storlek på hönshus?

ameo

Trådstartare
Moderator
När vi bygger om stallet ska jag även bygga ett litet utrymme där jag ska kunna ha höns. Vad jag funderar på är om samma måttbestämmelser göller oavsett om man har hönsen inne dygnet runt eller om de går ute (fritt eller i hönsgård) på dagarna? Någon som vet?
Och är det nån som på rak arm kan svara på hur många höns man får ha på ca 3 kvm, med sittpinnar och värpreden?

Sv: storlek på hönshus?

Jag tror att det gäller samma mått oavsett om hönsen får vara ute på dagarna eller ej. För frigående höns får man ha max 9 höns/kvadratmeter golvyta (om man inte har större höns än 2,4 kg...), men man måste ju ha tillräckligt med plats för reden och sittpinnar så att det räcker för hönsen också.

Okej, det är såpass många/kvm i alla fall. Det innebär ju alltså att jag skulle kunna ha 27 stycken på 3 kvm... :eek:
Jaja, i så fall kan jag ju bygga det så som jag funderat på, tänkte ha en flock på ca 10-15 stycken.
Hur många värpreden behöver man ha då? Jag menar det behöver väl inte vara ett/höna, eller?
Sittpinnar kommer det bli så det räcker o blir över i alla fall. :)

Räkna med att de flesta hönsen (fr a fabrikshöns) kommer att kunna vilja värpa på samma gång, när det är som intensivast. Har dom då inte var sitt rede, dubblerar dom (stökigt) eller lägger ägg någon annanstans. Vi har tio reden till c:a 15 höns, och dom är ibland upptagna allihop.
När så några får för sig att ruva, blir ju dom redena permanent upptagna. Dom envisas med att göra det i värpredena.

9 djur/kvm (i fabrik) är inte speciellt kul. Max 3-5 st tycker jag, för att det ska fungera lugnt i hönshuset. Våra går vanligen ute, men det blir ju ändå så, att dom även är aktiva på andra tider, än när luckan är öppen. T ex kl 4.00 på försommaren. :crazy:

Räknar du med ett par tuppar också?

LIA

Till 12 hönor valde vi att ha 5 reden. Inte för det behövdes så många, men på väggen där redena skulle vara fick det plats presis 5 st. Annars säger djurskyddet: Det skall finnas minst ett rede för varje påbörjad grupp om sju hönor. Vi fick även ställa en låda på golvet på höglkant eftersom fabrikshönsen aldrig lärde sig hoppa upp i redena..men dom värpte bra ändå. Dom la sina ägg i lådan och sedan kom nästa dit och värpte osv...Innan vi hade lådan på golvet värpte dom lite överallt.

Senast ändrad:

enligt lag max 9 höns per kvadratmeter golvyta men det känns iaf för mig inte snällt mot djuren. Jag skulle rekommendera 2 individer per kvadratmeter golvyta i hönshuset och lika så i hönsgården. Det är ju klart att hönorna ska få gå ut och sprätta om dagarna. Solljus stimulerar äggproduktionen och hönsen mår allmänt bättre. Ett fönster i hönshuset är inte heller fel så att solen kan skina in på golvet så att hönerna får en shans att få lite sol även på vintern.

Liknande trådar

Däggdjur Vi har två kaniner och kommer snart att skaffa tre höns. Frågan är om man kan ha kaniner och höns i samma utrymme. Som det är nu bor...
Svar
5
· Visningar
9 119
Senast: Sofie.S
·
Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 911
Senast: Miao
·
Lantbruksdjur Våra planer på att skaffa höns kommer bli av nu i sommar. Detta är första dagen jag har satt mig ner och börjat läsa lite fakta om vad...
2
Svar
20
· Visningar
7 733
Senast: lillkillen
·
Gnägg Förhoppningsvis blir det nybygge av stall här hemma nu i sommar. Det vi vill ha är ett betongstall. Nu får vi ju den lyxen att kunna...
Svar
5
· Visningar
1 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar