Stort sår, vad göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare forlana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 927
F

forlana

Hejsan! Min pålle har fått ett rätt stort sår på höger bog. Igår fick hon det, fått det i hagen. Det ser torrt och rent ut, och igår när jag smörjde det så reagerade hon inte, verkade inte ha ont.

Idag när jag skulle smörja fick jag dock knappt röra såret utan att hon markerade kraftigt att det gjorde ont. Står också och kliar sig med tänderna på såret.

Vad ska jag göra? Smörjer det just nu med Skillingaryd Hästsalva. Hur kommer det sig att hon har ont idag men inte igår, när det var färskt?

Här är en bild på såret:

sr_51445682.jpg

Tacksam för svar!

Sv: Stort sår, vad göra?

Är det som ett skrubbsår? Svårt att se..

Kanske var hon lite bedövad igår, och nu kanske det börjat svida? Kanske gjorde det mer ont att bli smörjd?
Om det är som ett skrubbsår bara skulle jag nog tvätta det rent(få bort det som ev svider nu) och låta det torka. Hålla koll bara så att det inte börjar se äckligt ut.

Sv: Stort sår, vad göra?

Är det inte skillingaryd-salvan som folk sagt här inne innan är lite "stark" för att ha direkt på sår? Jag hade nog bara spolat rent med kallt vatten och sprayat sårspray/tar plaster på för att hästen skulle bli kvitt flugor och djur på såret. Ser ju mest ut som om hästen är skinnflådd, nästan lite bränd? i huden. Inget sår som jag hade gjort något speciellt med iaf så länge det håller sig så där och inte svullnar upp etc.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
997
Hundhälsa Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner... 2
Svar
27
· Visningar
3 929
Senast: skuggi
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 234
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 466
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka