Storlek på Akribori avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Narvaparis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 738
N

Narvaparis

Hej!:D
Jag har en Akribori avkomma född 2005.
Har ni någon avkomma efter Akribori som är född 2005? isf hur stor är den, och hur stor är mamman?
MvH :bow: :bow:

Sv: Storlek på Akribori avkommor

Vi har en akribori hingståring på mitt fd jobb. Han e STOR, redan typ 165 i mkh, mamman e runt 163. Men han e fin.
Hur stor e din?

Min sto är väl ca 155 skulle jag tro...liten. Hoppas hon växer mkt mkt mer! Men hon växer väldigt jämt så det är kanske därför hon växer långsamt.:angel: Mamman är 164 cm i manken.

Såg i statestiken i ridsport att Akribori lag lite under riksgenomsnittet vad det gäller mankhöjden(på 3 åringar).
Jag har sett bägge delar. Vår valack f-04 är 171...så han är inte liten. kompisens sto är 163 respektive 164... så det är nog väldigt olika.
Snygga modeller har han gett iallafall.

Våran är 150 cm. Växer också väldigt jämt (och långsamt). Mamman är 156 cm. Hoppas att hon i alla fall blir över 156 cm.

Mvh

Tora

Vårt 3-årssto var 164 på 3-årstestet i våras, har växt lite till sedan dess, mamman är 162cm. Vårt 1-årssto är ca 160cm idag, mamman är 160 och dottern ser högre ut men har inte mätt henne exakt.

Snygga hästar med snygga halsar båda två.

:love: hALLOJ.Jo jag har köpt en kille på 1 år från skövde...Aldrig ångrat han är i dag 164 cm i manken,jätte go o snäll kastrerad,busig vi har lös hoppat 80cm ,tömkört vatten spiltan no problem:) gör allt jag ber honom om...kommer bli STÖRRE...jag längtar:bump:

Vår Akribori-bebis som förhoppningsvis tittar ut i Juni nästa år kommer säkerligen bli stor (över 170 är giraffhästar enligt mig! :p) då mamman är åtminstone en 168 typ. Huuah :o Men vi är ju långa själva, både mamma, syrran och jag, är runt 175 hela bunten, så det är väll en optimal storlek, men ändå, blää! :o

Vd tycker ni allmänt om dom då ? Typ? mförallt temperamnetsmässigt!

Jag är SÅ nöjd med vår 2 åring. Han har det snällaste temperament man kan begära, och han är av riktigt flott modell!

OM det inte vore för att han lir så stor så hade jag gärna använt honom en gång till:love:

*kl* Min Akribori-flicka:love: växer också jämnt, därför långsamt (har i princip inte varit överbyggd någonting). Hon är en liten underbaring med ett fantastiskt temperament och mycket spänst, otroligt glad, nyfiken och orädd men inte skarp. Perfekt helt enkelt:p Hennes mamma är också en underbaring, dock inte så stor så jag hoppas den här lilla kavata damen kravlar sig över 160 i varje fall.

sätter väl fart på tråden igen då, eftersom det var ngn som undrade över hans avkommor.

Vi har nu varit uppe på vår kille(3 år iår) och börjat "åka runt" lite på honom.
Som sagt är han ju storvuxen, så vi tar det rätt lugnt med hoonom.
Han har aldrig "ballat ur" utan är mkt klok och sansad. Men visst finns det lite "jävlaranamma" i honom det kan man se vid lekar i hagen bla.

Har aldrig ångrat mitt val av hingst, är mkt nöjd med honom, främst temperamentsmässigt!:love:

Har ett sto född -05 efter Akribori.
Hon är ca 153cm över manken och ca 160cm över baken (har mätt med måttstock :smirk: )
Vet inte vad jag tror hon kommer landa på men över 160 iaf :)
Jag hoppas på iaf 165, men folk som ser henne tror hon kommer bli stor.
Ibland känns hon jätte stor när jag pysslar med henne och ibland jätte liten :)
Mamman är runt 160 så hon är inte så stor.

Min ängel är helt underbar att fixa och trixa med, går med på det mesta man ber henne om. Hel cool med alla nya saker man testar.
Super i tempramentet.
Men hon är inte bang heller hon blir skit tjurig om matte inte tycker att hon ska göra vissa grejjer och säger ifrån, då vill hon gärna säga ifrån tillbaka. Men fasinge vilken häftig häst de är :love:

skulle vara roligt att se några bilder på era akribori avkommor.

Min är född 05 och är ca 167 i manken :angel: MF: Stanford

LovisaochSchubori_original.jpg

*KL*
Stod precis i helgen och disskuterade med en som hade en Akribori avkomma (3-års sto litet) och hon sa precis att det verkar finnas ett lite knepigt mönster i hans nedärvning pojkarna blir stora och snygga medans tjejerna blir små och av lite sämre typ, enligt henne skulle det stämma in på de som visades i år också. Har som sagt inte själv kollat detta men tittar man i denna tråd så verkar det ju stämma storleksmässigt alla små är ston och de stora är grabbar.
Rätt egendomligt att det kan bli så i nedärvningen, man får lägga på minnet att spana på dem när de börjar dyka upp på tävlingsbanorna de närmsta åren så att man kan se om det verkligen stämmer.

Jag har en liten 03 157-158cm men hennes mamma var också liten 160cm. Har i övrigt sett mest stora och normalstora avkommor efter honom.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 199
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
633
Senast: iNHALE
·
Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
543
Kläder & Bli fin Har tidigare bara haft bh-storlekar som går att köpa i mer välsorterade underklädesbutiker, och då har det per automatik blivit att jag... 2
Svar
22
· Visningar
1 907

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka