T

Taladinn

Jag fattar inte storlekarna på westernsadlar !:crazy:
tex vilken häst passar en 16" till Nån som kan göra en "översättning "på storlekarna ?:D :angel:

Sv: Storlekar

Taladinn skrev:
Jag fattar inte storlekarna på westernsadlar !:crazy:
tex vilken häst passar en 16" till Nån som kan göra en "översättning "på storlekarna ?:D :angel:
Det går inte att "översätta" mått mellan engelska "sadlar" och en westernsadel, helt olika system.

/ Bill :cool:

16" har egentligen ingenting med hästen att göra, det är storleken på sitsen där ryttaren sitter. 16" Beräknas som standrastorlek, de flesta kan sitta i en 16" sadel, jag som är tjej och smal jag sitter bäst i en 15-15,5" sadel. Vilken storlek hästen passar i beror på hur ryggen ser ut, det finns olika storlekar.
semiquater bom
Full quarter bom
x-full quarer bom

Sen kan man specialgöra bommar så att de passar just ens egen häst, alla sadelmakare har lite olika mått på de olika storlekarna, det gäller att prova fram

Colonels_king skrev:
16" har egentligen ingenting med hästen att göra, det är storleken på sitsen där ryttaren sitter. 16" Beräknas som standrastorlek, de flesta kan sitta i en 16" sadel, jag som är tjej och smal jag sitter bäst i en 15-15,5" sadel. Vilken storlek hästen passar i beror på hur ryggen ser ut, det finns olika storlekar.
semiquater bom
Full quarter bom
x-full quarer bom

Sen kan man specialgöra bommar så att de passar just ens egen häst, alla sadelmakare har lite olika mått på de olika storlekarna, det gäller att prova fram

Storleken mellan semi- och Full- heter quarterhorse

Bill skrev:
Det går inte att "översätta" mått mellan engelska "sadlar" och en westernsadel, helt olika system.

Jo, det går faktiskt att göra en förenklad översättning genom att jämföra vilka storlekar inom western som brukar passa vilka ryttare och hästar. Om man gitter...:smirk: Sedan måste ekipaget naturligtvis pröva sig fram IRL för att hitta det som passar bäst, men det kan ju underlätta med något att utgå ifrån.

16" sits brukar ofta passa ryttare som behöver 17,5-18" på engelska sadlar dvs en lite längre och/eller kraftigare ryttare.
15,5" passar ofta ryttare som klarar sig med 17" i engelsk sadel osv

semiquarter = smal bom
quarter = smal-normal
full quarter = normal-vid
x-full quarter = vid-xvid

Men för att krångla till det har sadeltillverkarna lite olika uppfattningar om hur smal semi är exempelvis. Precis som det kan skilja mellan tillverkare av engelska sadlar. Dessutom kan bommen vara modifierad genom att den t ex har gjorts vidare i framänden och då kan passa på en bredare häst än vad man först kan tro. Vidare finns det sadlar med korta resp längre bommar.

okej Tack ! Nu vet jag det var lite fundersam;)
Har en western ridskola inärheten (1km) så Jag kanske provar :d;)
Det ser verkeligen roligt ut när man ser folk som rider det:p

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 931
Senast: Seabaz
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar