Storleksfråga på 2åring???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 948

maria_b

Trådstartare
Grannen har en valack född-05 med stammen Richfield-Modesto-King of Diamonds.

Richfield är 164cm, och mamman till den här tvååringen är ca 158-159cm. För övrigt så vet jag inte hur storlekarna ligger i släkten.

Nu till själva grejen så är denna 2åring bara 133cm i mankhöjd. Som vi själva förstår så kommer han inte bli så stor, men frågan är hur stor han kommer bli? Någon som har några gissningar och funderingar? Även om det är svårt att räkna ut bara sådär. Han är jämn i kroppen o inte speciellt överbyggd för tillfället.

Till saken hör den att ungen föddes 5 veckor för sent men vägde ändå bara 23kg o var väldigt klen, det är ungeför hälften så mkt som en normalstor fölunge ska väga. Det var stoets första föl och hon var närmare 20 år med lång tävlingskarriär bakom sig.

Själv har jag spekulerat i att han kanske blir D-ponny men det är utan några som helst grunder att stå på. Någon har sagt att han kanske växer sent eftersom han var så outvecklad som föl. Vad tror ni??

Mvh Maria

Sv: Storleksfråga på 2åring???

Jag är sannerligen ingen expert i ämnet, men jag TROR som du, att det kommer bli en ponny. Att han skulle växa i kapp nu, känns inte troligt. Men det är ju väldigt mkt bättre med en ponny, än en 150 cm häst.

Har själv en liten två-åring, men han är i stället för tidigt född och var också väldigt liten vid födseln. Trodde tidigare att han skulle bli ponny, men han mäter nu ca 143-145 cm, så där är det tyvärr kört.

Sv: Storleksfråga på 2åring???

Vill bara berätta att denna nu 2,5åring mättes häromveckan och är nu 138cm, ej överbyggd. Det är ju svårt det här med hur och när de växer, men ni får gärna gissa ni som vill, ägarna hoppas väl på att det blir en ponny, då blir han ju mer värd än om han blir strax över!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka