Stort hål???

diamonia

Trådstartare
Hittade just ett kalt område stort som en 50-öring på bringan på katten. Det är en "platt svullnad" och ett hål i mitten, inte sår utan hål :crazy: ! Det är lite var runt hålet men det kommer inget när man klämmer på det.
Katten verkar inte ha ont.

Vad är detta? Kan tänka mej att han kanske stuckit sig på en pinne eller tagg som kanske sitter kvar där inne? Nån som sett nått liknande?

Jag ringde vetrinären med en gång jag såg det och fick en tid imorgon bitti. Försökte tvätta det lite enligt vetrinärens anvisningar.

Mvh Oskars matte

Sv: Stort hål???

Det är 3 mm i omkrets kanske?

Jag är helt förfärad över att jag inte sett det tidigare men jag tror inte att han kan ha haft det så länge. Jag skulle ju sett om det runnit var.

Kan jag se på något sätt om han har feber, eller hur mäter man det på en katt utan termometer? Han verkar inte nämnvärt slöare än vanligt. Är han det märker jag ju säkert det snart, han börjar nog bli hungrig.... Stackarn ska fasta tills imorgon om han måste sövas....

Matte är helt utom sej!

Jag vet faktiskt inte vad det kan vara. Hur märker man av feber på en katt... tar man inte tempen kan slöhet och heta öron (jag vet, det låter helknäppt) indikera på feber, men är han pigg som vanligt skulle jag inte oroa mig. Förhoppningsvis är allt som krävs sårvård och antibiotika. Håller tummarna för er!

Kan vara nån form av exem. Min huskatt får så på somrarna, fast det blir ett större mycket ytligt sår med tiden. Eller sår, det blöder inte men ser ut som ett skrapsår nästan fast lite mer gul/orange och lite mindre rött.
Har fått kortisonsalva till det, annars läker det inte. Ser du inget på katten att det kliar eller nått så kan du säkert vänta. Blir såret större så kanske veterinär är en bra idé. Eller om det inte läker.

Nu har jag just hämtat Oskar hos vetrinären.

Det var antagligen en gammal krigsskada, alltså någon som har bitit honom. Han hade en varficka som var minst 1 ½ cm djup. Han har fått en slang genom såret som skall dränera det.

Nu yrar han runt här hemma med en stor tratt runt huvudet som han hela tiden fastnar med vid hörn och sånt. Han är jätteynklig, stackarn! Men han är nog lite arg oxå, han har aldrig ens kunnat ha halsband på sej, hur skall den här tratten kunna sitta kvar minst till måndag? Det blir en jobbig helg för Oskar...

Huvudsaken var att det inte var värre!

Skönt att Oskar har blivit omplåstrad av veterinären. Hoppas han blir av med tratten snart, vet hur ynkliga de små liven är med tratten på. :crazy:

Jasså, det var en böld. Den satt så "konstigt" till så jag trodde inte dte var det. Min Fia har haft 5 bölder genom åren och den sista satte sig tyvär rpå nerverna på nått vis i svansen så hon har ofrivilliga ryckningar där. Inte direkt ovanligt och inget farligt.

Min katt får också såna där "hål" med påföljande inflammation och var och äckelpäckel då och då. Ser ut som om man stuckit en tändsticka rakt in... Veterinären brukar säga att det är bitmärken efter slagsmål.

Jag har varit lite deppig för det här, har aldrig hört att någon annans katt råkat ut för det. Kattskrället blir ju biten 1-2 gånger om året och det blir ganska dyrt i längden med de här små "krigsskadorna".
En gång hade han ett hål i tinningen precis mellan örat och ögat där pälsen är lite gles. Såg helruskigt ut.

Jaja, vet inte riktigt vart jag vill komma med det här... Virr virr.

Hursomhelst, en bekant till mig hävdade bestämt att det inte var bitmärken efter katt utan RÅTTBETT! Fast jag tror nog mer på att det är katthörntandsbett.

Jag hoppas verkligen inte det är råttbett!!!

Jag har fått små fördelar av den här skadan!

#Det går det att kela med Oskar obegränsat utan att han säger ifrån.

#Han sover hela natten i min säng på min arm, med tratt och allt!

#Han vill inte gå ut!

#Han går på lådan självmant!

Vi får väl se när huliganen kommer tillbaka... :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka