så som jag ville ha dem. Ska göra samma sak med mina nuvarande(M.Decima). Dessa är RIKTIGT mjuka och har dessvärre töjt sig för mycket för mina smala ben så ska sy in dem.

Lycka till!

Alexandra_W skrev:
Är i stövelsträckare hela tiden, men som sagt inte hjälpt. Men det är ju en VÄLDIGT mjuk modell, var dock inga problem innan mina ben krympte =/

ah okej , ja måste vara extremt mjuka . du får växa ut vaderna igen ..lättare sagt än gjort

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka