Storlek på fullblod

R

Racerponny

Hej!

Jag undrar hur stora era fullblod var när de var ca 3 år och hur stora de blev?

Förstår att det finns variationer, men kanske kan jag få ett hum om hur det kan bli.

/Racerponny

Sv: Storlek på fullblod

Mitt fullblod är en liten pallt bara 154 - 156 cm , jag tror han har vuxit en tum högst

Okej, en tum sedan har var tre? Det låter bra. Har hittat en som är 145 och funderar på om den kommer fortsätta vara ponny. 3 år nu, alltså

nu vet jag inte hur mitt fullblod var när han va 3 år men när han var 4år så var han runt 155(är fortfarande så liten)..

det är klart de kan forsätta att vara ponny..finns ju många fullblod som är under hästmåttet

vad man måste tänka på är att dom ofta växer när dom tas ur träning och får ta det lite lugnare.

Lanejja skrev:
nu vet jag inte hur mitt fullblod var när han va 3 år men när han var 4år så var han runt 155(är fortfarande så liten)..

jo men han stannar nog där, men i och för sig ligger han i träning nu, och sen tas ur träningen så kan han ju växa, men jag tror att de är mer vanligt mellan 2-3årsåldern och inte mellan 3 och 4årsåldern

dom hästar som vi tagit ur träning vid 5 års ålder har alla lagt på sig ett par cm när dom blivit ridhästar......

Han har aldrig varit i träning - så då borde han han inte växa så mycket... Eller?

vi hade en två-åring som mätte 165 cm i mankhöjd i juli. tyvärr fick vi ta bort henne förra veckan (tår)

min sköthäst e runt 165 skulle jag gissa. Å andra sidan e tvååringen runt 160 + och betydligt högre i baken.. :crazy:

Min super goa 3 åriga pålle efter Songline är ca 171 cm i mkh, jag hoppas att han inte växer så mycket till....

Han har bara startat 3 gr hittils och har nu inte startat på 2 mån pga att han växer igen.

När han växer blir han lite trög och ovillig till att träna så då hittar vi på annat i stället, sedan plötsligt en dag så känner man att nu är han stark och smidig igen och han vill mer än gärna arbeta och galoppera fort!

Förhoppningsvis blir det någon mer start i år men jag tänker inte pressa honom det minsta utan får hoppas på fyra års sässongen istället. Jag tror dock det finns lite kapacitet i honom. Hoppas iallafall...

Mvh Annika

ah men då växer han nog inte så mycket mer. kanske nån centimeter bara när han får lite ridhästmuskler på ryggen, men annar stannar han nog där han är

toughcookie skrev:
vad man måste tänka på är att dom ofta växer när dom tas ur träning och får ta det lite lugnare.

Min Z'Ore (5 år) togs ur träning för drygt ett år sedan och han har nog vuxit ett par cm på höjden ~165-167cm och har säkert lagt på sig +50kg.. han har blivit riktig "biffig"..

Mitt fullblod var 157 som 3-åring och blev 163 som vuxen. Togs av banan som 3-åring och var väl färdigvuxen som 5-åring.

tror nog att han kan stanna där ändå, har en fullblodsponny som har legat i galoppträning också, men då han var så liten och inte växte tog dem av honom och han är fortfarande ponny.

Nu har vi i alla fall köpt honom, så det är bara att hålla tummarna för att han stannar i växten :) Söt och snäll är han i alla fall!

ah i värsta fall kanske han bara blir 149 cm och då kan ni alltid mäta ner honom

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
667
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 064
Senast: bobbbo
·
Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
699
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka