Stötande fågelhund och stöthund på klöv?

squarepants

Trådstartare
Idag fick jag mina aningar besannade, att min cocker driver klövvilt med skall på ett alldeles utmärkt sätt. Jag vill ju i första hand ha honom som fågelhund. Men det vore ju fantastiskt bra att kunna ha honom till både och. Någon som lyckats med det eller känner någon som lyckats? Jag vet att det inte är allt för ovanligt med ESS som funkar till båda. Men kan JAG få det att fungera?

Vilka bra svar hörni :D

Vad ska jag absolut tänka på i träningen? Är han klok nog att skilja jaktformerna åt om han får på sig en väst vid drev?

hehe :D

Jag hade nog varit noga med att befästa fågelträningen ordentligt innan jag hade låtit honom gå på klövvilt, framförallt med stadgan då tänker jag... Det känns som att det är där det kan bli problem för honom att förstå skillnaden?
Båda formerna är ju att trycka fram vilt innan skott, även om fågelträningen till viss del innebär arbete efter skottet också.
Det finns ju en del vorstehs som gör båda delarna, så det borde inte vara några problem att få det att fungera :)

En väst tycker jag är en bra idé, och att använda olika kommandon för olika arbete.

(tänkte eventuellt försöka mig på att köra Ladda som en spaniel nästa höst, om vi får chans att vara med på någon fasanjakt. Det blir nog en utmaning att hålla henne till att söka under bössan och att inte förfölja med skall..)

Han har aldrig visat tendenser till att ge avkall på stadgan för att förfölja hare eller rådjur när vi jagar fågel, då är han oerhört följsam. Och det ger mig lite vatten på min kvarn att han kanske skulle fungera!

Jag har ju ingen anledning att stressa, och jag tänker att om jag ger honom nästa säsong som renodlad fågelhund också så borde han ha landat nog att ge sig på någon annan jaktform året han fyller tre..

Och det här var typ ett misstag, vi var ute på promenad, han for in i ett snår 15m bort och ut kommer fem rådjur. Han drar efter och jag insåg att det inte är någon idé att jag ropar eftersom han bergis inte kommer lyssna ändå (Och vi var på egen mark. Och jag trodde faktiskt inte han skulle springa mer än några tiotalsmeter när ingen av dom andra fyra sprang med), han springer efter och börjar vrålskälla men tystnar och kommer tillbaka så fort han förlorar synkontakten, efter ungefär 400-500m alltså sammanlagt en halv minut eller knappt det. Tankarna väcktes direkt och jag insåg att han faktiskt kanske har lite talang för det här :D Och eftersom Devil är tyst på allt annat än vildsvin så behöver vi en skällande..

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 308
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 761
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 440
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar