storlek på sitsen, samma som på eng sadlar?

Mirre

Trådstartare
Om man ska skaffa en westernsadel, är det då samma storlek på sitsen som på en vanlig engelsk sadel?
Har 17/17½" på eng, ska jag då ha det på westernsadel också?

Sv: storlek på sitsen, samma som på eng sadlar?

Storlekarna är inte jämförbara. I en 17" westernsadel kan du troligen ha med din kompis! :rofl:

oki tja jag vet itne. har noll koll på westernsadlar

jag har 16,5-17 på engelska sadlar men hade 14 på min westernsadel..

De vanligaste sitsstorlekarna på westernsadlar är 15-16". Som regel klarar man sig bra med 15-15,5. Fast det finns dom som säger att vi rider i onödigt stora säten. Jag är böjd att hålla med. Fast det går nästan inte att få tag i en sadel under 15".

Jag rider i en 15" tex tan, för att han (hästen) är liten, sen är den så jäkla skön.

Men man skall inte låta sig luras vad gällande engelska sadlar, i min dressyrsadel så har jag 18", därför att då får jag korrekt sitts och sitter mitt i sadeln. Inte för att att jag skulle vara stor eller något, jag är liiiten om baken, stl.34-36
Många tror ju att man skall köpa mindre sadel när man har mindre rumpa, och tvärt om.
Men ibland måste man ha liten sadel trotts att man kanske har jätte rumpa för att hästen har så liten rygg, jag e så glad i mitt sto attt hon har så lång rygg så att jag kan ha den underbara sadeln.
:banana:

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 284
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar