Storlek på sele?

Joyride

Trådstartare
Vilken storlek på sele skall jag köpa? Har en Isich cob på ca 150.
Skall köpa mig en ordentlig bröstsele.

Sv: Storlek på sele?

COB ska du ha, inte full. och sen bestämmer du sen sele utefter vilken vagn du har. Det är olka selar till två eller fyrhjuliga vagnar beroende på vilka skaklar du har. Fasta eller lösa.
Vissa selar passar alla vagnar, tex Ideal från selar.se

lösa skaklar går att lyfta separat upp och ner. Fasta sitter fast som i ett u, eller som på en rockard.
Har du fasta skaklar ska det vara giggdäckel så skaklarna kan ta upp ojämnheter i vägen. Har du lösa skaklar (som på tex maratonvagnar) fixa ju skaklarna det själv.

Jaha du menar så, inte tänkt på att det är olika.
Jag har en loksele i dag med dågdäckel, den fungerar väll på båda lösa och fasta skaklar?

Egentligen bara på lösa skaklar. Det blir ju ett stort tryck såfort vagnen inte går spikrakt efter hästen, om vägen luter eller går i en håla

Jag har precis köpt en Diplomat sele från drive out. Jag fick selens mått för
olika storlekar, och mätanvisningar.
Om nån del inte passar kan man byta ut mot en från en annan storlek. :)

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
872
Senast: LadySara
·
Övr. Hund Jag ska köpa en ny sele till min aprikosröda dvärgpudel som när solen lyser ser gyllene ut i pälsen. Jag har nästan bestämt mig för...
Svar
11
· Visningar
1 009
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 456
Senast: Roheryn
·
Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka