Storleksskillnad på valpar

Eastwick

Trådstartare
Har fått två små valpar (6 dagar idag) på min lilla småhundstik, båda är pigga men den ena har växt ifrån den andra rejält, det blir nu lite gökunge-känsla på det... :crazy: Var till veterinären idag och köpte ersättningsmjölk för att stödmata den lilla men han tokvägrar att ta nappflaskan, han tokvägrar även att ta de bakre spenarna på tiken utan väljer de främre. Pigg är han men växer dåligt i jämförelse med den andra. Nu försöker jag hålla undan den större valpen så den lille ska komma bättre till men ska jag envisas med ersättningen tycker ni? Ingen av uppfödarens besläktade tikar (mamma och mormor) har haft liknande problem.

Sv: Storleksskillnad på valpar

Om valpen vägrar tillmatas finns det två alternativ: låt bli att tillmata, eller sondmata. Det sistnämnda är, vad jag förstått, inte helt enkelt, och rekommenderas inte till ovana.
Jag har (tyvärr kanske?) en rätt krass inställning till valpar som växer dåligt. De växer dåligt av en anledning. Antingen är de bara så, mindre helt enkelt, och kommer klara sig bra av sig själva ändå. Eller så är det något fel. Antingen något som går att behandla (då självklart efter diskussion med veterinär (och/eller mkt erfaren annan uppfödare som verkligen har koll på den h*n pysslar med)), eller något som inte går att behandla. Så länge valpen är pigg och äter hade jag väntat och se hur det går.

Nu vet jag ju inte hur stor skillnad det är på dina valpar, men jag hade storleksskillnad på mina valpar, skilde nästan 100g på dem vid 10 dagars ålder, och den skillnaden kvarstod. Båda pigga och glada, blev 2 år i förrgår, ena väger nu drygt 5kg (lite överviktig) och andra ca 4kg

Inte ska du behöva stödmata när du bara har två valpar! Mamman bör ha mat så att det räcker och blir över. Har du kollat de bakre juvren så det inte är mjölkstockning i dom? Mina valpar brukar välja de främre som är mindre i början och ju äldre de blir börjar de använda även de bakre.
Vad vägde valparna när de föddes och vad väger de nu? Vilken ras?
Man ska inte lägga alltför mycket energi på så små valpar. Är ju inte helt ovanlig att det föds valpar med något fel på. Jag skulle lägga till valpen så den får äta lite extra, men inte göra något annat.

Tack för era svar, jag gör så nu att jag tar undan den lilla och mamman ett par tre gånger om dagen så han får äta ostört plus att jag kollar extra när dom äter tillsammans. Det är ju blandisar och även om det bara är småhundsraser och största delen Papillion, så har den stora valpen kanske helt enkelt fått mer Jack Russel-gener. Jag väntar och ser helt enkelt. :)

Innan valparna föds så anpassar de sig efter platsen i mammas mage. När de har fötts så blir det snabbt så att de anpassar sig efter de raser som är inblandade. Skulle tro att den ena valpen är mest som en jack russel och den andra mest som en papillon och kommer att likna en av dessa raser som vuxen. Det är ju en del skillnad både i vikt och grovhet på dessa raser. Sen är det inte alltid så att den minsta valpen blir minst som vuxen, de bara växer olika mycket i olika perioder. Har man kollat så valpen inte har gomspalt? Det kan påverka och det kan sitta så långt bak att det inte syns om man inte kollar noga långt bak i munnen.

Som någon sagt tidigare, kolla så det inte är stopp i de bakre spenarna.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 407
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar