Storlekar på bomvidd?

A

AtletShipping

Är storlekarna 30,31,32 samma som bomvidd lr är det själva bommens storlek, typ hur lång sadeln är på ryggen?
Hur mäter man detta, är det från framvalv till bakvalv lr?
Vilken bomstorlek ska man ha tex på ett 160 högt halvblod?

Längden på sadeln, sätets storlek alltså, mäts i TUM (", 1 tum = 2.54 cm). 17 tum är väl det vanligaste måttet.
Bredden (vidden) på sadeln kan mätas i CENTIMETER (30, 31, 32 osv.) mellan ortspetsarna på sadeln. Men detta sätt är väldigt opålitligt, då alla märken är olika, ex vis en Stübben 31:a är inte alls lika bred som en M&N 31:a ex vis.
Vidden på sadeln kan med fördel mätas i grader, vilket är en betydligt bättre metod att mäta med.

www.stalleldshestra.nu finns information om hur du mäter sadeln (och hästen) i grader.

Vad ett halvblod på 160 cm ska ha för bomstorlek säger mig inte någonting. Det finns smala halvblod, breda halvblod, svankiga halvblod, rakryggade halvblod...you name it.

jo jag vet att det inte säger så mkt :eek: tänkte nog inte innan där...har ju inte sett hästen än själv :D

Men tack så mkt! nu är jag inte lika förvirrad mer!

Storlekarna 30,31,32 du angav är bommens vidd. Sätesstorleken mäter du från bakvalvet till en av "knapparna" på framvalvet. Dela med 2,54 så får du sätesstorleken!

Sen kan man inte säga vad ett halvblod på 160 ska ha för sadel eftersom alla hästar ser olika ut... Ta ut en som provar ut sadlar så du får en som passar både dig och hästen!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
1 015
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Är det helt ute och omodernt med A-formade toppar/tunikor med trekvartsärm och skärning under brösten? Försöker hitta en sådan, jag har...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 011
Senast: Enya
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 285
Senast: Aifos
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 578
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka