Storleken.....

martha

Trådstartare
...alltså....jag är intresserad av en lite kille som inte mäter högre än ca 153...han har som "allt" förutom storleken.
Har ett rek på 13,7 ak och 14,6 vinnartid på medel volt..han är fyra år och har dryga 300 000 på sig...och det enda som jag är bekymrad över är just hans storlek...har kollat han på liven och jag vet inte riktigt vad jag ska säga, han har ju mött fyraåringar och många bra så han har ju inte direkt haft det lätt..började redan som tvååring o starta ....

Ge mig backup...har stoleken betydelse ? ( jag vet väl eg svaret )

Sv: Storleken.....

Ja. storleken har betydelse. :angel:

I de flesta fall, men följ hjärtat om plånboken tillåter. ;)

Gaaaahhhhh.....dumt svar :mad:

:p

han ska starta i derbykval på tisdag, men han är chanslös anser jag i det försöket han är med i ...

Jag kan bara säga att minsta hästen jag haft har tjänat mest pengar :D.
Det viktigaste är inte mankhöjden,det är hur stort kämparhjärta dom har.

Han har ju gjort de resultat han gjort med den storleken har har :D

Stirra inte dig blind på mankhöjden. Det är steglängd, stegfrekvens och hjärta & lungor som avgör på individen. Statisktiskt sätt är det större chans att en något större häst är bättre, men inte alls säkert på individnivå. Finns ju massor av riktigt bra hästar som inte är större än så men visst har storleken viss betydelse.

Dessutom är det inte helt uteslutet att han växer en eller ett par cm till nästa år. :)

Gaaaahhhhh.....dumt svar :mad:

:p

han ska starta i derbykval på tisdag, men han är chanslös anser jag i det försöket han är med i ...

Värst va kinkig du va då.. :angel::o

Men åhh, nu blev jag nyfiken!:bump:
Jag som inte kan ett skvatt om trav (mjodå, jag e ju inte helt dum men iaf) kan inte du förklara och lägga ut bilder alá p´ålle.... :angel:
Som i detta fallet, pöjken din, startplats, storlek, längd osv.
(humm, garanterat glömt allt viktigt men hoppas du förstår vad jag menar!:o)

:bow:

Vet vilken häst det är och vet det begärda priset. Är hästen i bra skick i kroppen tror jag det är ett bra köp, men till derbyfinal går han nog inte. Han har ju mött tuffa hästar och när han går ner i sin normala klass bör han duga i V75.

:bow::bow:
Håller med:)
Så länge det gäller hans egna prestationer och inte avel, så har väl inte mankhöjden någon betydelse?

Hellre en liten och god, en än för stor och klumpig häst;)

Oj, oj, oj då... Hur många kan skryta med att ha slagit Viola Silas..:angel:
Jag skulle köpt om jag fick tränaren på köpet:rofl: En riktig myspropp:love:

Nej nån final i det gänget är ju inte att tro på..han ska vara fräsh och har bara varit behandlad 2-3 ggr i hela sitt liv och visst har han mött tuffa hästar hela tiden, et enda som är "fel" är att han har en hov som inte är så bra ( bockhov) men det har ju inte varit problem hitintills , för bra hovar måste han nästan ha eftersom han nästan gått barfota varje lopp han gjort.

Hmm, när jag vaknade tänkte jag att jag inte skule köpa, men nu har jag funderingar igen då då :D

31536361.jpg

såhär ser han ut :)

Jadu, det finns ju små hästar som verkligen är små och så finns det små hästar som inte mäter mycket över 150cm i manken som inte alls ser särskilt små ut.

Har haft hästar som är kring 150 cm som varit små åt alla håll-smäckra, kort hals, litet huvud, kort i kroppen och de är, enligt mig, tyvärr för små. Vissa har sett ut som c ponnysar:crazy:

Men sen har jag också haft små hästar kring 150 cm som har haft lite längd och lite massa och inte alls sett så pluttiga ut utan man har kunnat tro att de varit normalstora kring 157cm och har även inte kännts små vid ridning och då ska man tänka på att jag mäter 179cm i strumplästen:laugh:

Personligen gillar jag de lite mindre hästarna om de har fysiken! Om de har en god lungkapacitet och lägger mycket mark under sig så skulle jag hellre välja en 150cm än en 170cm med tanke på skaderisken. En mindre, lättare häst har nog lättare att hålla ihop än den större?! Och har man förresten inte frångått den stora modellen litegrann de senare åren? Ett tag var det så himla populärt med riktiga bumlingar men nu känns det nästan som att man föredrar de lite mindre igen...

Jag skulle nog inte stirra mig blind på mankhöjden ifall hästen verkade ok i övrigt även om de lite större hästarna kanske oftare gör ett lite flottare intryck. Det är nog mer vanligt att man tycker att 165 cm hästen ser ut som en blänkare jämfört med 150 cm hästen, som man kanske snarare säger: kolla den där lillråttan:rofl:

kl

Kan inte låta bli att tänka på den lille lille krigaren Brian Key (stavning? )
när jag läser här :love:

BrianKey.jpg

AM

ja om hästen har ett rejält steg fast den är liten så spelar det ingen roll, fast jag ahr ju haft en donna på 170 som tog ett steg när alla andra tog två så jag gillar stora hästar, men de mindre har ju lite mindre skaderisk, hade en häftig krigare på 150 som hade gått långt, men han hade nåt problem som han dog av i ett provlopp, tyvärr.. saknar än

Och jag har haft en Donna på 152 cm med kliv som en häst på 170... Förutom att hon var speedig som en katapult vilket inte de stora brukar vara! :D

martha: Känns det rätt så vet du vad du ska göra... :D:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka