Storlek på fättävlanshäst?

Docka

Trådstartare
Efter att ha ägnat större delen av morgonen åt att titta på gamla fälttävlans-sändningar så har funderingarna börjat snurra runt i huvudet.
Jag är hyffsat ny på det här med fälttävlan, och sprillans ny vad det gäller Svensk fälttävlan, och tycker därför att det skulle vara intressant att höra hur ni tycker och tänker:

Det är ju onekligen en större eller mindre mängd fullblod i alla fälttävlanshästar, och efter att ha sett sändningar från de större unghästtävlingarna ser man ännu tydligare (som inom alla grenar) att en viss sportig liten modell regerar.
Min fyraåring som jag hoppas kunna använda till fälttävlan växer så det knakar = funderingarna börjar snurra igen.
Hur tänker ni kring en ultimat fälttävlansmodell?
Hur stort är för stort, och hur tungt är för tungt (förutsatt att hästen är fit såklart)?
När skulle ni säga att hästen kropp blir ett så pass stort hinder att viljan hos hästen inte längre kan väga upp?

Det är klart att det sliter på en jättestor och tung häst att hoppa banhoppning också, även om den har spänst och styrka nog att ta sig runt - men Fälttävlan är ju en växel till, en helt ny svårighetsgrad i sig.

Så, vad säger ni?

Sv: Storlek på fättävlanshäst?

När det gäller dagens moderna sporthästavel så är det sällan man ser något för tungt tycker jag. Jag tycker nästan det var mer fullblodhästar i fälttävlan förr?? Nu är det väl mest halvblod - ja med mycket fullblod i oftast.

Det viktigaste sitter i huvudet tycker iaf jag. Har man en häst som är välriden i dressyren, hoppar som en gud men inte är klok i huvudet, då slutar det inget bra ändå. :o

Jag letar ju ny fälttävlanshäst just nu, inte för de allra högsta klasserna kanske men iaf på msv-nivå och har sagt att jag vill ha en häst som står högre i blod än min numera pensionerade ft-häst. Man får ganska mycket gratis vad gäller konditionsträning/galoppen och uthålligheten i terrängen. Sen har vi ju sett ardennerkorsningar gå fälttävlan på hyfsat hög nivå och det funkade ju bra!

Sen tror jag också man luras lite av att se fälttävlan på tv, de hästarna är i väldigt bra kondis, utan massa onödiga kilon så de brukar se slimmade och smäckra ut även om de egentligen är lite grövre modell.

Det är nog sant som du säger...
Både om att det var mer fullblod förr och att man lurar sig på hur otroligt vältränade hästarna är.

Det senaste jag såg på nu var från unghäst VM förra året, och då fann jag större variation mellan modellerna. Det kom en och annan som var i stl XL samt av lite grövre halvblodsmodell, och det såg mest ut att vara väääldigt jobbigt för ryttaren ;)
Så fanns det ju de minimala som såg ut som övervuxna sportponnyer (som det iofs säkert också var), den långbenta o långlinjerade och den korta kompakta.

Det var riktigt intressant faktiskt, att se vilka som är bäst som unghästar i dag.
Så kommer några sållas bort ju mer de klättrar i klasserna, men ändå.

Det er svært at sige hvornår en fälttävlanhäst er for stor. Det kommer meget an på den individuelle häst og hur den er at ride.

Min häst er 182 cm i stg. Han er 7/8 fuldblod men en grover type.

Mange vil sikkert sige at det er for stort, men han klare sig fint og kan enda gå på ponyafstand i kombinationer. Han har placering til och med *.

59223_437744036695_555851695_5915036_5173202_n.jpg

251711_10150207882731696_555851695_7880968_5704576_n.jpg

Min mamma og Lofty

11041_173913881695_555851695_3483570_3819818_n.jpg

Lofty og jeg

5769_119448551695_555851695_2872536_7786905_n.jpg

Spontant så anser jag hästens galopp vara viktigare än storlek. Jag har två hästar för tillfället som är sina direkta motsatser typmässigt. Den ena är en fullblodskorsning på ungefärliga 160 cm som ser ut som ett rent fullblod och den andra är ett rent halvblod på 173 cm. Deras gemensamma nämnare är dock att de båda har en stor och reglerbar galopp med bra aktivitet samt att de är lätta att rida ihop.

Om hästen hoppar bra och orkar konditionsmässigt så finns det väl inget som säger att den kan bli för tung i typen. När den inte längre orkar däremot, ja då har ju oftast typen bidragit till detta (om hästen är av tyngre modell) och den har automatiskt blivit "för tung för uppgiften".

Nu för tiden skulle jag också påstå att dagens sporthästar är så nätta i typen att färre och färre rider på rena fullblod. Men sedan är också fälttävlan den grenen (i alla fall av fälttävlan, hoppning och dressyr) där flest topphästar är av okänd eller inte helt fullständig stam.

Men den ultimata fälttävlanshästen i mitt tycke har rätt psyke, hoppförmåga och en bra galopp. Den får gärna vara av den kortare modellen i ryggen och ska ha "terränghuvud" (alltså kroppskontroll och koll på var den sätter hovarna).

Nu för tiden skulle jag också påstå att dagens sporthästar är så nätta i typen att färre och färre rider på rena fullblod. Men sedan är också fälttävlan den grenen (i alla fall av fälttävlan, hoppning och dressyr) där flest topphästar är av okänd eller inte helt fullständig stam.

SÅ intressant att du tog upp det! Jag är inte tillräckligt insatt för att själv ha sett att så är fallet, men det ingiver lite hopp om framtiden ;)
Min häst är nämligen en 4-årig Irländare utan stam (och utan godkända föräldrar då ingen matchning fanns i hela Irlands DNA databas), och det gör ju att hon bokstavligt talar spelar i en klass för sig vid de stora unghäst tävlingarna och championaten då det ju onekligen är tävlingar för uppfödarna snarare än för hästarna.
Jag har i och för sig aldrig hört talas om att hästar utan stam startat vid ex Fälttävlans VM för unghästar, men ändå...

RebeccaJoli: Det korta svaret på din fråga är att det är den delen i exteriören som oftast och mest påverkar hästens ridbarhet. Korta ryggar har en tendens att vara lättare att få i arbete och 'ihop' än långa ryggar. Ryggen/ryggraden är ju det som hela kroppen sitter ihop med så ser man på det på det viset är det givet att den spelar den roll den gör.

Tack! Var nyfiken för hästen jag rider nu är väldig kort i ryggen, och det är ju ganska logiskt när du säger det att en häst som är kort i ryggen är lättare att rida ihop än en som är lång i ryggen :)

Liknande trådar

Avel Jag är helt ny i det här.. Jag har ett fullblod som jag rider fälttävlan med. Det jag vill få fram är helst en bra fälttävlanshäst...
Svar
9
· Visningar
1 753
Senast: Dziwir xx
·
Avel Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 904
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar