Storlek på utrustning

Oliven

Trådstartare
Började fundera lite över vad Islandshästar har för storlek i t ex träns, grimmor, täcken, schabrak o s v

Vilken storlek har ni till era?

Sv: Storlek på utrustning

Min ena isis har 135 i täcken och den andra har 125. I grimmor/träns har de cob och i schabrak, typ ponny/full ..

115 i täcke och ponny i grimma. Fast då får jag ha den (grimman) på yttersta hålet. Har jag cob blir det på innersta, så hon hade behövt något mitt emellan.
Träns har jag bara köpt islandsträns (en storlek), men side pull-tränset är ponny.
Hon är rätt liten :D .

125 på täcket, cob på grimman, "island" på tränset och full dressyr på schabraket. Tror min pojke är ganska "normalstor" (136 cm hög och ganska normalbyggd, fast lite lång)

Mitt sto har cob på grimmor. Tränsen finns som skuggabaldur säger i en storlek och där får jag oftast göra ett nytt hål i dem. :P

På täcken har hon 115.. (liiiiten häst)

Okej. Tycker det är lite intressant att de t ex har 135 i täcke (som min travare som har "normal" lång rygg), fast de är så små.

Okej. Tycker det är lite intressant att de t ex har 135 i täcke (som min travare som har "normal" lång rygg), fast de är så små.

Ja så är det, jag fick ärva täcken efter en travare, 135 cm
Och dom satt som en smäck , inte en centimeter för stort
Grimmor har jag full, eller stor cob, träns likaså
Vojlock full dressyr, ändå är han bara 137 cm hög.

Jag har 125 i täcken, cob i grimmor och dressyr ponny/full i shabrak/vojlock. Träns har jag "island" och min engelska nosgrimma har jag cob. Han är 135 hög och ganska snäcker. Går att ha 115 i täcken om man spänner ut dom... /Lina

På vår mest "normalbyggda" islandshäst har vi 135 i täcket, mest för att han är stooor för att vara islänning. Vi har köpt sådanna "speciella" islandshäst grimmor från Hööks, passar perfekt. Någonstans under Cob skulle jag tro att det är. Träns är som tidigare talare sagt i en enda storlek. Sadel brukar jag ha 16,5 tum ungefär, men har också hittat en supersadel som bara är 15 tum, PERFEKT för våra små islandshästar!

Mina pållar har 125 cm i täcke, cob i grimma och träns. Mina hästar är väl "normalstora" . Inte grova och inte super smäckra, utan något mitt imellan.

Träns: cob (i vissa fall full)
Grimma: cob
Bett: 9,5
Täcke: 115-125 beroende på märke (oftast 115. 125 brukar bli stora på sidorna och hängiga i bogen)
Schabrak, vojlock: full, beror ju mest på mig. hade jag fått platsi en ponnysadel så hade ju han kunnat ha mindre=)
boots och benskydd:cob
Sadel: Har för tillfäller en globus dressyr 17". vet inte hur lång anläggningsyta den har, men den håller sig precis innanför gränsen. tyvärr glider den fram när man rider. å nu är jag så förbannat trött på att islänningar ska va så svåra att göra bomsadlar till. så nu blir det en KariFlex.

Om hästkraken ändå kunde hålla sig till en strl vore u trevligt.
135 i fleecetäcken, 125 i regn-, ute-, vintertäcken.

11,5-12 cm i bett (han borde egentligen ha något därimellan.. :rofl: )
På tränset har jag fått göra två extra hål på nosgrimman.
Boots kan han inte ha S och M är lite för stort.

Sadel är också ett helvete.

Den enda konstanta storleken är väl att han har cob i grimmor. :rofl:

Min medryttarhäst har 125 i täcken, cob i grimmor och träns, full/allround shabrak eller ponny/dressyr schabrak. 11.5 i bett.
Hon är cirka 143 cm hög och ganska smäckert byggd.

Min islänning har ..
Täcken: 125
Boots: M
Grimma: Cob
Träns: Islands stl, eller cob
Bett: 8,5-9,5.-10.5
Schabrak:Ponny / tyvärr behöver sadeln full,men då passar de tinte hästen =/
Sadeln som jag har är en Hrimnir.!Importerad men var värt det,den är så skön så det finns inget bättre, sitter som gjuten på hästen också!Den är X.V och 17 i sits. Förstor för mig men tycker det är bra att kunna flytta tyngden mera.

Kjarkur har:
Täcken: 125
Träns: "Island"
Bett: 10.5
Scabrak: Dressyrschabrak cob/full
Sadel: Har bomlös, men men bom skulle han behöva en med bomvinkel mellan 105-110grader.
Boots: S

Började fundera lite över vad Islandshästar har för storlek i t ex träns, grimmor, täcken, schabrak o s v

Vilken storlek har ni till era?

Håller ju på med några stycken och kan räkna upp vad dom har;

Ási (149cm) - 135 i täcken, cob på träns/grimmor, 10.5 i bett, rider med ponnyschabrak, Full på kapsonen från Hööks :angel:

Erro (ca 145cm, 3½år) - 125 i täcken, bob på träns/grimmor, bett troigtvis max 10,5 (blir nog 9,5, aldrig haft bett ännu), shabrak är ponny

Dögun - allt är samma som på ási förutom täcken som är 125
"Blondie" - --"--
Lokkur - --"--
Gyllir - --"--

så alltså, dom flesta har 125 i täcken, 10.5 i bettstorlek, cob på grimmor/träns, ponny på schabrak.
dom flesta är mellan 135-145cm

Träns: Cob, kunde varit mindre...
Tyglar: Full (jag ogillar korta tyglar)
Svetttäcke: 115 cm
Transportskydd: Pony
Bett: 10,5 cm
Sadel: XW, 17 1/2 tum
Schabrak & vojlock: Dressyr 17 tum (och de sticker ändå ut bakom bossorna)

Hästen är rätt liten, 134 cm i mankhöjd...

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
289
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: Luzzan
·
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
678
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka