Storhäst?

IorAndSigge

Trådstartare
Hej!

Nu i sommar har jag en sommarhäst som är en liten storhäst.
Och vi har tänkt på att köpa ponny/häst nu
Tycker ni att man ska börja ha ponny som första häst? Eller kan man köpa en liten stor?
Tacksam för svar!

Beror på...
Om du är låång eller tung så är det bättre med storhäst.
Om du tänkt ha hästen länge eller kanske växer mycket så finns risken att du blir för stor på en ponny.
Det är dock ett väldigt inviduellt beslut.
T.ex. Jag är hyfsat lång och hyfsat smal, passar på d-ponnys men jag sökte en häst på minst 160 eftersom jag trivs bättre på den höjden:)
Vet andra som varit både längre och tyngre som valt att köpa ponny för de trivs bättre på det.
Ta en häst som du ser och känner dig bra på och om du växer mycket nu, ta en lite större häst då så växer du inte ur den.
Men det viktigaste är att hitta en häst du trivs på, kan ju vara svårt ibland;)
Lycka till i hästletandet!:)

Beror på...
Om du är låång eller tung så är det bättre med storhäst.
Om du tänkt ha hästen länge eller kanske växer mycket så finns risken att du blir för stor på en ponny.
Det är dock ett väldigt inviduellt beslut.
T.ex. Jag är hyfsat lång och hyfsat smal, passar på d-ponnys men jag sökte en häst på minst 160 eftersom jag trivs bättre på den höjden:)
Vet andra som varit både längre och tyngre som valt att köpa ponny för de trivs bättre på det.
Ta en häst som du ser och känner dig bra på och om du växer mycket nu, ta en lite större häst då så växer du inte ur den.
Men det viktigaste är att hitta en häst du trivs på, kan ju vara svårt ibland;)
Lycka till i hästletandet!:)
Tack så jätte mycket för svaret! Vi får ju titta lite nu också:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 364
Senast: Häst_
·
Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.