storlek på cockers och springers

ako

Trådstartare
Ni som har cocker eller springer, jag är lite nyfiken på hur stora era hundar är? Själv har jag en stor engelsk springerhane, 56 cm i mkh och 27 kg (mot standardens 51 cm och ca 23 kg) och en liten engelsk cockertik på 37 cm och 10.8 kg (mot standardens 38-40 cm och 12-15 kg). Båda mina hundar är i alldeles lagom hull- den stora är inte tjock (snarae mer slimmad än den lilla) och den lilla är inte smal, men jag tror att de är på varsin ytterkant inom sina raser vad det gäller storlek.

De ser rätt kul ut tillsammans; en pytteliten o en jättestor med nästan samma färg (blure roan resp sv/vit) o likadana långa öron.

Så nu är jag som sagt nyfiken på hur stora era andras cockers o springers är :).

Tack på förhand!

Sv: storlek på cockers och springers

Min cocker är också liten, 38 cm hög och väger typ 10 kg, och hon är absolut inte tunn, utan ganska bastant utan att vara överviktig.

Vi har en springerhane på 52 cm och 25,3 kg. Kraftig, välpälsad och skitsnygg. Världens gladaste hund :) som heter Wild & Crazy, till vardags "Dajm" för han är tecknad som dajmglass...

Tack båda för era svar :)!

Nyponros, din tjej har jag ju sett på bilder här på Buke (själv har jag slött modem - därför lägger jag aldrig själv ut bilder...) och Lowa och Tassa ser ut att vara av samma modell.

Och visst är de mysiga, långöronen...

Fler får gärna berätta om sina :)! Tack på förhand!

Min springerkille är 52-53 hög och väger nog 26kg.
Han är lite för tjock, han är som finast när han väger runt 24 kg.. apdålig päls, som följd av gener, kastrering och klippning :p
Klippningen är jag inte skyldig till från början, han är omplacering och har alltid varit klippt.. men nu har jag börjat på "operation få pälsen hyfsad igen" :p

Här är han och husse och fiskar! man kan nog se den ulliga pälsen på ryggen på detta kort..

Senast ändrad:

Har aldrig mätt mankhöjden (för det är väl den man mäter? :p) på mina springrar. Vikten vågar jag inte ens försöka mig på :angel: Iaf inte med den äldste.

Vår springer: tik, 48 cm, 20 kg.

Cocker: Två tikar på 39 cm och en matchvikt i full kondition på runt 15-16 kg. Då är de i lagom hull och har massor med muskler.
En tik på 36,5 cm över backen och ca.12-13 kg i högform.
Tikvalp 5 mån, ~36 cm och 11 kg

Valpen är en grov uppskattning eftersom hon inte är vare sig mätt eller vägd de senaste månaderna.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har ju bestämt oss för att skaffa en bilbur nu när vi har två hundar. Bottenmåtten i buren kommer att bli: Bredd: 92, djup 90, o...
Svar
4
· Visningar
1 046
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka