storlek på ponny?

R

russet

Vad ska jag köpa C-ponny eller D-ponny? om jag ev. kommer tävla i lättare klasser i hoppning. jag är 14 år och 156 cm lång och väger ca:40 kg :confused:

Sv: storlek på ponny?

Eftersom du fortfarande växer så hade jag köpt en d-ponny om du vill slippa att sälja ponnyn efter bara något år för att du växt ur den.

D-ponny. Ifall du skulle skjuta i höjden om ett år lr något är det ju bättre med D-ponny än C-ponny.. :smirk:

Jag hade satsat på en MAXAD C, de ligger mycket bättre i pris, du kan få en välmeriterad lagom gammal c-ponny till ett fördelaktigt pris, om du nu letar efter tävlingsponny.
Letar du efter en ponny att rida ut och ha kul med och träna dressyr och hoppning med annan avsikt att tävla, då kan du satsa på en trevlig D-ponny. Men pengar kanske inte är något problem.

russet skrev:
Vad ska jag köpa C-ponny eller D-ponny? om jag ev. kommer tävla i lättare klasser i hoppning. jag är 14 år och 156 cm lång och väger ca:40 kg :confused:

D-ponny, helt klart, viserligen är du inte så lång, men du behöver inte köpa en stor d-ponny, desutom kan du om du helt plötsligt skulle börja växa, troligen ha d-ponnyn längre en c-ponnyn, viserligen är höjderna 10 cm högre inom hoppning osv, men det varken känns eller märks, (tycker jag) :)

Skulle också köpa en maxad C-ponny. Tycker dom är roligare :) Dessutom billigare, som någon sa ovan.

Provrid både c-ponnyer och d-ponnyer så ser du vad du trivs bäst med :)
Tycker också du kan tänka lite på modellen på ponnyn. Gillar du kraftigare ponnyer eller smäckra? Om du vill ha en ganska "tunn" ponny kanske du ska köpa en ganska stor d-ponny så du inte växer ur den i första taget, samtidigt som om du vill ha en riktigt robust ponny klarar du dig säkert länge även om du växer med en stor c-ponny.

Solklart en D ponny . Inte för att du är för stor elr för tung på nåt sätt men man kan plötsligt börja växa o även om du bara har tänkt att tävla lättare klasser så kan du ju fatta tycke för att tävla o med en C ponny får du tävla på lokal nivå tills du öär 18 med en D ponny dår su även tävla regipnal o uppåt .

Provrid både D och C, det finns massor av olika typer av ponnyer och man ska inte se sig blind på höjden. Som några sagt är c-ponnyerna billigare, men risken finns att om man ändrar åldersgränsen om några år är det väldigt troligt att många ryttare går direkt från b till d och det kan bli väldigt svårt att sälja c-ponnyer. I vilket fall tycker jag inte att du ska haka upp dig på kategorin, provrid hästar i mängder innan du bestämmer dig för den häst du trivs bäst med.

foxtrot skrev:
Solklart en D ponny . Inte för att du är för stor elr för tung på nåt sätt men man kan plötsligt börja växa o även om du bara har tänkt att tävla lättare klasser så kan du ju fatta tycke för att tävla o med en C ponny får du tävla på lokal nivå tills du öär 18 med en D ponny dår su även tävla regipnal o uppåt .

FAKTAFEL.

Du får tävla BÅDE C- och D-ponnyer upp till 18 års ålder på alla tävlingar utom internationella i dagsläget (det är tal om ändrig av ponnyåldern till 16 år nu, men det gäller alla kategorier).

Jag tycker att du ska satsa på en väldigt maxad C-ponny eller en D-ponny. Som någon skrev tidigare så kan också typen spela in. Min kompis har en maxad C-ponny, hon är 1,75 cm och ser knappt lång ut på honom.

Jag hade nog köpt en d-ponny dels för att du kan ha den längre och om du vill tävla i ganska så höga hinder är det nog bra att ha en ganska stor häst.

D-ponny d-ponny d-ponny d-ponny d-ponny d-ponny.

bara en fråga, jag har en ganska grov maxad c-ponny, hon är ungefär 142 men nermätt till 139,8! jag är 164 och väger 48 kg är jag för stor? har inte särskilt långa ben.

D-ponny helt klart. Det räcker nästan med att om du växer några centimeter nu så kommer du se stor ut på c-ponny. Å sådant tittar dom på när man tävlar.

Nä du är inte för stor, jag har ägt c-ponny på 136 cm å varit 162 cm hög själv. Jag ser inte för lång ut på bilder jag har tittat på. Enligt mig själv iaf å när jag lagt ut bilder här så är det ingen som har sagt att jag har sett för lång ut.

trazel skrev:
FAKTAFEL.

Du får tävla BÅDE C- och D-ponnyer upp till 18 års ålder på alla tävlingar utom internationella i dagsläget (det är tal om ändrig av ponnyåldern till 16 år nu, men det gäller alla kategorier).

Jag tycker att du ska satsa på en väldigt maxad C-ponny eller en D-ponny. Som någon skrev tidigare så kan också typen spela in. Min kompis har en maxad C-ponny, hon är 1,75 cm och ser knappt lång ut på honom.

Det är redan bestämt, det blir ingen ändring utav åldern så man får fortfarande tävla ponny tills man fyller 18 år i Sverige :banana:

Är det inte bättre att köpa en liten häst så att du slipper sälja när du är 18???

Man får tävla ponny i storhästklasser + att jag lovar dig man vill inte missa dom där åren på ponny.

Ytterligare en anledning varför man ska välja d-ponny :angel:

Jag hade helt klart köpt D ponny som flera andra också sagt... även om du inte är så varken lång eller tung just nu så kan du ju ha den längre för du lär ju växa ett par cm till och det är roligare att ha en häst länge än att behöva sälja den efter något år inte heller kul för hästen att behöva byta ägare stup i kvarten heller... jag fick min maxade d ponny när jag va 8 å hade honom tills jag var 16 så... tyckte jag var jätte bra men sen försvann han tyvärr :( om det inte var för att han skulle till himlen så hade jag haft honom kvar ännu :) skulle inte velat byta häst flera ggr för jag å den hästen var verkligen bästa kompisar så och det kan man bara bli om man följs åt väldigt länge :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
929
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Svar
13
· Visningar
1 376
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har en ponny som nu har gått barfota i lite mer än ett halvår. Då han hittills bara har gått i hage o promenerar har han inga...
Svar
7
· Visningar
238
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka