Stort dilemma... Sälja eller behålla?

T

TummeTott

Hej.
Jag har ett stort dilemma. Det är så att jag har två helt underbara hästar.
MEN!! De passar inte riktigt mig, någon av dem.
Hade jag helt slängt kännslorna över bord, så hade jag sålt båda och köpt en annan häst i stället.
Jag vill satsa på dressyr eller akademiskt. Träna och även ha möjlighet att tävla utan att begränsas av hästen.
Mina hästar har en annan inriktning. Ingen passar riktigt för vad jag vill göra.

Nu är ju problemet att jag älskar mina hästar. Den ena är min absolut bästa vän. Jag har ägt henne i över 10 år. När jag köpte henne så red jag western och det passar hon till, till viss gräns. Men hon är inte direkt intresserad av att träna utan trivs bäst som avelssto, vilket hon är väldigt lämpad för. Och visst gillar jag avel, men jag vill ju RIDA!
Den andra hästen är avkomma till föregående häst. Ett sto på fyra år.
Väldigt snäll, sammarbetsvillig och fin på alla vis.
Men hon kommer aldrig att bli DEN hästen. Hon är supermysig att rida, men...
Jag får inte fram den där kännslan av: Här vill jag sitta för evigt, när jag rider henne. Hon är visserligen ycket mer arbetsvillig än den andra hästen, men hon är (handen på hjärtat) något liten och skulle lämpa sig väldigt väl i hoppning eller dressyr för en ponnyryttare (maxad D-ponny). Jag vill kunna hävda mig mot större hästar och det blir svårt efterson hon är liten.

Jag älskar båda mina hästar som individer, som "kompisar" och från marken. Men att rida är de inte vad jag vill ha.
Vad ska jag ta mig till?
Man har ju inte råd att köpa på sig ytterligare en häst och inte tid heller för den delen.
Ibland känner jag att det skulle vara skönt att bara ha EN häst att lägga all tid och energi på.
Jag känner mig så otroligt kluven´och vet varken ut eller in.

~ Liten olycklig TummeTott

Sv: Stort dilemma... Sälja eller behålla?

du kanske kan låna ut den ena eller båda av dina hästar och låna en häst (om inte pengarna finns till att köpa en ny) som du passar bättre med ? om ett år kanske du känner att du vill ha tillbaka dina hästar eller så är du mogen för att sälja dom då. och få loss pengar till en ny häst då

Om jag hadde varit dej hadde jag nog sålt den "lilla" och köpt en ny och ev lånat ut eller sålt den andra senare

Hm... inte lätt... fast du är inte ensam om att känna som du gör.

Jag tycker du ska sälja den yngre hästen, den har framtiden för sig och kan få ett bra hem och göra någon ponnyryttare lycklig. Det kan inte vara så svårt att hitta ett bra hem åt henne. Det äldre stoet tycker jag du ska ha kvar eller lämna ut på foder till någon i närheten? Du skulle bli ledsen om ni skildes åt, hon är din vän och följeslagare.
Jag tycker du ska sätta in en annons på den yngre pållen och se vad du får för svar? Kanske öppnas det "dörrar" du inte trodde fanns?
Sedan ska du hitta rätt häst och rida, tävla och åka på träningar och clinicks:)

Lycka till

Tack för era svar.
Ja, jag tror jag skulle bli ledsen om jag sålde mitt äldre sto. Har svårt att se en framtid utan henne, men någon annan som äger henne. :cry:
Min yngre häst skulle jag "klara" att sälja även fast det skulle kännans tungt. Kännas lite som ett nederlag på något vis. Här har man gått och längtat och hoppats sedan dagen hon föddes och så ger man upp och säljer...
Usch det är så svårt.

Men jag tror att ni kan har rätt.
Sälja den unga hästen och behålla den äldre. Kanske leasa ut henne till avel. Då kunde hon kanske till och med bo kvar hemma.

Det är så svårt det här.
Mina älskade små hästar...
Men jag vill ju så gärna träna och tävla och jag vill att det ska kännas roligt!

~ TummeTott

Åh vad jag känner igen mig!

Jag har efter långa överväganden bestämt mig för att "rensa" i stallet... Ena hästen är såld och åker på lördag :( Andra (som jag haft i >8 år) ska till fodervärd, sedan får jag se om jag klarar att sälja honom också eller om jag saknat för mycket... Kvar i stallet blir två shettisar, som passar bättre ihop med vad jag vill göra nu.

Ibland känner jag att det skulle vara skönt att bara ha EN häst att lägga all tid och energi på.

Det här är också något jag känner igen. Sista tiden har jag haft fler hästar än jag orkat använda, eftersom jag inte kunnat släppa "de gamla" när intressena ändrats. Men det är inte kul när alla går på halvfart och man känner att man inte kommer nån vart med någon. Plus stress/dåligt samvete för att det är så mycket man "borde" göra med dem.

Ja det är så svårt att sälja hästar.... så mkt roligare att köpa dem:D
Men börja med att lämna ut på foder då? Känn efter? Det som är så svårt är ju att försäljning är så defenitivt? Den yngre hästen kan du ju lämna ut till någon som är riktigt duktig och kanske vill tävla lite, då har hon det bra och blir utbildad medans du funderar?

Sedan är det ju JÄTTESVÅRT att hitta RÄTT häst.... Ofta fäster man sig vid dem redan när man ser dem och det är svårt att under en provritt riktigt "känna" vad hästen går för. Så står man där med en vacker och mysig häst och plötsligt var det inte så viktigt med bra steg, mod, lättlastad, lättklippt, trafiksäker mm:angel:.

Jag råder dig att ta hjälp av någon som ser köpet ur ett annat perspektiv och som kan hjälpa dig att verkligen leta reda på en häst som passar dig?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar