Störtomöjlig att lasta!

HannaAberg

Trådstartare
I somras köpte jag en nordis-travare(används endast som ridhäst) som är 13 år. När vi hämtade honom höll vi på i närmare tre timmar innan vi fick in honom i transporten, och det slutade med att två starka män puttade in hästen bakifrån med en lös dörr.
Hästen är störtomöjlig att lasta! Sedan jag köpte honom har jag tränat och tränat och varit väldigt nära att lyckas, men det går inte. Jag har provat allt! Vi har provat med rep bakom ändan, vi har provat locka in honom, vi har provat backa in transporten mot stalldörren så att han kliver direkt från stallet till transporten, vi har provat reta in honom, vi har provat vänta ut honom, vi har provat täcka för hans ögon, vi har provat lasta in en annan häst först, vi har provat köra en piasavakvast i baken på honom. Ja, allt.
Nu vill jag att ni delar med er om ALLA metoder ni provat eller hört talas om, hur udda dem än är. Snart skär jag loss taket på transporten och lyfter in pållen med en lyftkran ner i transporten. Nej, skämt åsido. Men jag är desperat nu!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Varför vill han inte gå in? Visar han rädsla/stress/obehag eller är han bara en bestämd herre som inte vill? Utifrån skälet till varför han inte går att få in, så finns det många olika lösningar på problemet. Utgångspunkten i båda är dock att man behöver ha tålamod, tid, medveten om vilka signaler ens eget beteende och handlingar skickar ut samt vara smart. Jag har aldrig träffat på en häst som inte går att lasta, det tar bara lite olika lång tid innan de går in helt frivilligt. :)
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Grejen är den att jag inte vet varför han inte vill. Tänk om man bara kunde fråga! Viktor, som pållen heter, har inga problem med rampen längre. Den går han upp på och möjligtvis ställer han två framhovar inne i transporten. Sedan tar det stopp. Han liksom bara stannar och vägrar röra sig mer framåt. Att locka in honom går ganska bra, till en viss gräns. Han har rätt lång hals och transporten är inte så lång som de nyare modellerna är, så han sträcker bara på halsen och tar godisarna vi lockar med och sedan går han ut igen för att han tycker att han är klar så. Det är just den sista biten och de sista hovarna som bara inte går in. Och att Viktor tillslut skulle gå in frivilligt känns som årets skämt. Han är verkligen omöjlig att lasta! :(
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Det låter inte särskilt omöjligt tycker jag. Det är svårare när hästar är paniskt rädda för transporten, lägger sig ner såfort de närmar sig den eller bara står på bakbenen och viftar samt vägrar gå närmare än 10 meter. Ni får ju upp honom på rampen och han verkar av vad det låter, inte stressad och rädd. Det låter snarare som om han inte vill helt enkelt. Du ska se att det inte är så svårt att lösa!

Hur fungerar han i andra situationer om det är något han inte vill, är han lydig och uppmärksam eller finns det andra saker han inte vill göra? Hur följsam är han när du leder/backar/stannar honom från marken?
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Nej då, han är inte panikslagen eller rädd för transporten, tror jag. Han är nämligen en väldigt snäll häst som ställer upp för mig som ryttare. Han litar på mig och vi får en bättre och bättre relation för varje hinder vi möter. Men när det är något han verkligen inte vill så är det inte lätt. När han lastas gäller det att all fokus ligger framåt, annars blir Viktor misstänksam och fokuserar bara bakåt. Att "skjuta på" bakifrån eller ha lindor bakom honom funkar inte alls. Så fort han känner något bakom sig så backar han. Men med mina 60 kg mot hans 500 så är det inte så lätt att dra honom framåt heller.
Jag har tränat med honom på backen utan transport en hel del. Då följer han mig nästan som en hund vare sig jag går, stannar, backar eller springer. Vi har även tränat på att pasera "läskiga" saker, såsom att gå över presseningar, etc. Det gick jättebra. Men när han hamnar framför en transport tar det stopp.
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Jag tror att det handlar om ledarskap. Han gör det du ber om så länge han inte har något emot det. Men när han inte vill sätter han hovarna i backen och då har du precis som du säger inte mycket att sätta emot mot en stor häst. Det gäller att överlista honom och ta en tydligare ledarroll (du får ta det jag skriver med en nypa salt eftersom jag faktiskt inte sett er och därför bara tolkar det du skriver).

Om jag vore du så skulle jag kontakta någon som är bra på sådant och få lite hjälp med övningar och liknande för att få din häst att följa ditt kommando oavsett ar ni är, att gå framåt och följa dig ska inte vara ett problem varken på marken, upp i transporten eller någon annan stans.
Vad säger de tidigare ägarna?
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Det låter klokt, jag känner en som är bra på ledarskap med häst och duktig på att lasta hästar. Jag kanske kan fråga henne.
Den förrförra ägen säger att Viktor ju är svårlastad men att det är lättare om man backar in transporten mot stalldörren, vilket vi provade senast idag och det funkade inte det heller. Men den förra ägaren sa att det inte är några problem alls att lasta Viktor, vilket var lögn, eftersom det tog tre timmar att lasta när dem var med.
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Nu kan jag vara helt ute och cykla men om din häst är den jag tror så har jag träffat honom (provred honom när förrförra ägaren skulle sälja honom). OM detta är samma häst så fick jag informationen då att han var svårlastad och att det kunde ha att göra med att han gått omkull i transporten och fått skäras loss från grimskaftet för att kunna resa sig upp igen. Men detta stämmer som sagt bara ifall din Viktor är den Viktor som jag tror att han är (heter förrförra ägaren Emma?).
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Förutom att jobba från marken utan att blanda in transporten så skulle jag arbeta utifrån Ellen Ofstads metod.
Ta med fika till dig och hästen, låt honom gå så långt in som han är bekväm med och låt honom äta nåt gott. Jag brukar be hästen gå ut innan den ätit upp allt och själv går ut. Vill den gå ut innan det är (nästan) slut så backa hästen nåt extra steg och be den sen gå på igen.
Sakta men säkert brukar det bli ett ganska trevligt ställe att vara på.
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Ditt problem låter väldigt bekant :angel:

Jag löste det så att jag helt enkelt tog hästen i grimma, långrep/lina och linade honom i skritt runt/framför transport och ramp, närmare och närmare så länge kan verkade bekväm med det och blev nyfiken på vad det var vi skulle göra. Han fick undersöka transporten och bilen utvändigt, men inte kliva på rampen. Till slut gjorde han allt för att få kliva på rampen. Nu kommer du ju iofs redan så långt men ändå :)

Därefter så lät jag honom kliva på rampen, men inte längre än så. Han blev mer och mer nyfiken, och till slut var det samma sak där, han ville verkligen gå in men jag stoppade honom vänligt men bestämt. Transporten var "mitt område" och hans var utanför. När han hade "förtjänat" att komma in i mitt område så fick han komma in i transporten helt enkelt, annars fick han gå därifrån (backade ut honom igen om han var en bit in och gjorde nåt annat en eller ett par minuter)

Efter den träningen var hästen inga som helst problem att lasta på ett par minuter, men det tog nog en vecka uppdelat på 30-60 minuter om dagen. Det går säkert att träna alltihopa i en enda "session" men det hade jag inte ork och koncentration nog för att göra, och hästen blev också ganska trött i huvudet.
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Kolla Ponnyakuten på webben! Där har de lasttränadt både den här säsongen och förra. Det de främst gör är att det är de som bestämmer när hästen ska backa, innan hästen börjar backa så tar de ut den, för att sedan leda upp den på rampen igen, ger godis när den går upp. Om och om igen, till sist är hästen inne - då backar de ut den, innan hästen börjar backa förstås. Fattar du inte av min virriga beskrivning så kolla programmen. :) Lycka till!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Jag har en häst som var svårlastad tidigare, men som inte är det efter att vi var på kurs med en NH-tränare. :laugh:

Det vi gjorde vid lastningsträningen var att utgå från att hästen vill bli lämnad i fred. Därför stod jag i skarven mellan finkan och rampen och förde hästen först till höger och sedan till vänster, sedan till höger och sedan till vänster, om och om igen, med ett dressyrspö på bogen (höger bog för att gå till vänster och vänster bog för att gå till höger). OBS! Inte slå, bara "peta och irritera". Så fort hästen gjorde en ansats att gå upp på rampen fick han vara ifred. Om han började gå bakåt eller inte gick framåt när jag drog lätt i linan fick han fortsätta höger och vänster tills han gick upp på rampen. Till slut gick han faktiskt in. Du ska alltså inte nöja dig med att din häst bara står på rampen, för det är inte det du vill.

För mig var det tillräckligt bra att hästen kom in i transporten några gånger och sista gången faktiskt stod där tills jag (efter ca 20-30 sekunder) sa åt honom att gå ut. Det var viktigt att hästen gick rakt ner för rampen och inte till höger eller vänster, för då kan de dra ut en bog och pipa iväg åt något håll du inte har tänk dig.

Efter några gånger kunde jag lasta själv och stänga luckan själv. De första gångerna hade jag en medhjälpare som gjorde det.

En sak jag funderar på med din häst: hur stor är transporten? Kanske din häst upplever den som för liten?

Lycka till!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Har du testat klickerträning med hästen?
Har löst några problem med min häst på det sättet. Då vänder du det negativa till en rolig lek istället.
Klicka in honom på något annat sätt först så att han fattar vad leken går ut på. Dvs, klick=godis. Han måste prestera något, klick, du bjuder på godis. Targeting, att han ska nudda tex en plastflaska som du håller i med nosen, brukar vara ett bra sätt att lära dem reglerna. Exakt när han nuddar flaskan klickar du och ger sedan så fort som möjligt godis. Beteende-klick-belöning. När han medvetet sträcker ut nosen och puttar till flaskan (istället för att bara råka bumpa till den när han vänder på huvudet) vet du att han har börjat fatta.

Det skulle kunna funka för att sedan lasta honom. Han har tex fattat att han måste nudda flaskan med nosen för att få godis. Första gången räcker det att ni står framför rampen och han nuddar flaskan. Klick-godis. Nästa gång håller du flaskan så att han måste ta ett steg upp på rampen för att nudda den. Han kanske kliver upp på rampen och nuddar flaskan och sedan snabbt kliver tillbaka igen. Ok, bra så första gångerna. Men nästa gång han gör så blir det inget klick och godis. Han måste nu stå kvar på rampen en stund innan det blir klick och godis. Samma tänk när ni nästan är inne i transporten. Första gångerna kan det vara ok att sträcka in halsen och nudda flaskan. Men sedan slutar du klicka honom för det och han måste göra något mer för att få dig att klicka, dvs kliva in i transporten, klick,stor portion favoritgodis så han fattar att det här är jackpot, det här beteendet lönar sig.
Vill man inte ha targeting med i lastningen går det så klart lika bra att träna likadant men utan ett föremål att nudda, han ska bara kliva längre och längre in.

Skillnaden på detta sätt och sättet att försöka muta in honom med godis framför nosen är att med "mutmetoden" så är det DU som försöker övertala HÄSTEN att göra något. Hästen är inte speciellt motiverad och vill helst inte, upplever det hela som en negativ situation och att den blir tvingad till något den inte vill.
Med klickerträning så är det HÄSTEN som måste övertala DIG att göra något, dvs hitta på ett beteende som får dig att klicka och ge honom godis. Hästen upplever att den har kontroll och är motiverad att göra något för att få dig att klicka.
Hoppas att du kan förvandla lastning till en rolig lek för hästen istället för timmar av kamp och osämja.
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Det där låter som mina förra häst. Jag jobbade på att få honom att vilja in istället för att försöka lura in honom. Till att börja med jobbade jag med att se till att han aldrig backade av rampen av egen vilja, utan det var alltid när jag bad om det. Alltså backade jag av honom innan han gjorde det själv. sedan fortsatte jag så tills han själv valde att gå längre in. Fortsatte att gå av/gå på hela tiden. Detta får man ju dock göra i omgångar, men se alltid till att avsluta på dina villkor!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Kittty: Jag ser att du bor i Piteå, så det kan fort vara samma häst. Förrförra ägaren heter Emma Hallnor. Jag har dock aldrig hört något om en olycka i transporten, men jag har hört att det har hänt någon olycka när de skulle köra in honom med vagn.

Vad roligt med så många och kloka tips! Det där med klickerträning låter ju väldigt intressant då Viktor har lätt för att lära sig nya saker. :)
Tack så mycket hörni!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

om du har tillgång till transporten varje dag så kan du fodra honom där. fodret ställer du i transporten så att han får sträcka sig och äta och sedan kliver ni av. Nästa dag samma sak. När han är trygg så flyttar du in spannen mer.

Han skall inte få foder någon annanstans och snart förknippar han transporten med maten.

Jag har inte provat denna metod själv, men en bekant gjorde så och det tog ca tre veckor.

Själv hade jag kört tråkighetsmetoden som ett test. Han får inte gå bakåt, inte åt sidan, ingenstans mer än framåt. Ta med dig stora tålamodet och bli inte arg, frustrerad eller otålig. Låt grimskaftet vara löst så länge han står still och funderar, men när han hittar på att backa, gå undan osv korta grimskaftet och var bestämd.

Första övningen kan vara att gå upp på rampen. När han gör det utan problem så backa av honom och så prova igen nästa dag. Lägg till mer och måsten så till sist lär han sig.

Framför allt måste du vara envisare än hästen och se till att det blir som du vill innan du är nöjd. Du tar initiativet till att bryta öveningen, aldrig hästen. Du bestämmer när ni börjar och slutar, alltid du. Ge inte upp, utan få som du vill - även om det bara är en hovförflyttning, innan ni slutar. Du avslutar alltid.

Ledarskap, ledarskap, ledarskap.... lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Då är det samma häst vi pratar om! :)
Vet som sagt inte när det skulle ha hänt, men fick olyckan berättad för mig när jag var där och provred honom. Ska tydligen ha hänt när en fodervärd skulle köra hem honom till Emma (om jag inte minns fel). KAN ju ha något att göra med hans ovilja att gå på transporten.

Lycka till med lastträningen och testa alla bra tips du fått!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Prinsessfeminist: Tack för tipsen! :)
Kittty: Ja, vi pratar nog båda om samma Viktor då. Visst är han väll fin? :) Tack, det ska jag göra!
 
Sv: Störtomöjlig att lasta!

Det är en transport av märket "Kylingekärran", den är inte speciellt stor men rymmer ju två hästar. Jag har också tänkt tanken att den kanske är för liten för min grabb som är 160 cm med lång hals. När jag försöker locka in honom så behöver han ju typ bara kliva in med framhovarna och sträcka på halsen för att nå godiset jag står längst in i transporten med. Och när han fått tag i det så backar han igen. *Suck* Tips på längre transporter? :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: Blyger
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 991
Senast: ygenda
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 977
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp