Storlek på senskydd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 920
T

Tjalfe

Vad skulle ni ha tagit för storlek på senskydd till en c-ponny(136-138cm), connemara, ganska grova ben med mycket päls på. Har provat en sorts senskydd storlek S vilket jag tyckte blev för kort för det blev en del upptill på senan som inte är skyddad och det är knappt att kardborren når runt. Provade också M samma modell men då tyckte jag att dom blev för höga. Hittade ett par andra senskydd nu som finns i storlekarna b-ponny, pony och full, vad hade ni valt för storlek då?
Lägg gärna in bilder på när ni har senskydd på era hästar så jag ser lite hur dom ska sitta storleksmässigt.

Sv: Storlek på senskydd

kör på cob du mindre kan du inteb ha och full blir ju superstort

Dom benskydden jag har kollat på finns ju inte i cob bara b-pony, pony och full. Men det är alltså pony jag ska välja då och cob/medium på andra?

Jag har fortfarande inte hittat några benskydd som passar:( Dom senskydden i storlek S jag har är ju som sagt på gränsen till för små, det blir ju några cm upptill på senan som inte är skyddad, men det kanske ska vara så? Dessutom är det precis att kardborrebanden når runt, speciellt nu när han har så mycket päls.
Eftersom han har en pad till sadeln som är limegrön och som han är jätte fin i så funderade jag nästan på att köpa dom där lime-gröna senskydden som finns på h**ks. Han skulle nog bli jätte söt det i det:D
Men hur tror ni dom är i storlek S?

Min stallkompis hade en maxad c-ponny förut, och hade senskydd i strl ponny/s på den. De satt perfekt :)
Så uteslut inte ponnystorleken.
Cob tänker jag mer stor d-ponny/liten häst.
Kan du inte mäta hans skenor och sen åka in till ngn hästbutik och mäta ksydden, så ser du vilken storlek som passar bäst? :)

Jag har ponny till min d-ponny... Cob blir för långa i språng-rörelsen (hopp), men ponny sitter perfa!

Mät och se, det är det enda du kan göra!

Diana

Hmm... mätte mina benskydd(storlek S) på baksidan(mätte själva plasten och inte det som sticker ut) och dom var 17cm ungefär. Men skydden på h**ks i storlek S är ju 19cm som mina skydd i storlek M:confused: Ska jag ta XS då? :crazy:

Jag har storlek M i min D-ponnys skydd och de sitter som gjutna på hans ben:love:, men jag vet inte hur du ska göra med senskydden till din häst...:(

Men tycker det är konstigt att h**ks skydd i storlek S är lika långa som dom jag har i M(och som är för långa för honom). Så då borde jag ju köpa XS men det känns dumt att köpa det för han har ju trotts allt väldigt grova ben och så korta är dom ju inte.:crazy:

Min haflinger hade ganska grova korta ben. Hade storlek ponny i eskadron och hampaskydden. Hade även Veredus i storlek S, veredus brukar ju vara ganska rymliga i storleken, provat dom?

Tycker ni att dom här skydden ser för långa ut? Det är M på dom. Kanske är svårt att se för all päls men. Ursäka ponnyns gäspning, han ville bara visa för matte hur tråkigt han hade.;)
zacke103.jpg

Jag tycker att dom ser för långa ut. Det kommer att bli en kant son sticker in i senan när hästen böjer benet.

Testa Eskadron Flexisoft i storlek Ponny, dom har ju en liten mjuk halvmåne högst upp på senskygget, som sklle vara mycket lämplgt i ditt fall.

Diana

Har ju ett par likadana i S, men när jag har på dom så är det flera cm upp till på senan som inte blir skyddad, men det kanske ska vara så? Att inte hela senan(enda upp till knät) skyddas?

Har hittat skydd som passar men det är inga sånna här senskydd utan sånna där som bara har skydd på insidan av benet/kotan. Är dom bra? Skyddar dom senan nått?

Strykkappor skyddar bara från när hästen stryker sig, alltså inte från slag mot senan.

Du kan testa senskyddets storlek genom att du sätter på den, och sedan tar upp benet som om du skulle kratsa hovarna. Om senskyddet då klämmer mot knäet eller om det skjuts nedåt något, så är det för långt!

Lycka till i senskydds-djungeln!

Diana

Har sett att hööks har några i stl pony och som "plasten" går ner lite på i bak vid senan så att det blir bättre rörlighet. Tänkte prova dom. Men är rädd för att dom blir för smala eftersom ponnyn har grova ben med mycket päls.

Dom kanske skulle funka!

Ett tips är att ta med dina gamla M till affären och mät längd på senskyddet och på resårbanden, så kan du se om det kan passa. Jag skulle chansa på att du behöver 1,5-2 cm kortare längd på själva senskyddet.

Diana

min d-ponny kan ha eskadronskydd i full...

ett tips är att sätta skydden lite länger ner om dom är aningens långa. det är ju viktigt att dom verkligen skyddar hela senan, får inte bli 5 cm längst upp utan skydd!!

leta efter skydd som finns i cob stl. tror globus har några kopior på veredus som finns i cob..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska eventuellt köpa min första häst om några månader så har börjat kollat på utrustning osv. Har lite funderingar på vilka skydd... 2
Svar
25
· Visningar
2 171
Senast: Spring17
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet... 2
Svar
34
· Visningar
5 805
Senast: tuaphua
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 126
Senast: LuckyMe
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 508
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka