Storlek på marsvin

turbofling

Trådstartare
Hur stora är era marsvin? Såg på vetrinärerna idag och den honan var så stor (inte bara tjock), har även sett andra marsvin på TV och tyckt att de varit så stora. Mina tjejer (10 mån) är mycket mindre. Ska se om jag lyckas väga dem, försökte förut men det var inte så populärt. Hur mkt väger era?

Jag tänkte även ge dem lite nya grönsaker, så vad har ni för tips på c-vitamin rika grönsaker. Ger dem nu vitkål, morötter (inte så mycket c men de gillar det), röd paprika och ibland broccoli. Jag ger dem inte pellets, tycker att det är bättre att de äter hö och grönsaker tycker ni att pellets är nödvändigt?

Sv: Storlek på marsvin

Pellets är enligt mig inte nödvändigt. De kan få i sig alla behov av hö, vatten och mycket grönsaker och frukter.
Jag ger mitt marsvin kalasmat (jag vet, fett och utan näring men även om jag säger till mamma köper hon den där kalasmaten och fyller skålen till bredden :crazy:)

Mitt marsvin är en hane på runt 3-4 år. Han väger ca 1,2-1,4 kilo.
På sommaren väger han mer eftersom han då är utomhus ett par timmar om dagen och då kan jag inte kontrollera hur mycket han äter, han äter allt vad han kan under två timmar, kutar till dörren och ska in, en timme senare vill han ut igen och äter 2 timmar igen.

Har bild på han så man aksnke lättare kan se om han är tjock eller inte.

http://groups.msn.com/IkTarikymaa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=43 uppfluffad, inte hans mest smickrande kort :angel:

http://groups.msn.com/IkTarikymaa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=48 Springer, han har fortfarande lite mage.

http://groups.msn.com/IkTarikymaa/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=36
Sitter vanligt.

Ni aksnke kan hjälpa mig och se om han är överviktig? Visst han är ju inte smal men han är ju pigg och kan kuta hur långt som helst hur fort som helst x_x Så han kan inte direkt lida av fetma :p

Men marsvinet på veterinärerna var enormt tjockt! :eek: Var det fett eller var hon med ungar? Såg inte slutet.

Förlåt upptäckte det nu :o

Tycker de ser ut att vara lagom i hullet. Vikten är det normala för marsvinstjejer runt 10 mån-1 år.

:eek:
Det är ju hemskt hur man kan göda ett marsvin :crazy:

Har två tjejer, den äldsta är 2 år och 8 månader och hon väger just nu ~1100 gram (brukar ligga mellan 1080 och 1100). Det ska påpekas att hennes föräldrar var stora (såg henne första gången när hon var ca 5 timmar gammal :love: ).
Hon är lite lugnare i sättet än den andra.

Den andra tjejen är 2 år och 5 månader och hon väger 1050 gram. Hon är inte alltför stor men dock ej tjock om nån nu trodde det på vikten. Hon är välmusklad av alla varv under sängen hon brukar tokrusa när hon kommer upp, innan hon fortsätter undersöka allt i rummet..... :crazy:

ngt gamla vägningar och jag kommer inte ihåg riktigt exakt hur det var senast, men på ett ungefär brukar de ligga på något sådant, skall försöka hitta mina gamla lappar med statestik över olika vägningar och väga i eftermiddag för att se om jag har mkt fel och om de ändrat sig ngt i vikt.

Enbart honor.
snart 4år = ca 970g -Är ganska liten, börjar dock äta upp sig bättre nu, har haft problem med att hon i perioder inte får i sig ordentligt med mat och är på gränsen. Är nu lite väll rund om magen.
snart 4år = ca 1200g = STOR, överviktig sak som rör sig allldeles för lite, ligger bara och äter hela dagarna. Har försökt under hösten att få henne att röra sig mera och ändra på kosten. Har vägt närmare ett och ett halft kilo :crazy: Grejen är att hon bor tillsammans med den ovanför som har lite problem till och från med maten och behöver mer, vilket den här då äter upp istället nästan jämt.
snart 2år = ca 1130g = är väll normal till stor i kroppsbygnaden, väldigt bra hullad faktiskt, rör sig mkt.

döda honor:
vid 4års ålder = ca 1370g STOR, absolut inte fet, väldigt din i hullet, rörde sig mkt, Vet. reagerade på hur bra hull mattes lilla agressiva sak hade :D
vid 3år ålder = ca 1200g, normalt stort djur, var lite rund över magen jämt.
vid 4år ålder = ca 1500g = stor fett sak som åt upp all mat jämt och rörde alldeles för ltie på sig.

grannens marsvin som bor hos oss på sommrarna och som jag väger åt dem, även dem bara honor:
2-3åring = ca 1,300g, ganska fett sak, skulle behöva bantas lite.
4åring = ca 1150g, tycker själv hon har precis lagom med hull, (jätte trevligt djur föresten är hon), är smal och smäcker och bara lite rund över magen, rör sig mkt.

hane jag haft på lån, 3år = vägde när jag först fick honom ca 900g, var ngt dåligt hullad, hade rävskabb och problem med ena ögat! I slutet av sommaren så vägde han ca 1100g, var frisk och kanske lite väll små rund.

/Sax som pillar mkt med fodret och håller koll på om djuren äter eller inte och väger ca 4ggr/år iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp* Mina tjejer väger runt kilo, den minsta vägde 1045 gr när hon var hos veterinären för 2 veckor sen. Hon är lite över året. :) Den äldre damen väger ca 1100 gr.

Min släthårige black dutch färgade hane vägde vid 1 års ålder 800 g rörde på sig konstant i stor bur med kaniner , normalt hull. Min sheltie väger nu vid 7 mån 900 g och han är normalrund oxå. Honan peruan med extra virvlar väger vid 4 mån 700 g.

Kan tillägga att mina marsvin går lösa i köket och inte får torrfoder i vanliga fall. Nu får de lite grann varje morgon (ca 1 msk var) pga att de ska ha extra c-vitamin och det får de i tablettform så att jag ser att de får i sig det.

Det är ju väldigt olika från marsvin till marsvin, men mina vuxna väger mellan 800-1100 iaf :) Mina får pellets, jag har så många så jag har inte möjlighet att ha så mycket grönsaker det skulle behövas ;) Fast de får ju varje dag förstås, men inte så att det skulle räcka istället för pellets. :)

min hane vägde 1.5 kg när vi vägde honom på strömsholm...å så va han SJUK!= inte ätit på ett tag.
då sprang han ändå fritt.
mina honor ligger väl på 1 kg ungefär..

Det beror ju lite på vilken kroppsform de har, jag har ahft en hona som var väldigt kort och kompakt, vägde runt kilot men skulle behövt minska 1-2 hg.

Mina nuvarande (honor) väger;

1,2 kg (lång och stor i kroppen, bara lite småfet :p )
1,1 kg (lagom, tycker t.o.m. att jag känner höftbenen lite för väl)
900 g (liten hyperaktiv "sak", men i lagom hull)
800 g (har precis fått henne, något hekto kommer hon nog att gå upp :angel: )

(Edit; lånade knapp)

Ronja och Molly är alltså ganska små, men inte onormalt små. De är lagom i hull, Molly skulle kanske kunna väga lite mer, men hon äter bra och vill helt enkelt inte äta mer mat.

Mina 2 svin + dvärghare kaninen bor tillsammans och får 3 dl tillsammans var annan dag. Honan är dräktig. Ingen är överviktig. Men tror haren äter mycket, men hon är verkligen pinnsmal ändå ,de har sådan snabb ämnesomsättning. De äter hö som tokar oxå, lika mycket som en hel 2 kgs vädur :banana:

turbofling skrev:
Ronja och Molly är alltså ganska små, men inte onormalt små. De är lagom i hull, Molly skulle kanske kunna väga lite mer, men hon äter bra och vill helt enkelt inte äta mer mat.

de är alldeles lagom för sin ålder, skulle jag vilja säga :)

Hur kollar ni hur feta era marsvin är?
Jag kan inte avgöra genom att känna över bara ryggen bara utan jag känner på fettknölarna som dom har bakom frambenen.
Ju större dom är ju mer fett är det.
Min våg har ballat ur så just nu har jag svårt att väga mina.
Behöver investera i en ny men först kommer en liten shelti himalaya hanne jag har beställt och senare en nyare våg.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har det fantastiska nöjet att passa två små grisar i 2 veckor. Det var längesedan jag hade marsvin, men har full koll på hö och...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Kilauea
·
Däggdjur Hej! Nu funderar jag starkt på att skaffa två marsvin efter många år utan, och skulle vilja höra med er vad det ungefär kostar för er i...
Svar
7
· Visningar
2 297
Senast: Septicemia
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
4 040
Senast: Blueberry
·
Däggdjur Skämmer bort svinen som bara den just nu, normalt sett brukar de mest få morötter och vitkål under vintrarna. Det är ju lite fattigt...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama