Stort sår, vad ska jag göra?

L

linabergmer

Igår när jag var i stallet så hade min häst ett skavsår som jag tror han har kliat seji hagen, pälsen var borta men inget sår, men nu ikväll när jag komm till stallet hade skavsåret blivit ett köttsår på ca 4*4 cm, det ser ut som det har varat men börjar torka. Vad ska jag göra åt såret? Har funderat på att tvätta med jodopax men vill ju inte blöta upp det igen då det börjat torka.. ska jag lägga på någon salva? Känns lite onödigt att ta ut veterinären för ett sår, men det är kanske nödvändigt?

Tacksam för hjälp!!

Sv: Stort sår, vad ska jag göra?

Vart sitter såret? Finns det möjlighet att tejpa eller bandagera över såret så är något som heter ”mepetel” (väldigt osäker på stavningen) väldigt bra, går att köpa på apoteket. Det är typ en kompress som du sätter över såret, lite gele liknande. Den låter du vara kvar och ovan på den en vanlig kompress. På detta sätt hindrar du smuts att komma in, men hindrar också kompresser och bandage att fastna. Den är jätte bra. Behöver aldrig tas bort, faller antingen bort av sig själv, eller typ absorberas på något skumt sätt… Min mor introducerade mig till den för bra längesedan nu (hon var intensivvårdssjuksköterska på den tiden), sedan dess har vi använt det på flera riktigt otäcka sår, allt från sydda sår till elakartade såsiga skav…

Lycka till!

Såret sitter typ mitt på sidan av hästen så det går nog inte att sätta ett bandage.. Mer tips?

När stoet gjorde sådana sår så brukade jag smörja med antingen helosan eller Super bra hästsalva.
Men det tog länge tills dom läkte eftersom hon fortsatte att klia dom:mad:

Ja det är det jag är rädd för att han ska fortsätta att klia..

Vet du vad som orsakar det?? För det bästa är ju att behandla problemet i stället för symptomen:D
Vilket jag inte kan då lilla Tyffan är helt övertygad om att det finns knott även när det börjar frysa på hösten:(

Du kan smörja på klådstillande. Ringblomssalva är bra ,det stillar klådan och påskyndar läkningen.

Jag har en teori att han har blivit lite svett när jag har ridit och sen när det har torkat så kliar det.. men kan ju vara andra orsaker med.. Vart köper man den salvan?

Om såret sitter på ett ställe som är svårt, så kan du alltid sätta en kompress eller liknande men textillim, en makalös lösning på ställen som är svåra att linda, passa bara för det sitter som attan och måste ev klippas bort sen. Du limmar bara i kanterna litegrann.
Där under skulle jag nog sätta penicillinsalva (om jag hade nån hemma...) Sen bara låta det vara.

Om det är problem med att hästen kliar bort det så limma på ett tåligt tyg vetja!

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 464
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 899
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar