Storlek på boxfönster

Blomskan

Trådstartare
Har nu letat i alla broschyrer samt på jordbruksverkets hemsida men hittar inga riktiga "krav".
Jag vill alltså veta om det finns några minimimått på fönster i boxar.
Fönstren ska vara öppningsbara men tanken är nog inte att de ska kunna sticka ut huvudet.
Visst det är ju ingen nackdel om de kan göra det.

Den enda text som jag hittar är i broschyren "Bra att veta om mindre häststall" från Jordbruksverket.
Där står att läsa : "Önskvärt är att varje hästbox har ett fönster och en tumregel är att fönstrets storlek ska vara ungefär 1m2/box".

Jag har nu hitta fönster som är 8*8 alltså 0,64m2.

Är det dumt att köpa på sig dessa?
Kan det vara ok för hästen att sticka ut huvudet igenom?
Kan det vara mer ok om jag bara har dem delvis öppna så de inte kan få ut huvudet?
Förhoppningsvis så ska inte boxarna användas så mycket eftersom huvuduppstallningen är lösdrift.
Men jag vill ju ändå att stallet ska vara fullt funktionellt.
 
Sv: Storlek på boxfönster

Tror att det som finns och som skulle gälla om du avser att öppna fönstren när hästarna är inne och inte ha galler för öppningen. Är att avstånden/måtten ska vara sådana att hästen inte kan fastna eller skada sig. Vilket då ska anpassas efter hästen som står där och kan variera beroende på vilken häst.
 
Sv: Storlek på boxfönster

Tack.
Har nu rådfrågat länsstyrelsen.
De säger att fönstren i boxarna ska vara 5% av golvytan.
Vilket blir 0,45m2 på en 9m2 box.

Det finns inga krav på fönster i boxar men det finns krav på dagsljusinsläpp i stallet.

Sen är det ju klart trevligare för hästen att ha ett fönster att spana ut igenom! :D
 
Sv: Storlek på boxfönster

Tack.
Har nu rådfrågat länsstyrelsen.
De säger att fönstren i boxarna ska vara 5% av golvytan.
Vilket blir 0,45m2 på en 9m2 box.

Det finns inga krav på fönster i boxar men det finns krav på dagsljusinsläpp i stallet.

Sen är det ju klart trevligare för hästen att ha ett fönster att spana ut igenom! :D

Väcker liv i denna tråd.

Nån som vet hur stora ljusinsläpp som behövs i stallet sett till golvytan (eller vad dom nu går på).
 
Sv: Storlek på boxfönster

Tack.
Har nu rådfrågat länsstyrelsen.
De säger att fönstren i boxarna ska vara 5% av golvytan.
Vilket blir 0,45m2 på en 9m2 box.

Det finns inga krav på fönster i boxar men det finns krav på dagsljusinsläpp i stallet.

Sen är det ju klart trevligare för hästen att ha ett fönster att spana ut igenom! :D
Bra att veta. Mina fönster är nog cirka den storleken, och jag har tre sådana plus de stora höskulledörrarna (som kan stå vidöppna stor del av året, tänker jag)på ett 30 kvm stall med två boxar. Det känns som om det blir rätt bra :) .
 
Bra att veta. Mina fönster är nog cirka den storleken, och jag har tre sådana plus de stora höskulledörrarna (som kan stå vidöppna stor del av året, tänker jag)på ett 30 kvm stall med två boxar. Det känns som om det blir rätt bra :) .

Jo fast dörrar räknas mest sannolikt inte som ljusinsläpp, precis som fönster och dörrar inte räknas som ventilation.
 
Sen kan man ju ha två boxar i en stor lada och då undrar jag hur dom vill att man ska göra, fortfarande bara en knapp m2 fönsterruta på två boxar á 9 m2?
 
Jo fast dörrar räknas mest sannolikt inte som ljusinsläpp, precis som fönster och dörrar inte räknas som ventilation.
Fast det är ju rätt knepigt att kategoriskt säga att en dörr inte räknas som fönster/ljusinsläpp. Den här "dörren" sitter ju ca 3 meter upp på väggen, och kan väl egentligen bara räknas som dörr om jag stallar in en Pegasus där.... ;)
 
Fast det är ju rätt knepigt att kategoriskt säga att en dörr inte räknas som fönster/ljusinsläpp. Den här "dörren" sitter ju ca 3 meter upp på väggen, och kan väl egentligen bara räknas som dörr om jag stallar in en Pegasus där.... ;)

Nu brukar det vara så att stallet ska kunna vara stängt och ventilationen ska fungera ändå, detsamma borde gälla för ljusinsläpp.
 
Nu brukar det vara så att stallet ska kunna vara stängt och ventilationen ska fungera ändå, detsamma borde gälla för ljusinsläpp.
Du har så rätt så. Ljusinsläpp ska fungera som ljusinsläpp dygnet runt. Dörrhål med en tät dörr som stängs under natten räknas inte som ljusinsläpp oavsett om den är öppen hela dagarna eller ej. Vill man ha det som ljusinsläpp så får man hänga av dörrbladet i så fall. Djuren som är i stallet ska kunna följa gryning, skymning, dag och natt är meningen.
 
Du har så rätt så. Ljusinsläpp ska fungera som ljusinsläpp dygnet runt. Dörrhål med en tät dörr som stängs under natten räknas inte som ljusinsläpp oavsett om den är öppen hela dagarna eller ej. Vill man ha det som ljusinsläpp så får man hänga av dörrbladet i så fall. Djuren som är i stallet ska kunna följa gryning, skymning, dag och natt är meningen.

Tack för det klargörande!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej, Vi ska flytta till en gård i november, verkligen min drömgård som vi får hyra på obegränsad tid av min sambos chef till ett bra...
Svar
10
· Visningar
2 077
Senast: rebus
·
Anläggning För snart 6 år sedan flyttade jag och min familj till den drömgård där vi nu driver verksamhet. Gården var kraftigt eftersatt under ca...
Svar
11
· Visningar
3 584
Senast: Mariaauto
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 493
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 908
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp