Storlek på arméns sele

Mli

Trådstartare
Jag ska byta sele nu då min har blivit liten. Jag funderar på en beg. armésele men är lite konfunderad. Hur stor är egentligen en sån? Görs de i olika storlekar, eller är de bara väldigt ställbara?

Sv: Storlek på arméns sele

De är oftast väldigt ställbara på alla håll och kanter, så det passar flera olika typer av hästar.
Originalet tillverkas inte längre men Floby överskottslager har nya kopior om man vill ha en helt ny sele.

Nu har jag lärt mig av mina misstag och delar gärna med mig :-)

Tydligen finns arméselen i olika storlekar, den jag köpte var på tok för liten. Lokornas hela längd var 80 cm, mellan remmarna 60-75. Min normalstora ardenner fick den inte ens om nacken. Så jag kommer inte att tipsa ardennerägare att rakt av köpa armésele, för så pass ställbar var inte den jag köpte så att den skulle passa ardenner. Så då måste det ju finnas större storlekar eftersom jag vet att en del med ardenner faktiskt har såna selar. :-)

Jodå, olika storlekar finns de i, och olika modeller och varianter också. Har en flera stycken och inte en som är den andra helt lik. Lokorna är oftast lite för raka för så stora hästar, min är inte så stor men han har bred hals så hittade finnlokor som jag har på honom i stället.

Liknande trådar

Utrustning Vet någon hur hööks fairfield sele är i storlek ska ha den till en shettis men undrar lite om shetland blir tillräckligt stor och hur...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: LadySara
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 013
Senast: cambodia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
535
Senast: Mli
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 850
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar