Stort skap

Seabaz

Trådstartare
Nu är det tredje gången på mindre än ett år där jag hör utomstående och oberoende av varandra mycket hästkunnigt folk som säger att min häst har stort skap.

Efter de första två gångerna jag fick höra det (och jag håller med alltså, hästen har ett enormt skap) så frågade jag veterinären.
Men fick till svar att denne inte tyckte det var farligt stort men att man kan göra rent inuti? och sådär då det kan ligga skit där?

Nu har jag fått höra detta igen (jag gjorde aldrig någon åtgärd) och blir lite sådär igen, bör man kolla upp detta "på riktigt" med hästen?

Jag har aldrig tänkt på det förrän jag fick höra det första gången typ för ett år sedan men jag håller med, det ser svullet ut i mina ögon. Men veterinär som tittade på det tyckte inte det såg konstigt ut alls. Och det att man kan tvätta i var nåt denne sa ändå liksom...

Jag behöver bolla lite och höra era kunniga tankar också.

Och om man nu vill göra rent, hur gör man det där inne? Lilla hästen är inte helt okej med pillande i dom regionerna ;)

Sv: Stort skap

Nu är inte det här FAKTA. Utan en personlig erfarenhet:

Jag har upplevt att vissa hästar som haft problem med tex, inflammation efter kastrering kan liksom "förbli" lite tjocka i huden i skapet.

Sen, eftersom din häst verkar obekväm med att man grejar där är det kanske en god idé att ta en ordentlig titt, så att den inte har ont där.

I regel behövs ingen rengöring om inte komplikationer uppstår såsom inflammation osv. Ju mer man petar i området i onödan, desto större risk för infektion blir det.

Om din häst har ett stort skap kan ju bero på att alla ser olika ut, om det ser svullet ut kan man ju titta om någon ärrbildning har uppstått efter kastration, sk string. Detta går i så fall att åtgärda om hästen har problem i annat fall kan man lägga det bakom sig och låta vara som den är.

I övrigt tycker jag att du ska lita på din veterinär som förmodligen är mer bevandrad i frågan, än de som tycker till.

Jag har också fått höra att min häst har stort skap, jag hade inte direkt reagerat, han var ju rätt fet så det såg inte konstigt ut, inte extremt på nåt sätt. Hade ingen i samma storlek att jämföra med heller, men kunde ju hålla med om att det såg lite mer svullet och runt ut än de andra hästarnas. Han har alltid varit lite speciell när han ska kissa, så jag var ju rädd att det var något fel.

Jag har bett 3 olika veterinärer vid 3 olika tillfällen under de senaste 3 åren att titta på detta. Den första kollade noga, både på utsidan och på penis. Inget fel sa hon, han är nog bara skapt så.
Andra var inte lika noggrann, bara kollade snabbt och sa att det såg normalt ut.
Tredje kollade också noggrannt, men bara på penis. Kollade efter stenar och gjorde rent.

Efter det har jag själv kollat efter stenar regelbundet och hållt rent.

I veckan fick jag höra från en som flyttat in i samma stall som jag att hon måste göra rent inne i sin hästs skap varje vecka. Det samlades massa skräp, spån, lera och liknande som hon fick "skrapa" ut. Hon berättade att en häst i hennes gamla stall hade blivit svullen och veterinären hade kommit ut och det hade runnit ut massa blod och var ur skapet. Det hade varit väldigt infekterat.

Så nu har jag börjat kolla även inne i skapet. Ingen av de tre olika veterinärerna jag bett undersöka honom, har kollat inne i skapet, utan bara kännt utanpå eller kollat på penis.

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga än, jag kände bara lite försiktigt när jag kollade honom. Hittade inte så mycket, men ska be någon hjälpa mig kolla närmare.

I övrigt har jag samma åsikt som föregående, ju mindre pillande desto bättre. Hålla koll är en sak, men greja inte om det inte är något fel

Senast ändrad:

är det själva huden som är svullen eller är det stort som i volym?
eftersom din häst är vit är det inte osannolikt att det är fullt med melanom där inne och att det är därför det är stort.

har du ingen bild?

Hej! Har frågat många vet. om när min häst var så, fick svar som allt från att kallblod kunde ha så till att många framförallt naturraserna lagrar fett där. Han fick det i samband med kastreringen så jag har väl inte tyckt det var så farligt. Kollade förstås även om det behövde rengöras. I våras fick han ett fånganfall å i samband med detta började jag blötlägga höet å gav honom nässla, som ju är utrensande, då försvann det å har inte kommit tillbaka. Så tror ju inte att det var fett eftersom det knappast skulle försvinna på mindre än en vecka! Men som andra sagt kolla så det inte är någon infektion, gillar han inte att du kollar skapet eller verkar det som han har ont?

Min gammelvalack fick sådana problem att han inte fick ut snoppen så att han kunde kissa ordentligt, han fick lite lugnande så snoppen åkte ut av sig själv och så rengjordes det ordentligt, luktar f**n:crazy: nu har jag ordentlig koll på hans *kisseri* ser efter så han kan ta ut snoppen när han kissar, märker jag att det blir sämre så gör jag rent själv, går om man bremsar honom, det är ju inte riktigt populärt precis. Vet sa att vissa hästar kan ha problem att rengöra *själva* min valack är 21 år och jag började märka det här när han var runt 19. Blev orolig när jag märkte att han inte fick ut snoppen vid kisstillfällena då jag innan varit tvungen att ta bort en annan valack som fick en elakartad tumör precis på insidan av skapet.
majeld

Som en kommentar till ditt inlägg så ska man på gamla hästar vara uppmärksam på att det kan röra sig om cushings syndrom då svullnar ofta även skapet. Det lagras fett på olika ställen i kroppen och bla där.

Jag visste inte att det var så när min då drygt 22-åriga häst fick så, vet sa bara att det kan bli så på äldre hästar:cool: Efteråt när det kom andra symtom som fr a fång, som botades men återkom med kraftigt anfall igen så fick jag veta att även detta med skapet var ett symtom.

Det jag insåg var att veterinärer inte är så bra alltid på att lägga ihop symtom på cushing, när det inte är de allra mest klassiska som lång päls, avmagrad osv, för det känner dom till......Vår hade inte de symtomen så det blev genom fångattackerna som vi insåg vad det var.:crazy: Men man hade något år/halvår tidigare kunnat få diagnosen om distriktare och annan vet vi anlitade lagt ihop det svullna skapet med den envisa mugg han fick och som jag tjatade om var märkligt, den hästen hade aldrig förr haft mugg och det fanns inte de yttre "förutsättningarna" heller.....

Senast ändrad av en moderator:

Skulle var bra med ett foto, min har nog oxå något stort..

Håller med om att vetrinärerna är dåliga på att "tänka lite längre" om du förstår vad jag menar. Nu hoppas jag inte att min häst har cushings han är bara 4 år. Fången är en som vanligt gissning vad som är orsaken, han hade ca 30 kg övervikt å jag hade börjat öka på ridningen lite å miskat på hö, då det fanns en hel del att äta i vinterhagen som var stor då slog det till på bara 3 timmar, från att galloperat omkring å busat till att ha svårt att gå!

Jag håller med om att man inte ska hålla på att greja för mycket i skapet utan anledning. Men om det luktar och verkar svullet och till och med ömt hade nog jag testat att plegga så att han skaftar ur och man kan kolla och rengöra ordentligt en gång.

Min har haft lätt för att samla på sig smegma i skapet och det luktar rätt så illa. Jag rengjorde en gång grunnligt sen återvände det igen efter några månader. Jag rengjorde igen. Sen gick det ytterligare några månader och han började lukta igen. Då tog jag dit vet. som gav honom plegicil och rengjorde med lactacyd. Efter varje rengörning har det gått längre tid inna det återvände. Nu har det gått ett halvår sen vet. rengjorde och det har inte kommit tillbaka än. Så jag tror att man kan bli kvitt det om man rengör i måttliga mängder.

Angående rengörning av skap så finns det en del trådar om det redan om du söker.

Min häst var i början känslig och ville inte riktigt att jag skulle greja därnere. Men jag började med att vänja honom vid att jag pillade där innan jag satte i gång med tvätten. Sen har han vänjat sig mer och mer och nu bryr han sig inte särskild mycket om han inte har ont vill säga. Men det kan nog vara rätt så individuellt vad dom tycker om det.

Var försiktiga så ni inte använder för starka grejjer när ni rengör - för det kan skada bakteribalansen och sedan får man problem och måste hålla rent

Testa med Olja ( jornötsolja anses renande, min massör använder det ) då släpper klägget bättre sedan också

Min Nordis är skapt med stort skap och liten snorre, men det märks ju av insekts säsongen

Min val hade också det, konstant, inte så mycket *men ändå lite störande*. Efter en första "urgrävning" har det aldrig svällt (ett eller 2 l?) igen, jag gör ren 2-3 ggr varje sommar, inget mer.

/AA

De enda bilderna jag har där man ser skapet ordentligt är dessa, och dom är från i våras...
Men det har sett ut så sen dess... Nu har jag ju inte sett pållen själv på ett par veckor för jag är inte hemma så jag kan ta ny bild..

Men det här är väl ungefär samma tid som jag frågade veterinären också skulle jag gissa..

26956835.jpg

26956836.jpg

26956840.jpg

Sedan har jag ju massa ridbilder också men det ser inte lika "illa" ut på dom, som att han drar upp sig hela han när man rider...

27809687.jpg

Det kanske är mest när han slappnar av och står i stallet / är i hagen som det ser stort ut? Eller? Confused...

2007:

10899605.jpg

2009, i somras:

27980227.jpg

Han verkar inte öm när ja tar honom i skapet på utsidan, smörjer ju varje sommar och så... fast nu när jag tänker efter reagerade han mer än vanligt den här sommaren när jag smorde honom där... hmm...

Jag kan inte avgöra om det känns svullet eller mer som väldigt tjock hud...

Jag har inte provat att pilla nåt inuti men hästen gillar inte pillande i allmänhet heller, det ska vara regäla borsttag osv...

jah hade en vallack på foder för många årsen sedan och han hade inget stort skap. det såg normalt ut tyckte jag då. jag brukar bara göra rent det.

Det är ofta överviktiga hästar som får större skap. Det är en fettansamling alltså. Om hästen blir normalviktig så brukar skapet bli mindre.
Det är en fettdepå som man i samband med fettnacke mm ser som risker vid IR-hästar tex.
Jag har sett själv hur det ändras vid ändrad kost på vissa hästar.

Bla en häst som alltid sett normal ut som jag inte sett på länge hade fått stort skap och nacke när han stod med fång. Fett på rumpan också mm. Nu återställd enligt dem som sett honom.
Fettet hade satt sig först givetvis.

Givetvis kan en infektion även göra skapet tillfälligt svullet.

Senast ändrad av en moderator:

Jätteknpeigt säga något kring bild så avstår från det mer än att det faktiskt ser svullet ut kring 'öppningen' på rullningsbilderna. Men min ena hade stor skap/svullet skap. Ffa sommartid men det kunde 'blossa upp' vintertid med. La sig med liten intimtvätt (med 'indragen' snopp).

Förra sommaren ville det inte lägga sig dock. Vet #1 tyckte att det npg bara behövdes rengöras. Hästen fick lugnande så han skaftade ut, dock var själva snoppen helt ren. Fick order om att tvätta i skapet (utan lugnande, snoppen kunde vara inne) med täta mellanrum ett tag, men ingen skillnad.

Sen när vi var på klinik för annan anledning frågade jag vet då, som tyckte att det såg ut att vara en rejäl inflammation, och att vissa hästar lätt fick så och det ofta var svårt bli av med helt, men sålänge hästen inte var påverkad/besvärad så fick man se det som skönhetsfel. Han fick iaf en kur med behandling med streptocillin. Blev bättre under behandling men återkom sen, dock inte riktigt lika mycket.

Hästen har lätt att samla på sig 'gojs' och det blir rejält vidrigt 'därinne' om man inte gör rent med jämna mellanrum, och det är också vad vet rek, regelbunden rengöring. Nu är han tack och lov väldigt snäll och trevlig och säger inte halvsju om/när matte blir närgången och stoppar i handen för att tvätta, annars hade man fått ge lugnande.

Så, min erfarenhet är att veterinärerna tar det väldigt 'olika'. Min har hela tiden varit oberörd, även när det varit rejält uppsvullet. Inte varit varm/öm, och inte heller haft problem att kissa eller att det påverkat rörelserna etc. Däremot så skaftar han ut längre/bättre vid kissning när det inte är så svullet.

Nu kanske teknik att göra rent sas är lite överflödiga då din häst inte tycker om det, men jag tar och blöter först (med slang eller blööt svamp som kramas ur inuti, men får stoppa in handen alltså). Sen tvåla in ordentligt, och låta verka en stund, och sen försöka få bort så mycket 'löst klegg' som möjligt, och skölja noga. Handskar rekommenderas, lukten biter sig fast enormt i händerna och luktar inte direkt rosor. Har det hänt så iaf för mig funkar det att gnida händerna med rå lök dock.

Okej, jättetack för välbeskrivligt hur man gör rent. Jag ska prova när jag kommer hem och se vad pålle tycker om det, hur långt man kan gå.
Vad är det för tvål du använder?

Jag brukar använda Lactacyds oparfymerade.

Om du tillåts stoppa in handen etc, så känn på insidan av skapet, och försök få bort så mycket som möjligt av det fastkletade där (svarta klumpar som luktar urk). Du ska ju inte riva med naglarna, men dra försiktigt med fingrarna för att få bort det. Målet är att få bort allt, och det är därför du ska låta tvålen 'verka' ett tag för att lösa upp. Du kan få upprepa flera gånger om det är mycket.

Lycka till, och hoppas herrn är samarbetsvillig, annars kanske om du har någon som kan hjälpa dig om det räcker att någon håller upp ett framben, eller ev bremsa?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård