Storlek på marsvin

Sv: Storlek på marsvin

man kan känna runt magen på dem bara, den ska kännas lagom stor, och inte mjuk och plufsig ;) sen är ju fettknölarna, som du säger, ett sätt också... men jag har aldrig haft något riktigt tjockt marsvin, så jag är inte säker på att jag vet hur det ska kännas i så fall :)
jag väger nästan aldrig mina marsvin, jag går efter hur dom känns, vikten spelar ingen roll, de är ju olika byggda och så...
härligt med en sheltie himalaya :D själv får jag hem en black/white sheltie på torsdag, och i januari föds en sheltiekull här hemma ;)

Mina som är i vad jag anser lagom har stort sätt inga knölar alls (känn på ett växande marsvin så märker du att dom har inga sådana) medans min ena hanne har en som är nästan 1 cm i diameter. Han har dock fått indraget pellets helt och hållet nu.
Tyckte att han var lagom och inte fet tills jag kom på att känna under på fettknölarna :crazy:
Byebye kraftfoder :p

Jag hoppas ju på shelti och coronet här då jag har två damer som går med en pojkspoling just nu :D
Dom har tom fått "låna" min skrivbordslampa som jag har till datorn för att få extra ljus :cool:

haha ja, kan ju vara bra om han ser vart han ska para flickorna, eller vadå? :P
föder du upp marsvin eller är det bara några kullar sådär för skojs skull? :) brukar du ställa ut?

Jag har vitamin droppar jag sätter i vattnet men hösrt att de inte funkar så bra men mina marsvin får mkt frukt å så älskar dom apelsiner å mandariner

chrysler skrev:
Jag har vitamin droppar jag sätter i vattnet men hösrt att de inte funkar så bra men mina marsvin får mkt frukt å så älskar dom apelsiner å mandariner
droppar man har i vattnet blir snabbt förstört :) får de mycket frukt och grönsaker får de i sig tillräckligt med vitaminer ändå. ge inte förmycket apelsin/mandarin eller andra syrliga frukter bara, då kan de få munsvamp :)

Jaha så marsvin har oxå¨fettdepåer, nu lärde jag mig ngt nytt! Kaniner får ju hakpåse. Mina marsvin har iallafall inga ännu :banana:

Stollan skrev:
Hur kollar ni hur feta era marsvin är?
Jag känner på hela marsvinet, ser översiktligt hur det ser ut och hur det rör sig. Anser att det inte bara går att titta på sidorna eller ryggen för att se om det är i lagom hull eller inte, och är de bara feta så brukar inte fettet lägga sig på ryggen alltid för det heller.
Mitt problem med att balansera fodret lagom til varje individ är att de ju delar burar och de dominantare äter upp nästan allting om jag fixar något extra åt någon av de andra.

Lägger bara till om munsvamp.
Alla marsvin får det inte och tydligen är det mycket med arv att göra precis som med urin- och njursten.
Nackdelen om man känner att man vill provocera för att ta reda på hur det ligger till med sitt marsvin är att både urin- och njursten samt munsvamp kan bli dödligt om man har otur.
Munsvampen kan gå så långt bak som till halsen och svampen kan vara besvärlig att få bort. Får marsvinet svamp i munnen och/eller i halsen finns risken att den slutar att äta och dricka vilket leder till att marsvinet dör.
Därför är det bättre att ge syrliga saker 1-2 gånger i veckan max för att förebygga. Jag ger inte mindre än 3 dagar emellan.
C-vitaminer får mina genom främst vitkål och morot som dom får varje dag. Ibland byter jag ut vitkålen mot broccoli tex eller om jag lyxar till det ordentligt så kan dom få lite persilja.

Knölarna bakom frambenen kan ju även vara förstorade/svullna lymfkörtlar.

Dom fall är troligtvis sällsynta där det är svullna lymfkörtlar.
En bild på var lymfkörteln du pratar om sitter hos marsvinet:

http://www.netherworld.com/~cowboy/Anatomy/LymphNodesSuperficial.jpg

Fettknölen sitter längre ner och går att flytta på (som som om man hade lagt in något löst innan för huden) och är inte helt fast även om den inte är jättemjuk heller.
Jag tror nog att man skall kunna känns skillnad på en svullen lymfkörtel och en fettknöl och det sistnämnda är vanligast. Lyfkörtlar brukar svullna upp vid sjukdom och där gäller det att ta marsvinet till veterinären för att utreda. Det kan tex vara cancer som orsakar eller en vanlig förkyldning.

jaa, å jag älskar den färgen :love: köpte du henne i djuraffär eller hos uppfödare?
vad hette hon? :D

Ja, det är klart den finaste färgen. :)

Jag köpte henne i en djuraffär som säljer marsvin från uppfödare, så hon var renrasig med stamtavla och allt.
Candlelight's Clementine hette hon. Kallades för Clementine (med svenskt uttal :)). :love:

Den andra var också renrasig fast det syntes inte. :p

De där var verkligen jättefina. Vill ha marsvin igen :love:

Hmm, såg att hon levererar tidigast vid 5 veckors ålder. Brukar man inte rekommendera att de ska ha fyllt 8 eller spelar mitt minne mig ett spratt?

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Hej! Nu funderar jag starkt på att skaffa två marsvin efter många år utan, och skulle vilja höra med er vad det ungefär kostar för er i...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Septicemia
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 040
Senast: Blueberry
·
Däggdjur Skämmer bort svinen som bara den just nu, normalt sett brukar de mest få morötter och vitkål under vintrarna. Det är ju lite fattigt...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama