Större mängd jord..

MiniLi

Trådstartare
Om man behöver en större mängd jord, finns det billigare alternativ än att köpa säckar i vanliga trädgårdsbutiker?
Vi fick ett litet infall igår och grävde bort en gräskant för att bredda en rabatt, kommer behöva ganska mycket jord och vill helst inte bli ruinerad på kuppen..

Sv: Större mängd jord..

Det brukar gå att köpa "lösvikt" och slänga upp på släp....
Jag googlade "köpa jordmassor stockholm" och fick en massa träffar.

Finns att köpa i grustag och på grusterminaler. Bäst är att ha släp med annars går det bra att fylla bagaget och även i baksätet :eek:, har jag fått berättat för mig av ett vittne. Var iofs inte jord men stenmjöl.

Det brukar gå utmärkt att köpa antingen lösvikt på släpkärra eller om det är väldigt stora mängder, få det utkört med lastbil. Slå på antingen jord eller grus företag. Ring runt till flera och kolla priser eftersom det kan skilja en del...

Och för allt i världen, kolla vad det är för jord. Jord är inte bara jord och sen är allt samma. Kolla exempelvis mullhalten (du vill inte ha mer än 5 %), lerhalten (samma där, 5-7 % max), och gärna vad jorden är baserad på, dvs sand, silt, grus osv.

Och se till att den är ogräsfri och inte är packskadad. Annars tar det lååång tid innan den fungerar som den ska.

Jag hämtar en släpkärra jord för 300:- på avfallsstationen alt swerock.

Ser att du bor i Linghem (om det stämmer?), visserligen måste det finnas en jordförsäljare mer i närheten av dig, men jag bor i Söderköping och här har vi en kille som säljer jord. Finns flera olika sorter, man kommer dit med släpkärra och så köper man så mycket som går på kärran eller som man vill ha :)

Man ringer en hästägare och hör om de har nån brunnen gödsel de vill bli av med....:idea:

Fast det blir alldeles för kraftigt... Eller iofs, om man gillar nässlor så kan det vara helt okej;)

Men man kan ju gärna blanda ut med lite hästgödsel.

Gödsel har jag så det räcker :p

Men tror inte det är någon ide att plantera i enbart gödsel..

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 194
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar