Stötdämpning hov, equi pak etc?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är lärd att det inte är mycket man beslagsmässigt kan göra för att minska stötdämpningen, och att sulor etc inte ger speciellt mycket stötdämpning utan 'bara' skydd mot underlaget.

Samtidigt så 'sen dess' har det ju hänt en del, så känns som läge fråga igen. Vad finns det man kan göra för att öka stätdämpningen? T ex Vettecs equi pak påstås ju vara inte bara underlagsskyddande utan även stötdämpande? Erfarenheter?

Herrn går ju med vanlig 8 mm järnsko nu, med hårdplastsula BF. Ska få ringskor i nästa vecka, därav jag börjat fundera på om det skulle vara ide att prova t ex equi pak eller liknande i kombination med det, för att få mer stötdämpning? (Jmf med att ha sula)

Sv: Stötdämpning hov, equi pak etc?

Är också intresserad av andras erfarenheter av just Equi Pak då jag funderar på att ha det på min nordis pga hans ömma sulor och milda hovbroskförbening. Tror dock att det är rätt nytt här i Sverige med just detta eller är jag allmänt oupptaderad?! Hörde talas om det redan i våras men då "flöt allt ut i sanden" innan jag fick det under hovarna på min pålle....

Men jag lovar att jag ska berätta om mina erfarenheter om jag hinner få det på min innan dej (och viceversa?)!

Har haft Equi pack på framhovarna på min häst. Funkar jätte bra men var dyrt.

enda jag vet som ska bara stötdämpande är pg. för att dämpa stötar så måste ju skon/sulan antigen vara tjockare i mitten eller så måste det vara padding PÅ bärranden. vilket låter svårt att få till med skor+vanliga sulor?

equipak är vad jag förstått mest till för att skydda sulan, inte dämpa stöter uppåt.

har hästen ledproblem?

Centaur och Martha - PG beslag har nämnts i sammanhanget. Hästen har inga ledproblem, men har senaste tiden haft vid tre tillfällen en 'kommer och går' hälta fram, och ffa varit (till och från det med dock) varit bromsig och kort och stum fram. Finns en tråd som är några dagar gammal om det.

Equiatrikern har kollat, hovis har kollat, sadelmakaren har kollat och i måndags var vi in till klinik, utan att hitta varken hälta eller fel. Däremot var han bromsig på HÅRT underlag även på kliniken. Inte halt, men just kort och bromsar lite fram. Så teorin nu är underlagskänslig. Jag undrade om det fanns något man kunde göra beslagsmässigt och vet tyckte att när inte mycket, mer än att jag kunde prova ringsko eller PG om jag ville (väldigt mkt 'om jag ville' står inte ens i journalen).

Vet rek ringsko framför PG då hon personligen inte är så förtjust i PG. Och min enda erfarenhet av PG är dålig tyvärr, det var just för stötdämpning det las på, för att skona leder, och det blev inte bra. Ringsko har jag dock god erfarenhet av, så därför blev det förstahandsvalet att prova. OBS att jag inte menar att 'döma ut' PG som dåligt,a bsolut inte jag har sett det göra underverk på andras hästar, men min personliga erfarenhet är inte bra, och då börjar jag hellre prova med ringsko (som min hovis dessutom kan sko, vet inte hur det är med PG). Skulle ringsko inte ge effekt, och vi fortfarande inte hittar någon anledning, är jag inte alls främmande för att då prova PG.

Equi Pak har jag ingen erf alls av själv, mer än att jag vet att hovis har sånt, och jag en gång frågade 'vad är det där?' när jag såg 'limpistolen'. Han förklarade, men det är inget han använder generellt, utan det var till en kund som hade en häst som inte kunde ha sulor (tappskor till förbannelse), men hade sulöm häst, och då hade de provat equi pak med ilagt nät och det hade fungerat bra.

Jag har googlat lite och det påstår vara stötdämpande med, inte för jag kan förstå riktigt hur iom att det ligger innanför skon, men frågar man inte får man inga svar, därav frågan.

Nu vet jag inte hur ditt fullblod ser ut i hovarna, men är den plattfot och har tunna sulor som många har, så är det ofta väldigt svårt att få ringsko att fungera. det blir för mycket tryck på strålen helt enkelt, så som jag fått förklarat det av hovslagare. Denne säger att de provat lägga på ringsko på MÅNGA fullblod av den typen, bara för att få ta bort skorna ngra dar senare då hästen inte kunnat röra sig med dem pga trycket och smärta av trycket. Men du kanske har tur och har en med mer skålformade och "traditionellt normala" hovar.

Nu vet jag inte hur ditt fullblod ser ut i hovarna, men är den plattfot och har tunna sulor som många har, så är det ofta väldigt svårt att få ringsko att fungera. det blir för mycket tryck på strålen helt enkelt, så som jag fått förklarat det av hovslagare. Denne säger att de provat lägga på ringsko på MÅNGA fullblod av den typen, bara för att få ta bort skorna ngra dar senare då hästen inte kunnat röra sig med dem pga trycket och smärta av trycket. Men du kanske har tur och har en med mer skålformade och "traditionellt normala" hovar.

Ja, jag har tack och lov tur. Herrn är inte speciellt platt alls. Jag är inte ens säker på att han skulle behöva gå med sulor fram, men han kom med det när jag köpte honom, och eftersom han inte får några negativa effekter av dem har jag kört 'inte ändra på ett vinnande koncept'. Men han är inte alls speciellt platt.

Annars hade jag precis som du säger inte velat lägga ringsko, och inte PG heller. Förra damen t ex, det plattaste jag nånsin skådat, hade jag inte vågat testa.

Men, rara röda har tack och lov kanonfina hovar för att vara fbl. Bak finns skålningsmässigt inte mer att önska (dock finns en del att önska på andra plan hovmässigt), fram så jag vill inte kalla honom platt där heller faktiskt, welshponnyn är plattare, men han är inte superskålad heller. Men däremot har han tunna sulor fram även om det - trots plastsulor - blivit bättre sen jag köpte honom. De hade nyss lagt på sula när jag köpte, och jag misstänker det var just knölig vinter (kasst med snö) och de tunna sulorna som gjorde honom lite öm då.

Hovis frågade faktiskt när jag ringde och tyckte 'heeej, jag har jobb åt dig, du ska få sko ringskor igen' att 'Till vilken av dem, inte ponnyn va?' just pga att inte han heller sett bra effekt av ringsko och plattfötter.

bara att gratulera till a) det ej plattfotade fullblodet, samt att b) du verkar ha en lika kunnig hovslagare som jag :rofl: :D

Jag kan erkänna att jag blev ganska positivt överraskad första gången han skoddes efter köp. Han hade ju sulor på provridningen, och jag frågade varför och de tyckte att han blivit lite ömfotad så hovslagaren rek sulor och jag tyckte bara 'okej'. Är ju inte direkt ovanligt på blodisarna, så att säga, och Blå var ju sulad runt om för hon var så himla plattfotad (även bak alltså). Vid vetbes frågade veterinär bara varför han hade sulor, fick samma förklaring som mig och reagerade ungefär som mig med 'okej' (och att hon frågade mig om jag ville rycka av dem för att kolla under, vilket jag tyckte 'nä'. Så bara kommenterat i vetintyget att 'sulor BF'. Och f.bolaget höjde inte på ögonbrynen åt det heller..)

Och när skorna åkta av så: 'Nämen, han är ju inte så platt!' glatt överraskat. Jag sa redan då att 'när snön var borta' (snösulor modell huf grips törs jag aldrig chansa på igen på en med tunna sulor..) skulle jag sula av. Sen försvann snön och då skulle jag prova sula av 'när det blev lite mjukare'.. sen blev det 'till hösten'. Vi får väl se i höst. Jag tror som sagt, och hovslagaren med, att han klarar sig bra utan sulor rent ömhetsmässigt, är ev om han är känslig för stengallor etc. (ingen hovböldshistorik dock). Men jag erkänner att jag ÄR ovillig att ändra på något som fungerar utmärkt, ÄVEN om det nu skulle vara helt onödigt. Hovis bara skrattar och tycker 'säg till när du samlat mod nog så provar vi plocka dem då, han tappar ju inga skor, får ingen röta eller har några problem av att ha sulor, så ta den tid du behöver du'

Och japps, han är en pärla hovis, upplärd av min gamla, som kunskapsmässigt var snäppet bättre. Fast han tappade ju gnistan och intresset på slutet, det har ju min nuvarande i allra högst grad och tycker (påstår han iaf) 'bara det är roligt' när jag kommer med mina dumma frågor, och kommer hemsläpandes med diverse hästar med tillhörande..diverse fötter. Jag vårdar honom väl, och bävar för den dagen jag måste försöka hitta hans ersättare...

Jag ska för övrigt såklart diskutera ev equi pak osv med honom med, men när jag ringde och ville börja möblera om skotiden för att få på ringskor stod han hos kund så kändes dumt börja tycka 'och jo du förresten, har du någon åsikt om..'. Det kan jag ta på plats på tisdag lika gärna. Men alltid bra med fler erfarenheter, spec som jag vet att hovis erf av just equi pak är ganska liten.

Senast ändrad:

en sak att tänka på är att ringskor ger stor belastning på senor och gaffelband.

dom veterinärer och hovslagare jag pratat med tycker att det endast ska användas som sjukbeslag i en kortare period, inte hela tiden. hade det ett tag på min ena pga mkt låga och understuckna traktar men han fick känningar i gaffelbanden efter en tids användande så han fick ha vanliga skor igen. då hade iofs hovformen blivit bättre också som tur var.

Öka såklart, minska stötarna. Går lite för fort ibland på tangenterna.

Centaur - kan du utveckla? Lite nyfiken på ringskor är det enda 'sjukbeslag' jag faktiskt inte hört något negativt om ens för långtidsbruk, sålänge man ger fan i att sömma för långt bak.

Öka såklart, minska stötarna. Går lite för fort ibland på tangenterna.

Centaur - kan du utveckla? Lite nyfiken på ringskor är det enda 'sjukbeslag' jag faktiskt inte hört något negativt om ens för långtidsbruk, sålänge man ger fan i att sömma för långt bak.

Vad jag lärt mig har Centaur rätt. Ringskor bör inte heller de användas för långtidsbruk av de anledningar hon skrivit redan.

Du får gärna utveckla du med, för som sagt ringskor är (vilket förvånat mig lite) det enda beslag där jag oavsett om det varit veterinärhåll eller hovslagarhåll inte hört några 'varnande fingrar' ang långtidsbruk, inte vad gäller senor etc iaf. Dock lite varnande finger angunderstuckna/kollapsade trakter.

Och klurade lite igår men kan inte riktigt få ihop hur det skulle ha en neg påverkan på senor och ligament sålänge man inte kombinerar den med kilar etc. Det betyder inte att det inte blir någon neg inverkan, men jag kan inte räkna ut hur?

Om herrn skulle fungera fint på ringskor, så kommer han skos 'vanligt' till vintern igen dock, om det fungerar (och kan inte se varför det inte skulle det, om det blir en vinter med snö/normalt vinterunderlag). Det sitter dock mest i det praktiska och plånboken och inte 'rädsla' för neg effekter.

Tillägg: Möjligen kan jag, om man får en ganska häftigt uppbromsande/kortande effekt få ihop det. Fast jag blir inte riktigt klok på hur man får det. Att man får en viss 'uppbromsning' javisst, skon 'tar mark' fortare i och med spången och så. Samma sak blir ju med långa traktarmar som han har bak t ex, det gör att han inte kliver under sig lika mycket. Bak dock är det ju dock det man ville ha, eftersom han klev in för långt, längre än han riktigt orkade bära (och det i sig sliter ju på leder och senor), och att flytta belastningen lite så den blir lite längre bak, samma där är ju för att skydda leder och senor, genom att inte få för mycket genomtramp.

Fram blir det ju lite annorlunda förstås, där har man ju oftast inte det problemet, men fortfarande svårt att se hur man skulle få såpass uppbromsande (om hästen är rätt skodd och trivs med ringskor) effekt på normala underlag att senor etc påverkas.. Får klura vidare. Men är det det som åsyftas?

Sen antar jag det beror på varför de läggs på med. Min enda personliga erfarenhet är ju Kele, och där var de ju helt klart av godo, mycket godo. Hon tog ut steget igen, det blev svikt i steget igen (och jag blev smått sjösjuk i början) osv. Dvs där var det nog större risk innan. Men en häst med 'normalt, mjukt steg' är ju en fråga hur det blir. Vad gäller herrn så när han bromsar sliter nog mer än om han med ringskor inte gör det? *spånar fritt*

Men ska ha det i åtanke så de inte sitter där av ren lathet. Men ändå nyfiken som sagt =)

Senast ändrad:

Enligt min hovslagare än sulor stötdämpande och är däröfr min häst har dem, han har haft kotledsinflamtion och har veka framkotor. Så ska på det sättet hjälpa.

Sulor har ju herrn redan. Men som jag lärt mig, så stötdämpningen i plastsulor är tämligen liten, då de är såpass 'hårda'. Viss dämpning får man, men ffa får man underlagsskydd. Möjligt man kan få mer dämpning med tjockare, mjukare sulor dock? Det fungerar dock dåligt på de som är sulömma, då mjuk sula alltför lätt trycks inåt av underlaget, jord och annat, och trycker på stråle och/eller sula. Vi fick experimentera lite med olika sulor till förra damen, innan vi hittade 'rätt' och de här som anv nu. För många, även de som kändes hårda när de las på, blev med användning för mjuka och buktade inåt.

Hej!

Jag har haft equipak på min ömfotade pålle. Han är väldigt sulöm och går med dubbelslående slag. Vi ville inte heller att han skulle få tryck på strålen då han även är känslig för det. (fullblodsmamma) Då var Equipak det allra bästa alternativet! Men det stötdämpar ingenting, bara skyddar sulan. Däremot är den sviktande och mjuk så jag kan tänka att den är följsam med sulan.

Andra gången vi skulle lägga på equipak gick det inte så bra. Jag tror att det var för att hovis hade skålat ur skon för att inte få sultryck från skon och att sillikonet la sig i urskålningen och istället tryckte på sulan just där. Vi fick ta bort det samma kväll och har inte provat sedan dess.

Idag skall han skos igen och jag grunnar på om vi skall ta en omgång till med Equipak och försöka skydda silikonet från att rinna in i urskålningen. Eller om jag skall prova lädersulor (har aldrig provat det förut) just för att slippa stråltryck.

Jag ser Equipak dyka upp på hästar överallt nu och det blir mer och mer vanligt. Jag tycker du skall prova och se om din häst gillar det. De flesta hästar trivs väldigt bra med det!

Fast om equipak 'bara' blir som en sula, fast utan att behöva ha sula över, så är det inte så mkt vinst tyvärr, om det bara ger underlagsskyddet, det har han ju redan via plastsulorna. Och då känns det som att man bara riskerar att det blir t ex som för dig andra gången, man får ett tryck man inte vill ha etc, spec som det ska läggas ihop med ringsko? Då känns det som att underlagsskyddet kan man lika gärna fortsätta ha med sula?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka