Storlek på dressyrsadel!!

Centaur

Trådstartare
Vilken storlek har ni på era dressyrsadlar? Och hur långa är ni? (Hullet kanske har lite betydels också... :angel:)

Jag är 176cm, smal. Vad skulle ni rekommendera, 16,5", 17", 17,5"?? :confused:

Jag har 17 och är 1,60 :p

Jag skulle nog ta en 17 eller 16,5 om jag var du , 17,5 bli nog för stor i sitsen , :)

Jag köpte nyss en dressyrsadel som är 17,5 har tidigare bara suttit i 17, men den här var helt okej,sitter som gjutet. En Anky sadel förresten, känner ingen skillnad alls, är 160, lagom rumpa om man säger så :)

16,5 har jag ridit i en gång, den var okej den med, jag har väl en allround rumpa.

Men vissa sadlar verkar vara mindre/ större eller kännas annorlunda beroende på hur sadeln är utformad.

Det beror på vad det är för märke och hur din rumpa och sittben är utformade. Jag tex sitter bäst i 16,5 Amerigo, behöver 17 i stubben, men 17 i Kieffern är alldeles för stort, skulle behövt 16,5 där. Min kompis som till synes ser likadan ut som mig vill dock ha en halv tum större.
Oj, vad rörigt det blev... :o

Jag är 167 cm och "normalbyggd" :D. Sitter i en 17.5 Amerigo dressyrsadel. Ser ut så här Skulle inte kunna ha mindre men heller inte större (då skulle jag kana omkring). Jag har normala kåpor på min sadel. Sambon som är lååång (187 cm) och smal har oxå en 17.5 men XL kåpa. Ser ut så här

Många sadlar han rider i får han knäna utanför vulstret alt fastnar med stöverlkanten i nedre delan av kåpan. :angel: Så förut har han nog valt större sits bara för att han skulle få längre kåpor på köpet (är ju ofta så på standardsadlar). Men denna sadel kunde man ju välja separat det man ville ha så då blev det bra direkt! :)

Våra sadlar är alltså likadana upptill men hans är mkt lääängre.

Vad du ska ha för strl på sätet varierer oxå så grymt mellan märkena. På min gamla County satt jag bra i 16.5 men på Amerigon behöver jag 17.5. Vad man ska tänka på då det gäller dressyrsadlar är att ju djupare säte behöver du ofta gå upp en sätesstrl motför du har på en flatback hoppsadel (jag har 17" på min Dominus hopp).

Jag har 16" på min appaloosa dressyrsadel. Antar att den är stor i sitsen för rumpan är ju lite stor! :o Men den passar fin fint! :) Jag hade 17" i min stübben hoppsadel!

Du måste provsitta! Sitsen kan skilja sig från sadelmärke till sadelmärke. Har du en dressyrsadel med väldigt djupt säte behöver du ha en storlek större än i vanliga fallet för annars inverkar man inte rätt med sittbenen.

En bra måttstock är att när du sitter i sadeln ska du få plats med en hel handflata bakom rumpan där bakvalet är. Alltså bakvalvet ska ha ett handflatebrett fritt utrymme bakom din rumpa.

Det är väldigt många som faktiskt rider runt i för små sadlar.

Enligt min dressyrtränare så är det bättre att sadeln är lite för stor än att den är för liten. Är den lite för stor så ska du fortfarande sitta i den djupaste delen och inverka med sittbenen. Är sadeln för liten kan du ALDRIG komma rätt med sittbenen och inverka på rätt sätt.

Själv är jag 165 cm lång, har en 18 tum dressyrsadel och en 17 tum hoppsadel.

har (liten) 17 tum på en liten stor häst och jag är knappt 160 :) :) :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
773
Senast: Elendil
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Headset