Storlek på hästgårdar i Norrland (utbruten ur Spännande och intressanta hus till salu)

Kristall10

Trådstartare
Ja just den den ja 😅. Maxat utrymmet...
Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage som blir nerbetad på en vecka.
Vi har 5 ha men använder ca 3 ha pga lättfödda hästar och folk som kommer till oss blir helt lyriska över hur stora hagar vi har. Några år hyrde jag ut plats på bete och jag hade kunder som körde ända från Boden (ca 20 mil) för att ha hästen på bete hos oss i våra ”stora” hagar 😅
 
Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage som blir nerbetad på en vecka.
Vi har 5 ha men använder ca 3 ha pga lättfödda hästar och folk som kommer till oss blir helt lyriska över hur stora hagar vi har. Några år hyrde jag ut plats på bete och jag hade kunder som körde ända från Boden (ca 20 mil) för att ha hästen på bete hos oss i våra ”stora” hagar 😅

Samma här i Norrbotten, även företagsgårdarna har väldigt lite mark... Grusrutor...

Jag har tur som får låna lite betesmark, men det är ju alltid en otrygghet och vi planerar att flytta till gård med mer egen mark. Men då ska man hitta den också!

Ett litet men inte risigt hus (2-3 sovrum), helst minst 2ha mark, rimligt avstånd till en skola... Och inte för 9 miljoner. Jag letar efter en enhörning!

Så många hus här är antingen skrytbyggen eller typ rivningsobjekt. Kollat på många som visat sig vara typ fuktskadade fuskbyggen med "bonna-el"...
 
Samma här i Norrbotten, även företagsgårdarna har väldigt lite mark... Grusrutor...

Jag har tur som får låna lite betesmark, men det är ju alltid en otrygghet och vi planerar att flytta till gård med mer egen mark. Men då ska man hitta den också!

Ett litet men inte risigt hus (2-3 sovrum), helst minst 2ha mark, rimligt avstånd till en skola... Och inte för 9 miljoner. Jag letar efter en enhörning!

Så många hus här är antingen skrytbyggen eller typ rivningsobjekt. Kollat på många som visat sig vara typ fuktskadade fuskbyggen med "bonna-el"...

Just med sånna önskningar tycker jag "mitt" område är perfa, finns många fina hus med lite mark och helt rimliga priser
Tex https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-almhults-kommun-virkenhult-ostregard-1-21356926
 
Just med sånna önskningar tycker jag "mitt" område är perfa, finns många fina hus med lite mark och helt rimliga priser
Tex https://www.hemnet.se/bostad/gard-4rum-almhults-kommun-virkenhult-ostregard-1-21356926

Väldigt långt från mitt sociala skyddsnät dock 😅. Och barnets pappa. Någonstans längs Norrbottenskusten är enda alternativet för mig vid den här tidpunkten i livet.

Men bra att veta att det finns fint på andra ställen, barnet bor ju inte hemma för alltid :).
 
Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage som blir nerbetad på en vecka.
Vi har 5 ha men använder ca 3 ha pga lättfödda hästar och folk som kommer till oss blir helt lyriska över hur stora hagar vi har. Några år hyrde jag ut plats på bete och jag hade kunder som körde ända från Boden (ca 20 mil) för att ha hästen på bete hos oss i våra ”stora” hagar 😅

Det här tyckte jag var jätteintressant att läsa. Kring Umeå förstår jag att det är lite speciellt, dyra gårdar med lite mark. Men jag har inte tänkt på att det är så i resten av norra Vb/södra Nb. Har nog trott att det finns mark.

Har däremot noterat att skog styckas av/säljs dyrt såklart, men åkermark/hagar är väl (?) inte lika poppis.
 
Det här tyckte jag var jätteintressant att läsa. Kring Umeå förstår jag att det är lite speciellt, dyra gårdar med lite mark. Men jag har inte tänkt på att det är så i resten av norra Vb/södra Nb. Har nog trott att det finns mark.

Har däremot noterat att skog styckas av/säljs dyrt såklart, men åkermark/hagar är väl (?) inte lika poppis.
Här kring Skellefteå är det vanligt med små rasthagar nära stallet. Har man bete så är det oftast inte så stort. När jag var inhyrd fick vi flytta på bete till någon som hade en liten läggda över som inte användes.
Upplever att det är kobönderna som har betes/åkermark mark och de gårdar som är hästgårdar får ta det som blir över.
 
Här kring Skellefteå är det vanligt med små rasthagar nära stallet. Har man bete så är det oftast inte så stort. När jag var inhyrd fick vi flytta på bete till någon som hade en liten läggda över som inte användes.
Upplever att det är kobönderna som har betes/åkermark mark och de gårdar som är hästgårdar får ta det som blir över.


Har verkligen inte tänkt på detta. Jätteintressant! Snarare hajpade jag nog norra Västerbotten under alla år jag hade häst i Sthlm, typ ”där kan man köpa hästgård med massa mark för inga pengar, inga små grusrutor där!”

Kanske att min egen rätt nyligen avstyckade gård (17 ha) inte är så dum då, även om den ju inte är enorm .
 
Det här tyckte jag var jätteintressant att läsa. Kring Umeå förstår jag att det är lite speciellt, dyra gårdar med lite mark. Men jag har inte tänkt på att det är så i resten av norra Vb/södra Nb. Har nog trott att det finns mark.

Har däremot noterat att skog styckas av/säljs dyrt såklart, men åkermark/hagar är väl (?) inte lika poppis.

Storbönder som slår för EU-bidrag äger de flesta av åkrarna.

De små gårdarna med lador är avstyckade från sin ursprungliga åkermark. Som min gård, den har bara 0,5ha kvar. Jag lånar 0,5ha av den ursprungliga marken också, och 1ha en bit bort.
 
Nej, men om du tittar på kartan så ligger Skellefteå mer åt sydost än vad t ex Tärnaby, Kittelfjäll eller Sorsele gör. De är nordligare.

Men inte med mycket alltså. Kart-dutten sitter på Kittelfjäll.

Men det är helt klart besvärligare att ha häst i Västerbottens inland, och jättebesvärligt i Västernorrland.

Inlandet i Norrbotten har något bättre täckning, men det kanske har något att göra med fler aktiva städer? Hovisar och veterinärer kör långt när det är värt det.

1000016046.jpg
 
Men inte med mycket alltså. Kart-dutten sitter på Kittelfjäll.

Men det är helt klart besvärligare att ha häst i Västerbottens inland, och jättebesvärligt i Västernorrland.

Inlandet i Norrbotten har något bättre täckning, men det kanske har något att göra med fler aktiva städer? Hovisar och veterinärer kör långt när det är värt det.

Visa bifogad fil 147838
Rent generellt, kusten är lättare och ju närmare du är en större ort. Tänker att till exempel Lycksele har ett hyfsat utbud, men området mellan Kiruna och Arjeplog är något tuffare.
 
Rent generellt, kusten är lättare och ju närmare du är en större ort. Tänker att till exempel Lycksele har ett hyfsat utbud, men området mellan Kiruna och Arjeplog är något tuffare.

Bor du mellan centralorterna blir det ofta dyrare att få ut veterinär och hovis, men dom finns om man är villig att betala för reseersättningen.

Bor man nära orterna/andra hästägare kan man samordna och dela på ersättningen.

Det större problemet tycker jag (som bor i Luleå kommun) är att det är låg konkurrens, alltså få att välja mellan. Och de nyutbildade hovslagarna verkar sakna en hel del kunskap. Tur att jag är utbildad (barfota) och kan verka mina egna 😅. Skulle dom behöva sko av någon anledning får det bli PHW/wraps eller limsko. Men än så länge räcker broddboots för det lilla behov jag har av vad skor kan erbjuda.
 
Hovslagare i Skelleftebygden är inte svårt, det finns hovslagarutbildning i stan. Bland veterinärer betydligt glesare, ja.
Jag har inte skrivit Skellefteåbygden, jag har skrivit geografiskt norra Västerbotten och då hamnar du i inlandet och mot fjällkedjan. Skellefteå och Umeå räknar jag geografiskt sydost.
 
Jag har inte skrivit Skellefteåbygden, jag har skrivit geografiskt norra Västerbotten och då hamnar du i inlandet och mot fjällkedjan. Skellefteå och Umeå räknar jag geografiskt sydost.

Ok, då definierar vi olika (vilket inte är så konstigt, det väl ingen exakt geografisk definition). Jag tror jag brukar se ”Skelleftebygden” som typ Norrans (dvs. ”Norra Västerbottens” 😀) spridningsområde. Jag inser det blir svårare längre inåt och uppåt.

Men jag har ingen stark åsikt om detta och har begränsad erfarenhet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp