Storlek på lösdrift

_Runaway_

Trådstartare
Vi står i startgroparna för att bygga en lösdrift inför vintern. Funderar på storleken. 20 kvadratmeter (4m djup, 5 bred), för en D-ponny och en shettis, rimligt, för litet?

Sv: Storlek på lösdrift

Som mitt vardagsrum, ja inte känns det stort inte. Men rimligt, ja det beror på hästarna.

Vad som är rimligt är en sak, vad som är minsta tillåtna är jordbruksverket att avgöra. Utrymmet per häst ska vara 80 % av den boxyta som är rekommenderat efter storlek på häst. Ex en Islänning beroende på storlek ska ha 6-7 m² vilket motsvarar 4,8-5,6 m² i ligghall utan utfodring enligt JBV.

I praktiken är det beroende på hur väl hästarna kommer överens. Har en ligghall på 4x15 m vilket är godkänt för drygt 12 st Islandshästar. Där brukar alla 14 (9 hingstar och 5 valacker) stå, och upptar då bara c:a halva ytan på ligghallen.

Vad som är rimligt är alltså vad JBV säger när man planerar.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

På vår förra lösdrift hade vi en hel öppen sida. Där krävdes det ca 5 m bredd eftersom snön blötte ner halmen ca 1,5 m in från den sidan.

Det är rymligt (obs, ej felstavat) för en D-ponny och en shettis. Till de två räcker ca 10 kvadratmeter (se Rolles beräkningar) om man räknar med att shettisen är B-ponny vilket ju är stort räknat.
10 kvadrat känns dock trångt, men är som sagt tillåtet. 20 är då rymligt!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 569
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka