Storlek på täcken m.m(?)

M

Microbe

Jag skall snart få hem ett varmblod och måste ha täckena redan då! Hästen är normalstorlek, 150-165, varken tjock eller supersmal. Lagom :smirk:

Jag undrar stl på boots, täcken m.m
Men annars har man väll full, på tex träns m.m?

Sv: Storlek på täcken m.m(?)

Microbe skrev:
Jag skall snart få hem ett varmblod och måste ha täckena redan då! Hästen är normalstorlek, 150-165, varken tjock eller supersmal. Lagom :smirk:

Mitt varmblod är ca 160 hög, hon drar storlek 145 cm i vintertäcken iallafall, vintertäcken brukar oftast vara lite större, (finns undantag bland annat Gekås ) men du får mäta hästen över ryggen så får du fram på ett ungefär hur stort du behöver köpa, gäller ju med andra täcken också.
Boots har jag ingen aning om storlekarna, för det använder jag inte.
Träns brukar säkert vara fullsize om du har en stor häst, fast det är ju också en uppskattning från dig beroende på hur stort huvud din häst har.

Jag skrev fel, men hästen är 150-160 inte 65

Det är vädigt svårt att säga när man inte sett hästen. Storleken på på täcke beror ju inte så mycket på höjden som på längden av ryggen. Likadant så storleken på botsen beror ju på hovstorlek och grovlek på hästen.
Så på täcket kan ju en häst i din storlek ha mellan 130 - 155 cm beroende på rygglängden och modellen på täcket.
Det bästa är nog att köpa täcket först när du vet måttet på hästen.

Vet du inte exakt mankhöjd på hästen? Du skrev mellan 150-165. Det är stor skillnad..
Min häst är 165 och hon har 145 i täcken, skulle ev. behöva 155. I träns har hon full, även i annan utrustning..

Men varmblod brukar väl inte kunna ha S på boots? och large blir nog för stort?

Microbe skrev:

Du får nog vänta tills du fått hem hästen :) Det beror ju helt på hur lång rygg din häst har. Mät från där manken börjar och bak till där svansen börjar.

Min pålle är 1.55 mkh och behöver storlek 135. Men då är det lite långt dvs det hänger ner lite bak vid svansen. Men jag kan inte ta mindre storlek för då blir det för litet runt om. Det skiljer ju också en del på märkena hur de är. En del är jättestora i storlekarna.

Varför måste du ha täcken redan nu om hästen kommer snart? :confused: Mitt fullblod går fortfarande på bete och är otäckad, täcke har hon bara när det är kallt eller väldigt regnigt.

Mina varmblod på ca 155 cm har 135 i täcke, men det beror på modell Hööks tex tycker jag har väldigt trånga täcken.
I boots har de small/ponny

Mitt varmblod är 1.58 och har 135 cm på fleecetäcke men på utetäcken (regn, vinter osv) har han 145.

Han är ganska grov av sig men ändå inte. Ibland har han cob på träns ibland full :) Det varierar väldigt mycket å olika märken å olika storlekar!

Mjo, men det är inte så enkelt. Allt sådant måste finnas hemma när hon kommer ju, eftersom bara sadel, träns & grimma tillkommer. Finns det på något att inget mått, som tex centimeter eller liknande? Det måste ju typ räknas som

S = Ponny
M = Nättare häst
L = Kallblod, kraftigare hästar.

Men Zonica är väldigt tun i benen, helt vanligt.

Microbe skrev:
Men varmblod brukar väl inte kunna ha S på boots? och large blir nog för stort?

Mitt varmblod, som jag nyss tagit bort, hade S på boots. Hon hade rätt smala ben.. Cob på andra benskydd. Cob/full på träns, full på grimmor, 135 cm på täcken. Hon var 162 cm hög. (Jag har just lagt ut en hel hög täcken på Tradera, strl 135 cm.. :angel: )

Microbe skrev:

Varför frågar du inte dem som har hästen nu??:crazy:

Jenny1 skrev:
Varför frågar du inte dem som har hästen nu??:crazy:
Precis min tanke.
Sen skiljer det i storlek på olika märken.
En del är stora framtill o andra tvärtemot i samma storlek.

Som Mia skrev:- varför behöver den täcke nu?
Det ska dessutom bli sommartemp. igen.

Microbe skrev:

Hej!

Mitt halvblod (numera varmblodig ridhäst :D ) på 155 cm drar 135 i täcken och har cob på träns/grimmor samt medium på boots. Skydd har han dock ponny storlek (korta skenor).

Vårt varmblod (travare i träning) är ca 158 och han drar 145 i täcken samt full på övriga grejer. Så det är svårt att säga, två hästar med samma mankhöjd kan behöva två olika storlekar.

Är det en travare du får hem så brukar de vara lite längre än halvblod tex - kan kanske vara bra att ha med i beräkningen!

Lycka till med nya hästen! :D

Mvh / Fia

Microbe skrev:

Mitt varmblod på 154 har stl 125-135 i täcken.
I det mesta annat har hon cob..

Liknande trådar

Hästvård Min häst står på lösdrift med en stooor ligghall full med halm samt fri tillgång på hösilage. Hon har haft lite vintervila på snart två...
Svar
10
· Visningar
1 508
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 587
Senast: anglahund
·
Utrustning Har en unghäst (2,5 år) som växer fortfarande, men är redan rejält grov i kroppen.. Dvs lite osäkert om hon växer mer på "den" ledden...
Svar
7
· Visningar
942
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka