storlek på hästen???

Ferrari

Trådstartare
När man ska tävla i western måste man ha stor häst ifall man är vuxen?? :confused:

Kan man inte tävla med ponny???
:banana:

Mvh // Sofie

inom western finns det inga sådanna delningar alls.
alla kan tävla mot alla, oavsett ålder och mankhöjd, och mellan häst och ryttare finns det inte hellre några storleksregler. Däremot bör det ju se proportionerligt ut.

det finns ungdomsklasser för ryttare under 18 år, men ungdomar är även välkomna att starta i andra klasser mot vuxna.

Men angående att det ska se proportionerligt ut... Med det så brukar man mena att man inte ska sitta och rida på en för liten häst. Jag som har motsatta problemet då? Som köpte mig en ung häst och aldrig slutade växa vad det kändes som... Jag känner mig som en myra på min häst, kolla själa hur komist det ser ut!

I koklasser så måste väl hästen vara minst 140 cm (?) i mankhöjd annars så finns det väl inga regler vad jag vet.

Många quartrar är väldigt små... :)

Du behöver knappast vara ledsen för jag är lika liten på min häst.... Så det är inte så konstigt den finns faktiskt en del som ser ut som flugor på ryggen även i Western....

Tack, det var skönt att veta att jag inte är ensam om det. Tycker att de flesta quarters är rätt små, och så kommer jag på mitt varmblod på 163 cm. Han känns enorm om man jämför med de flesta andra...

Jag är rädd att det barkar åt samma håll för vår del. Min breedingstock hade tvåårsdag i förrgår och han är 148cm fram och 154cm bak. Nån som kan sia om hur stor han kan tänkas bli :confused:
Fast han är världens gulligaste ändå! :)

Men vad är egentligen 161 cm för någon storlek om man jämför med andra tävlingshästar i tex hoppning och dressyr, där är väl de flesta över 170 cm!

Sant, men de flesta hoppryttare och dressyrryttare har folk som kastar upp dem på hästarna så att de slipper sitta upp från marken. Jag som inte ens når upp till hornet har rätt stora problem med att ta mig upp. Använder alltid pall hemma och då står han still, men när man klänger som en råtta utefter sidan på honom så passar det naturligtvis inte att stå still nej... Får alltid hitta en grop eller nåt att ställa honom i så att framdelen kommer ner en dm. :crazy:

jo, d förstås..
men d e ju lite skillnad. när man sitter upp i en hopp/dressyrsadel så kan man ju länga lädren o sen korta dom igen när man sitter i sadeln, d kan man ju inte göra i en westernsadel.. :smirk:

den hästen jag rider känns större än vad hon är, vilket kan bero på quarterns medfödda muskelmassa.

dessutom så 'ska' inte quarters va så 'stora', vad jag har förstått vill man ha en häst som är mellan 145-155.

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama