storlek på bur till bilen

escodobe

Trådstartare
Vilken storlek rekommenderas till hund ca 45cm i mankhöjd och 9-10 kilo? Den får ju inte vara så stor att han flyger omkring.

Sv: storlek på bur till bilen

Det finns ju måttbestämmelser för minimimått från Jordbruksverket, om de är de optimala kan ju diskuteras, den dag de bestämmer sig för att kontrollera hundburar och måtten kommer typ i princip alla med medelstora och större hundar torska. Men, här är (minimi)måtten, om man vill rätta sig efter dem.

1. Längd: hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning x 1,25,
2. Bredd: hundens bröstbredd x 2,5, och
3. Höjd: hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.

Viktor, som är 70 cm hög i mkh, har 80 cm upp till hjässan när han 'halvhänger' (är han på alterten blir det högre) och är 1 meter lång mellan nosspets till sittbensknöl (om jag mätt rätt var sittbensknölen är) och 25 cm över bogen ska alltså ha en bur som är 80 cm hög, 125 cm lång och 62.5 cm bred.. Det innebär att nästan alla vanliga kombibilar blir för små för att ens få in buren, vilket är horribelt..

Jag har beställt en bur som är 105 cm * 75 cm *bilens höjd på lägsta stället (som jag har för mig är typ 75 - 77 cm) till honom. Och den kommer han ha GOTT om plats i, väldigt gott om plats. Men den är för liten enligt reglerna.. :crazy:

Då är det ju bara gå efter eget tycke och smak, då det är ju är minimåttsbestämmelserna, och det nog inte går hitta några rekommendationer (annat än personliga tycke och smak då) på något annat.

Men någon med samma storlek på hund kan ju säker säga vad de upplevt som lagom, och provstoppa in honom i olika storlekar på burar?

Då är det ju bara gå efter eget tycke och smak, då det är ju är minimåttsbestämmelserna, och det nog inte går hitta några rekommendationer (annat än personliga tycke och smak då) på något annat.

Men någon med samma storlek på hund kan ju säker säga vad de upplevt som lagom, och provstoppa in honom i olika storlekar på burar?

Det enklaste är ju att ta med hunden, men jag vill inte åka i bilen med honom lös och särbon vågar inte åka med mig än...
Och precis när jag skriver detta så inser jag ju att jag kan stoppa honom i hans vanliga bur - den som rottisen ska få ha när han åker bil:o.

AH, då löser det sig ju, annars kanske du kunde få köpa en på öppet köp och ta hem och prova och byta om den kändes för liten eller för stor. Men då kan den ju åka i rottisens sålänge =)

AH, då löser det sig ju, annars kanske du kunde få köpa en på öppet köp och ta hem och prova och byta om den kändes för liten eller för stor. Men då kan den ju åka i rottisens sålänge =)

Ja, det lär bli gråt och tandagnissel här hemma... Det kommer bli mycket svårt att övertyga den lille om att den stora får ha HANS bur i bilen och han ska ha en annan...
För frågan är om den lilles transport bur inte ändå ska vara så stor att han kan ha den hemma med och den stora buren flyttar till bilen permanent?

Herregud jag tror den där pälsbollen skulle ha varit lapplisa, skatteindrivare eller något om han var människa. Han är en sån satans paragrafryttare;) Du ska se hans min om man frångår sina rutiner här hemma...

Ja då låter det ju onekligen enklast att ha den du nu har som bilbur till rottisen, och så en portabel som båd eåk och hemmabur till den lilla? Väljer du en sån där i plast borde det ju gå att få säkerheten vid en ev krock på köpet med, men den ändå är hyfsat portabel?

Sluppit sådana hundar som du beskriver, paragrafryttare, men haft ett par sådana katter så förstår precis hur du menar. Och NÅDE den som ger sig på att möblera om ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur...
Svar
16
· Visningar
613
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan. Men var för ett tag sedan till en större stad i...
Svar
13
· Visningar
949
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Valpen har visst blivit stor (hur gick det till?) och har vuxit ur sin bur. Jag behöver en bur som är minst 50 cm hög och 60 cm lång... 2
Svar
36
· Visningar
981
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023