Storlek på stall

grodan21

Trådstartare
Sitter här och funderar på framtiden om hur man vill ha hästen. Vilken storlek på stall som är den bästa storleken på ett stall. Så därför tänkte jag fråga er hur många hästar/hästmänniskor som är bra storlek på stall?
 
Sv: Storlek på stall

I stallet där jag har min häst är vi 4 hästägare (3 tjejkompisar + stallägaren) och 7 hästar det tycker jag är lagom.
Den dagen jag hittar/bygger min egen gård vill jag ha 4-5 boxplatser och vill ha 2-3 inackorderingar för jag vill inte ha det helt dött i stallet men samtidigt inte en massa spring och olika viljor så det blir katastrof.
 
Sv: Storlek på stall

Det är i den storleken på stall jag står i idag. Men ändå kan det dröja väldigt länge mellan de gångerna som jag träffar någon i stallet. Vilket blir väldigt tråkigt i längden. Vi har för olika tider i stallet. :( Jag hinner åka hem innan de har kommit till stallet. För mej är det väldigt viktigt med det sociala i stallet. Så jag funderar på om man ska stå i ett större stall eller om det blir för många hästmänniskor på samma plats då?
 
Sv: Storlek på stall

Då tror jag snarare på att hitta ett stall där övriga hästägare har samma tider som du.
Bara för att det är ett stort stall så behöver ju inte folket där ha samma stalltider iaf..

Jag är oftast ute på dagarna men ibland på kvällarna, min ena stallkompis jobbar dag så hon är oftast där på kvällarna medan den andra jobbar natt så hon är ute mestadels på dagarna så jag brukar alltid ha sällskap av någon.
Däremellan springer jag på vår trevliga stallägare :)

Men minst någon gång i veckan är vi allihopa samtidigt i stallet :)
 
Sv: Storlek på stall

Jag har stått på små ställen, men skulle eg önska ett större ställe. Mycket pga det sociala men också för att jag inbillar mig att det finns fler klara regler över hur saker ska gå till och vad som ingår och inte. Det sistnämnda kan nog variera stort misstänker jag.
 
Sv: Storlek på stall

Det är precis ett större inakoderingsstall jag tänker på. Drivs det som ett företag med anställd så måste man ju ha en ganska bara grund. Fast jag vet inte, riktigt.
 
Sv: Storlek på stall

Då tror jag snarare på att hitta ett stall där övriga hästägare har samma tider som du.
Bara för att det är ett stort stall så behöver ju inte folket där ha samma stalltider iaf..

Jag är oftast ute på dagarna men ibland på kvällarna, min ena stallkompis jobbar dag så hon är oftast där på kvällarna medan den andra jobbar natt så hon är ute mestadels på dagarna så jag brukar alltid ha sällskap av någon.
Däremellan springer jag på vår trevliga stallägare :)

Men minst någon gång i veckan är vi allihopa samtidigt i stallet :)

Men hur många är det som är i stallet någon gång mellan 13 och 17? Jag vet inte vart man hittar det, har ståt i några stall genom åren och de flesta kommer ju först någon gång mellan 16 och 18-tiden.

Alla i stallet är vi aldrig. Men det är nog mest för att de som har den ena hästen inte något intresse i hästen överhuvudtaget. :( Men ibland händer det att man se alla andra, men då måste vi nästan planera in det.
 
Sv: Storlek på stall

I vårt stall är vi tio st och lika många hästar. Allt drivs kollektivt och ägaren sköter gården men bryr sig inte i hur vi gör med hästarna. Det funkar eftersom det är bra folk som står där och alla har en vettig och ganska lika syn på hästarnas skötsel och rutiner. Men jag känner ändå att när man är så pass många så är det nog bra om det är en som har högsta ordet för att undvika tjafs.
Jag trivs bra med storleken på stallet och ofta har man sällskap men ibland får man vara själv. Perfekt enligt mig!
 
Sv: Storlek på stall

Hade vi stått i samma stall hade vi typ alltid varit i stallet samtidigt :p

Men som du själv säger så kommer de flesta ut till stallet mellan ca 16-18 och då spelar det ju ingen roll om du byter stall iaf?

Då borde du vara mer intresserad av att hamna i ett stall med folk som arbetar mestadels kväll/natt eller skift.

Men det är väl bara att börja leta stallplats som du tycker uppfyller dina behov och folk i stallet är där samtidigt som du?
Du får helt enkelt göra det till en punkt på din checklista för kriterierna som ett stall ska uppfylla :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 092
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 429
Senast: warg
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
872
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
503
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp