storlek på klippskär?

B

BeastieBabe

nu när jag ska köpa en riktig klippmaskin(Oster A5) till hunden så funderar jag på om ja inte ska köpa ett klippskär för häst oxå, så jag och polaren kan klippa hennes häst när den tiden kommer i höst..

men det finns juh 3 olika skär att välja på när det är grövre klippskär till maskinen, 3, 6 och 9 mm klippning.. vilket bör man köpa om man bara ska köpa ett så satt det passar för häst?

Sv: storlek på klippskär?

Jag klipper med 3 mm generellt. Har dock ett 1 mm skär som fungerar med (och ett 1 mm skär som ger nakenhästar, blir inte klok på vad som skiljer dem).

OBSERVERA att det finns TVÅ olika skär som är ca 3 mm, ett med grova tänder och ett utan grova tänder. Det med grova tänder ger lättare ränder än det andra.

/Alexandra - med typ alla skär som finns, klipper både hästar och hundar av varierande sort så jag har en hel låda med skär =)

Sen du, ISTÄLLET FÖR Oster A5 så skulle jag L*ÄTT rekommendera Moser Max 45. Skärkompatibel med Oster A5, men starkare motoreffekt, två hastigheter på klippning och lättare. Men ffa STARKARE. Jag har kört slut på två A%, var iofs nöjd med dem, men sen köpte jag en Moser Max 45 och jag skulle ALDRIG byta tillbaka till A5!

okai, tack så mycket för svaret.. :bow:
Men eftersom jag ändå bara kommer klippa häst 1-3 ggr per år så blir det en oster ändå.. men går den sönder eller så så ska ja komma ihåg Moser Max 45 :)

tack igen =)

Varför köpa en Oster ändå? *nyfiken* Det räcker med att klippa en häst/år för att glädjas åt skillnaden, det går på halva tiden och är dubbelt så lätt med Mosern, och klipper du tjock eller skitig päls är Mosern oslagbar =)

jao, jag har ändå haft stora problem med moser tidigare, har kört sönder flera stycken på hunden och samtidigt fått fina recensioner på ostern för pudelpäls..

sedan hittade jag inga butiker på nätet som säljer Moser Max förutom en och där var den dyrare än ostern :/

klippte juh madam med hunklippare i vintras.. en mooser såååå tyst maskin eftersom att man kan dö av brummande klippmaskiner så är de perfekt...

fick en hunklippmaskin av mamma idag som hon hitta på en marknad för 75 kr... endast demo körd 1 gång. räcker bra till att klippa halsen...

såg att granngården hade nån moser.. va e de för nån?. glömde kolla.... vet inte ens om de va för hund eller häst...

Ang Moser så till alla. Det är INTE den lilla Moser Rex jag menar, utan det här är en större maskin än den.

Moser Rex har jag kört sönder fler än jag kan räkna till på både hund och häst,d e är alldeles för klena.

http://www.fairplaydogshop.se har Moser Max:en btw, men kanske där det kollats?

Den kostar 1800 kr där, inkl etts kär (1 mm, men det rek jag INTE att klippa hästar med)

Oster A5 kostar där 1995 kr med etts kär (1.6 mm)

men, det är ju valfritt, men Moser Maxär alltså en KRAFTIGARE maskin än Oster A5, men billigare, därför jag ansåg den värd att nämna =)

Min Moser Max är inne på andra årets frekventa klippning nu, och regelbunden klippning av tjock och skitig schnauzerpäls, och fungerar fint. hade mycket mer krångel med A5:orna. Dessutom tog det längre tid.

Men vill du ha en A5 så köp en sån, ville bara tipsa om Moser Max 45:en eftersom den är skärkompatibel med A5, mindre men starkare och kraftigare motor samt klipper bättre och snabbare.

Senast ändrad:

jo det var på den sidan jag kollade, men jag ska köpa min Oster på nordpost.se där den är lite billigare och jag köper till det skär jag vill ha =)

Men tack så mycket iallafall för alla tips och råd =) :bow:

Funderar på att köpa klippmaskin som jag kan ha till hästen och hunden... Får man fråga hur en Moser Max 45 skilljer sig från en Oster och från tex en DeLaval? Vet bara att det är stor skillnad på priset. Har bara använt en Wahl själv och de har jag varit nöjd med, men jag har endast haft den på hund...

ursäkta om jag är trög, men blir pälsen längre med ett 3mm skär än ett 1mm? varför blir 3mm isf "randigare "?? :confused:

ursäkta om jag är trög, men blir pälsen längre med ett 3mm skär än ett 1mm? varför blir 3mm isf "randigare "?? :confused:

Tråden är fler år gammal!

Men..

3 mm skären är glesare än 1 mm skären. Mellan 'tänderna' alltså. Glesare mellan tänderna = större risk för randigt. Dessutom så när längre päls lämnas syns ev ränder mer, då det är mer 'textur' än när det är mer renrakat.

Det finns 3 mm (och 'större' med) som är lika täta som 1 mm skär. Jag har ett 3.2 mm skär som är 'fintandat' (heter fine eller ngt). Finns även skär som är extra breda, trevligt när man klipper häst.

Finns ju 2.X mm skär med om man tycker 1 mm är för kort och 3 mm för långt.

Tråden är fler år gammal!

Men..

3 mm skären är glesare än 1 mm skären. Mellan 'tänderna' alltså. Glesare mellan tänderna = större risk för randigt. Dessutom så när längre päls lämnas syns ev ränder mer, då det är mer 'textur' än när det är mer renrakat.

Det finns 3 mm (och 'större' med) som är lika täta som 1 mm skär. Jag har ett 3.2 mm skär som är 'fintandat' (heter fine eller ngt). Finns även skär som är extra breda, trevligt när man klipper häst.

Finns ju 2.X mm skär med om man tycker 1 mm är för kort och 3 mm för långt.

Hej, vet att tråden är gammal men skriver ändå som en upplysning ang det s k "hästskäret".

Jag köpte det till min ostermaskin tidigare och visst var det brett men ack så randigt det blev. Jätterandigt! :crazy:

Vill precis som du, rekommendera Moser Max 45 om man är ute efter en liten lagom maskin som inte låter så himla mycket. Stark är den och som sagt - positivt att Osterskären passar också. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Bison
·
Utrustning Funderar lite på att köpa benskydd till hästen och undrar vad man bör välja för storlek till 160 cm hög häst, om man har full på...
Svar
5
· Visningar
864
Senast: Kiwifrukt
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka