större bula på bogen

frittan

Trådstartare
hittade en "bula" liksom lite mellan frambenen. och sen dagen därpå hittade jag en till bula mer rakt fram på bogen. båda bulorna är mjuka som "gele" och hästen ömmar inte och är i övrigt pigg och som vanligt.

vad kan detta vara?? hästen har haft täcke på sig dygnet runt på betet nu senaste 3-4 dagarna. kan det ha något med saken att göra?

bulan mellan benen är lite avlång, buktar ut ca 2-3cm och är väl ca 2,5cm bred och 6cm lång... bulan mitt på bogen är mer rund och står inte ut så mkt som den andra bulan. den avlånga bulan var något mindre idag...

Sv: större bula på bogen

Min ena häst är känslig för insektsbett och får stora bulor medans det knappt märks på den andra hästen. För några veckor sedan hade hon bulor som var 5-kroners stora och avlånga. Själva bulan satt bara i skinnet om du förstår vad jag menar.
Har ingen aning om vad det var för insekt som bitit henne men dom försvann efter några dagar iaf.

Min ena häst är känslig för insektsbett och får stora bulor medans det knappt märks på den andra hästen. För några veckor sedan hade hon bulor som var 5-kroners stora och avlånga. Själva bulan satt bara i skinnet om du förstår vad jag menar.
Har ingen aning om vad det var för insekt som bitit henne men dom försvann efter några dagar iaf.

kliade dom eller brydde sig inte hästen alls när du tog på dom? min har haft andra bulor av insektsbett inann men de har kliat mkt . dessa kliar inte alls... hoppas det bara är insektsbett i alla fall!

Det kan vara ett hematom och de brukar försvinna av sig själva. För säkerhetsskull kan du fråga en veterinär.

En av mina hästar fick ett stort hematom mellan frambenen en gång. När jag pratade med en veterinär sa hon att det skulle försvinna av sig själv.

Det kan vara ett hematom och de brukar försvinna av sig själva. För säkerhetsskull kan du fråga en veterinär.

En av mina hästar fick ett stort hematom mellan frambenen en gång. När jag pratade med en veterinär sa hon att det skulle försvinna av sig själv.

det skulle det ju kunna vara! behandlade du inte ditt alls? hur lång tid tog det innan det försvann?

Det var över 7 år sedan, så jag ska inte säga helt säkert, men är iaf ganska säker på att jag inte gjorde något speciellt. Jag hade koll på att det inte blev större och att inte hästen blev allmänt dålig. Man blir ganska orolig när hästen får en stor bula:crazy:

Kanske det kan vara en allergisk reaktion också? Med tanke på att det är två stycken. Jag hade nog ringt en veterinär om jag var osäker bara för säkerhets skull.

Kan ju va mycke olika men min fick en bula på bakknät som visade sig vara en inre blödning :/ Vi trodde först det var ett getingstick men vi for til vet för ett ultraljud och tur var väl det :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 720
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka