Storlek på hage...

Sv: Storlek på hage...

Minsta hagen är ca 7½ hektar och den största är ca 20 hektar. Under vintern går de dock i en mindre hage på ca ½ hektar (har fn bara 2 shettisar) ;)

´Hej, min häst delar hage med 10 andra, och de har ca två fotbollsplaner nu på vintern! vet inte vad det blir i hektar:confused:

Går i rasthage som är ca 1 tunnland... 2 st D-ponnyer lägger in lite granar åt dem ibland för att de ska ha något att sysselsätta sig med, och sen får de ensilage till lunch.
Marija

min häst går på lösdrift tillsammans med två andra hästar, deras hage är på ca 2½ hektar, dock utnyttjar dom bara en liten liten bit, nämligen den biten som är mellan ligghallen och ensilagebalen..
hagen är långsmal i den änden, sen går den ut på en jääääättestor åker, men under hela vintern har dom inte ens varit ute på den åkern..

5 ponnier på 3ha. Varav 2 unghästar som busar som galningar! Medan de 3 äldre tittar på och skakar på huvudena... ;)

Gnist skrev:
Minsta hagen är ca 7½ hektar och den största är ca 20 hektar. Under vintern går de dock i en mindre hage på ca ½ hektar (har fn bara 2 shettisar) ;)
:o Kan inte jag få låna lite mark av dig...vill oxå ha så mkt....
Mina går bara i en hage på 2 ha nu på vintern...men det får väl räcka så länge....;)

Vår vinterhage är på ett tunnland. Till sommaren kommer de två hästarna att ha fyra hektar till sitt förfogande.:D

Immer

Alicia skrev:
Undrar lite hur stor hage era hästar går i?

På somrarna går dom i enorma hagar, 7 stycken islandshästar. Kanske lika stort som 3-4 fotbollsplaner ungefär. Men nu på vintern brunstar mitt sto och då blir hon lite dum mot dom andra hästarna så hon får gå i en liten hage, kanske 20 x 20 meter...:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
491
Senast: sweep
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 814
Senast: Grazing
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 884
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar