Storlek på elitekipagen

Miljon

Trådstartare
Jag sitter och tittar såhär i efterhand på världscupshoppningen från Lyon. Så började jag fundera på storleken på ryttarna och hästarna på den nivån...
De längre manliga ryttarna, är det någon som vet hur långa de är? Alltså, finns det elitryttare i hoppning som är närmare 190, t.ex., eller "behöver" man vara kortare för att kunna rida balanserat på den nivån?
Sedan funderar jag även på hästarna, hur stora är hästarna i genomsnitt? Hindren är ju upp till 160 som jag förstår det, så det kan ju inte vara några små hästar. Å andra sidan känns det som att hästar som är ordentligt stora kanske ofta är lite FÖR stora också... Eller?

Sånt här sitter jag alltså och funderar på när jag är sjuk och tittar på hoppning för att minska min egen rid- och hoppabstinens lite... :angel:

Ludger Beerbaum är väl närmare 2 meter och han har ganska bra balans tycker jag ;), har dessutom befunnit sig på elitnivå ganska länge och har ridit relativt små hästar emellanåt. Daniel Deusser, Cristian Ahlmann och Jerome Dubbeldam är nästan lika långa som Ludger.

Ludger Beerbaum är väl närmare 2 meter och han har ganska bra balans tycker jag ;), har dessutom befunnit sig på elitnivå ganska länge och har ridit relativt små hästar emellanåt. Daniel Deusser, Cristian Ahlmann och Jerome Dubbeldam är nästan lika långa som Ludger.

Nu såg jag precis Daniel Deusser, och de kommenterade just hans längd :D
Väldigt trevlig och balanserad ridning tycker jag!
Men undrar fortfarande hur stora hästarna är?

Som Snowball säger, det finns ett antal som är 190 cm+. Och de kan ju rida balanserat på hästar som är rätt mycket mindre än de själva...

Kommentatorn på SVT fick den frågan någon gång för ett par år sedan, och då har jag för mig att hon svarade att de flesta är kring 165 cm, men att det faktiskt finns några som t.om. är under 160 cm. Kommer inte ihåg vilka hon sa var mindre än 160 cm, men det fanns några då iaf...

Kommentatorn på SVT fick den frågan någon gång för ett par år sedan, och då har jag för mig att hon svarade att de flesta är kring 165 cm, men att det faktiskt finns några som t.om. är under 160 cm. Kommer inte ihåg vilka hon sa var mindre än 160 cm, men det fanns några då iaf...

Fast det måste väl gälla kvinnor då? Inte kan väl de flesta män på den nivån vara runt 165 bara, det låter ju jättekort!

Fast det måste väl gälla kvinnor då? Inte kan väl de flesta män på den nivån vara runt 165 bara, det låter ju jättekort!

Jag tror det var hästarnas mankhöjd det pratades om ;) för de flesta hopphästar är nog mellan 165-170 cm i mankhöjd idag. Det fanns en liten häst som heter Flexible som var med i världscupen för några år sedan han var bara 156 cm i mankhöjd och reds av en lång (1,83) ganska kraftig amerikan (Rich Fellers), det såg inte direkt proportionerligt ut :nailbiting: men de kom runt felfritt ett antal gånger.

Jag tror det var hästarnas mankhöjd det pratades om ;) för de flesta hopphästar är nog mellan 165-170 cm i mankhöjd idag. Det fanns en liten häst som heter Flexible som var med i världscupen för några år sedan han är bara 156 cm i mankhöjd och reds av en lång (1,83) ganska kraftig amerikan (Rich Fellers), det såg inte direkt proportionerligt ut :nailbiting: men de kom runt felfritt ett antal gånger.
Hahaha, men hjälp vad dum jag är :D:banghead: Såklart hästarna!
På tal om små hästar, Mynta :love:

Men då är hästarna rätt normalstora alltså, tyckte det såg ut så, men tyckte samtidigt det ser så lätt ut trots så stora hinder :eek:

Lite annat än när jag sitter och fegar inför att starta LC med min ponny om man säger så... :angel:

Kasta hjärtat över hindret och följ efter ;) vilket jag aldrig skulle göra :angel: Sisådär en 60 cm tycker jag är ganska lagom :D

Men något som är nästan lite skrämmande att titta på är Puissance. En bastant två meter eller mer hög mur där man inte ens ser hästen bakom men de flesta hästar tar av utan att tveka :nailbiting: Förvisso är dessa hästar väl tränade men i alla fall

Vad gäller trådstarten så tänker jag att det finns nog alla möjliga storlekar på både hästar och ryttare. Jag inbillar mig att hästarna nog ligger på 165-175 i regel men att flera är både större och mindre.

Jag tror det var hästarnas mankhöjd det pratades om ;) för de flesta hopphästar är nog mellan 165-170 cm i mankhöjd idag. Det fanns en liten häst som heter Flexible som var med i världscupen för några år sedan han var bara 156 cm i mankhöjd och reds av en lång (1,83) ganska kraftig amerikan (Rich Fellers), det såg inte direkt proportionerligt ut :nailbiting: men de kom runt felfritt ett antal gånger.

Jappalou var liten också, på sin tid. Men de mindre hästarna får kämpa, både pga kortare galoppsprång och över hinder. Längre ben täcker mer mark, så länge det går att korta och vända så..
Rolf-Görans Ninja var väl också ganska liten?

Jappalou var liten också, på sin tid. Men de mindre hästarna får kämpa, både pga kortare galoppsprång och över hinder. Längre ben täcker mer mark, så länge det går att korta och vända så..
Rolf-Görans Ninja var väl också ganska liten?

Ninja är bara 163 cm, så ja, ganska liten. Eller... lika hög som hindren :crazy:

edit pga: Läste snett

Jag hörde någon som sa att det inte är så viktigt om hästen är liten eller stor utan hur stor galoppen är. Liten häst med stor galopp skulle enligt den personen (som jag glömt vem det är eller var jag hört det) ha lättare för sig än en stor häst med liten galopp. Vad tror ni om det? Har någon annan hört det också?

Jag hörde någon som sa att det inte är så viktigt om hästen är liten eller stor utan hur stor galoppen är. Liten häst med stor galopp skulle enligt den personen (som jag glömt vem det är eller var jag hört det) ha lättare för sig än en stor häst med liten galopp. Vad tror ni om det? Har någon annan hört det också?

Jodå. Det är bara svårt för en häst på 153 cm att ha lika stor galopp som en på 170. Rent fysiskt.

Om vi pratar någorlunda proportionerliga ridhästar med tävlingsmässiga gångarter.

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI