Storlek på paddock och corrall?????

U

UlrikaH

Hej! Är det någon som skulle vilja tipsa mig om storleken på en paddock för att kunna utnyttja denna för westernridning samt storleken på en corrall. Har letat som en galning på nätet men det är så tomt på information. Tack på förhand.:banana:

Sv: Storlek på paddock och corrall?????

Tja, för att utnyttja en bana till westernridning...? det är ju ingen skillnad mot en ridbana som man rider engelskt på.... 20x40 el 20x60 är ju lagonm som standard mått...

Om du vill träna reining behöver du kanske en större bana, 30x50 har jag ridit på och det "duger"

Rundkorall, tja 15-18 m i diameter ungefär, det funkar med så litet som 13 m också om man måste.....beroende lite på vad man ska göra i den såklart.

våran corall är 16 m och jag tycker inte den ska vara mindre blir svårare att trava och galoppera för hästen ju mindre den är.
Volten bör väl vara minst 30x60 SÅ KAN MAN VARA NÖJD OM MAN NU HAR DOM YTERNA ATT TILLGÅ.
jAG HAR RIDIT PÅ VOLTER SOM ÄR 20x 30 OXÅ MEN DE VAR LITE LITET.
oJ DE BLEV VISST STORA BOKSTÄVER NU.:angel:

Om du har möjlighet att anlägga en ridbana bredare än std 20 m, så gör varje meter därutöver skillnad för t ex reiningträning. Men ofta så är det väl just kostnaden som sätter gränserna tyvärr, men hellre då korta längden (än std 60 m) och bredda.

Rundkorall mindre än 16 m för att även rida i är som sagt lite litet, men för stora är inte bra om du tänkt att enbart hantera hästar där.

Lycka till med planerna :)

Jag håller på att bygga min av diverse virke jag bytt till mej och stängselstolp. Den är verkligen en stabil sak om ändå lite för låg på höjden. Annars är den 18 meter och jag tycker den är STOR att arbeta med hästen lös i men lagom om man ska rida.

Jag håller på att bygga min av diverse virke jag bytt till mej och stängselstolp. Den är verkligen en stabil sak om ändå lite för låg på höjden. Annars är den 18 meter och jag tycker den är STOR att arbeta med hästen lös i men lagom om man ska rida.

Oj, trodde våran var 18 m. den känns liten eller lagom för lös häst... Trodde 18 var mini måttet, men lär nog gå ut och stega /mäta vår... :confused:

Har du ingen bild?

Tänkte bara tillägga att picaderon, som är fyrkantig, brukar vara ett bättre arbetsredskap än corallen. Tycker jag. Den är fyrkantig så den är mer gymnastiserande och det finns också de som påstår att hästen fungerar sämre i helt runda utrymmen vilket ju är bevisat sant till viss del även hos människor. Men det är ju något som man får tycka vad man vill om. Jag föredrar iaf picaderon och den är 10x10m. :)

Oj, trodde våran var 18 m. den känns liten eller lagom för lös häst... Trodde 18 var mini måttet, men lär nog gå ut och stega /mäta vår... :confused:

Håller med dig Sasse!!!!! INTE mindre än 18 m!!!!!!! Du får en jätte belastning på bakknäna om du ska jobba hästen på mindre utrymme. Det beror naturligtvis oxå på vad man har för underlag men jag skulle aldrig träna en häst i mindre 18, jag har 21 m i diameter själv.

Mvh Pernilla

Hej! Är det någon som skulle vilja tipsa mig om storleken på en paddock för att kunna utnyttja denna för westernridning samt storleken på en corrall. Har letat som en galning på nätet men det är så tomt på information. Tack på förhand.:banana:

jag puttar, eftersom jag vill ha mer tips på rundcorall.

Jag tycker att en runcorall på 14-15 m i diameter är bra om man ska lösjobba hästen. Man behöver inte springa som en liten blå för att kunna hålla kontakten och eventuell press på hästen.
Fungerar bra att skritta och trava lite lugnt i också.
Ska man verkligen rida i rundcorallen tycker jag att den bör vara minst 20m i diameter. Gärna 22m.
:)

12x12 har jag för mig...

Picaderon fungerar som en rundcorall, men efterssom den är fyrkantig går inte hästarna på ett konstant böjt spår, utan rakriktar-böjer- rakriktar osv. Fungerar nog lite bttre om man jobbar mycket med böjning hos hsten som inom AR... Velar själv fram och tillbaka mellan att anlägga en rundcorall eller picadero...

varför inte göra en picadero med möjlighet att stängsla av hörnen så att det blir ett runt spår istället?

kl

jag trodde en korall behövde minst 25diameter, där ser man!
Jag har nämligen tillgång till en jättebra sandplan som jag håller på att röja, och korallen kan bli 22 diameter :banana:
och det bästa är att redan underlaget finns där :laugh:
Kanon för min del, då jag kommer att rida i den ibland eftersom jag inte äger en ridbana.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag är lite nyfiken på / intresserad av grovfoderanalyser. Skulle ni vilja dela med er av era och skriva var i landet, när de...
Svar
1
· Visningar
660
Senast: sweep
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: Kajsalisa
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025