Storlek på boxar, är detta lagom eller behövs större?

Fashionistan

Trådstartare
I framtiden kommer jag ocn min pojkvän att bygga en egen gård från grunden :love: och vill "ta i" från början så att man slipper "Vi skulle ha gjort...." :laugh:

Jag funderar på om man skulle göra alla boxar 4x4 = 16kvm stora.

Kan man då också ha dessa som fölboxar?
(Jag ska även avla i liten skala både för mig själv och för försäljning)

Sv: Storlek på boxar, är detta lagom eller behövs större?

Finns regler för hur stora boxar ska vara, både vanliga boxar samt fölboxar.

Kollar man på jordbruksverket ser man att minimistorleken för fölningsbox är 13kvm där bredden ska vara minst 3,2m. Detta gäller för hästar som har en mankhöjd på 171 cm och över.

Så ja, 4x4 meter kan du använda som fölboxar också. Sen beror det ju lite på vad du har för hästar. En stor shire på 185 cm borde nog ha en fölningsbox som är större än minimikravet 13kvm. Men som sagt, 4x4m är godkänt som fölningsbox.

Ja nu tänker jag mig sporthästar modell hoppning och då tänker jag mig 165-180cm! :laugh:

Och säger du att 13kvm är godkänt borde ju 16kvm vara gott o väl bra!

Jag tycker 16 kvm är i minsta laget som fölboxar även om det är godkänt. Det bästa är att ha två vanliga boxar med nedmonterbar mellanvägg som fölbox. Sen när det är dags att separera dom kan man bara sätta upp väggen igen och båda känner sig då fortfarande "hemma" trots att dom är isär.

Det var en kanonbra idé! :laugh:

Guuud det är så mycket att planera, vill ha det bästa av det bästa för både tävlingshästar, ston&föl, hingstar (säkerhetsmässigt), inackorderingar och mig själv!

PUH! :angel: :D

Ja nu tänker jag mig sporthästar modell hoppning och då tänker jag mig 165-180cm! :laugh:

Och säger du att 13kvm är godkänt borde ju 16kvm vara gott o väl bra!

Och jag skulle säga att vill du ha boxar som funkar som fölboxar på ett bra sätt även om dom skulle få tag på ett 180 cm sto så hade jag valt att ha boxarna i alla fall 20 kvm istället för 16 som är trångt med dom stora stona.

Jag hade 16 när mitt sto strax över 160 cm fölade och det var ändå trångt, boxarna ska vara tillräckligt stora för att det ska vara större chans att stoet lägger sig lämpligt än att det hamnar fel med en vägg i vägen.
Och det är även skönt om boxarna är lite större om det skulle vara så att vädret inte tillåter att man släpper ut speciellt mycket den 1:a tiden.

/Camilla

Jo du har absolut en poäng där! :laugh: Men jesus vilket stort stall det skulle bli om man ska ha 18 boxar som är 20kvm! Ska man ha inackorderingar så ska ju alla ha samma fördel så att säga! :laugh:

Försök och åka runt o titta i så många stall som du bara kan! Jag åkte kors o tvärs till vänners bekanta och kika och funderade och alla har ju bra ideér som ingen annan har osv. Som det här med en mellanvägg i fölbox, kanonsmart om man vill hålla på med avel.

Jag tycker 16 kvm är i minsta laget som fölboxar även om det är godkänt. Det bästa är att ha två vanliga boxar med nedmonterbar mellanvägg som fölbox. Sen när det är dags att separera dom kan man bara sätta upp väggen igen och båda känner sig då fortfarande "hemma" trots att dom är isär.

Så har vi alltid gjort också, har fungerat mycket bra och har inte upplevt det som trångt.

Jo du har absolut en poäng där! :laugh: Men jesus vilket stort stall det skulle bli om man ska ha 18 boxar som är 20kvm! Ska man ha inackorderingar så ska ju alla ha samma fördel så att säga! :laugh:

Fast om du ska bygga ett större stall med lite fler boxar i, så hade jag antingen gjort en avdelning som var avelsboxar eller som någon föreslog gör flyttbara mellanväggar, så behöver ju inte boxarna vara så stora i grundutförandet...

/Camilla

Lite OT

Antar att du kanske vill ha fler tips ;) En som jag känner hade boxdörrarna så att de svängde inåt boxen, så om man skulle råka glömma stänga den ordentligt så kan inte hästen putta upp den. Jag har ingen erfarenhet av det så jag kan inte säga vad jag tycker om det, men de som hade sina hästar i det stallet tyckte om det. Men om du har möjlighet så är ju skjutdörrarna det optimala :)

Lycka till! :D

Hur gör man om hästen blir sjuk/rullar fast och ligger framför dörren då?

Men varför ska alla ha stora fölboxar? Det räcker väl med en eller två för eget bruk, jag tror inte inackorderingarna misstycker.

Nu blev inte svaret bli till ts, ursäktar för det.

För att jag vill ha stora härliga boxar i hela stallet! :laugh:

Ska du avla tycker jag att du ska ha ett stall för avelsstona. Tänk på smittorisk, stress osv. Ska du dessutom vaka behöver du ju inte väcka alla hästar;)

Jo, men som du säger krävs en enorm yta om alla ska ha 20kvm per box. Känns enormt onödigt att en ensam häst ska ha lika stor box som ett sto som ska föla och bo med sitt föl i boxen.

Men finns utrymme och ekonomi för det så är det ju inga probem.

Fast "vanliga" boxar är ju väldigt små! Min c-ponny hade en box på 10-11 kvadrat, jag tyckte det var OK men inte mer...

Jag har besökt stall med 4*4 m boxar, 3 hela, murade väggar och helt öppet mot stallgången - riktigt härliga boxar! Vanliga boxar tycker jag absolut man ska bygga 4*4 om man kan.

Fölboxar har jag ingen koll på.

Det kan räcka med att hästen har dragit all spån framför dörren för att man får ta i upptäckte jag när vi skötte grannens hästar.
Sjuk häst framför dörren vill jag inte vara med om....

Nu finns det säkert flera lösningar på det problemet.
När jag byggde om den gamla ladugården till stall... så var det en box som vi fick lov att göra lösningen med inåtgående boxdörr.

Skulle dörren av någon anledning vara blockerad på insidan så lyfter man med ett mycket enkelt grepp bort hela dörren från utsidan. Så in i boxen kommer man alltid... Och lyfta av dörren går lika fort som att öppna den om det skulle vara akut.

Jag har efter att ha blivit "tvungen" att ta till den här lösningen upplevt att inåtgående dörr i boxen är en riktigt bra. Och hade jag haft den erfarenheten när jag byggde om stallet, då hade jag gjort inåtgående dörrar i alla boxarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka