störböneamatören undrar

tanten

Trådstartare
Testat störbönor för första gången. Störarna är långt över 2 meter.

Nu har några av stjälkarna vuxit förbi toppen och hänger ner en halvmeter och än har inga blommor kommit.

Ska jag bara låta det vara eller finns det någon fördel i att toppa? Jag vill ju ha bönor också, inte bara tillväxt.

OK :D
Jag är ensam på hela buke om att odla störbönor.

får ta mitt ansvar och rapportera hur det gått sedan.

Jag odlar störbönor. Mycket få plantor i krukor på landet.

Min gissning är att du har gödslat för mycket, kan det stämma?

Jag hade bara tagit det lugnt, inte gjort något mer än att vattna vid behov. Mina började blomma för rätt få dagar sedan och imorgon har jag en liten förstaskörd. Det går fort när de väl kommer igång, nu blommar de som attan.

Jag odlar i zon 1, men kom igång sent i år trots tidig och varm vår, av olika anledningar.

Jag odlar störbönor. Mycket få plantor i krukor på landet.

Min gissning är att du har gödslat för mycket, kan det stämma?

Jag hade bara tagit det lugnt, inte gjort något mer än att vattna vid behov. Mina började blomma för rätt få dagar sedan och imorgon har jag en liten förstaskörd. Det går fort när de väl kommer igång, nu blommar de som attan.

Jag odlar i zon 1, men kom igång sent i år trots tidig och varm vår, av olika anledningar.
Gödslat och gödslat....
Täckte i höstas landet med ett tunt lager väl brunnen flera år gammal hästdynga som sedan frästes ner i våras. Det är det enda jag gödslat. Förra året växte det squash där de står nu - dvs en tärande växt. Där förra årets bönor stod är squashen i år. För att utnyttja kvävet från bönorna

Jag har haft blommor på alla bönsorterna utom störbönorna i veckor nu. Men bara några få taniga baljor än. Det är för torrt. Har inte regnat på en månad. Jag vattnar men inte så mycket eftersom jag är rädd att tömma min brunn.

Men då tolkar jag dig så att jag bara låter dem vara och ser vad som händer. Jag har zon 4, vi är något senare än ni.....

Jag odlar i stort sett allting genom att hoppas på det bästa. :angel:

Ja, jag tror att beskärning snarast uppmuntrar dem att sätta mer grönska.

Problemet är nog vattnet, då. Det är ju rätt hög vattenhalt i grönsaker, även om bönor inte är som tomater.

Jag är helt okunnig om zon 4, men bistra år har kyla i början av säsongen varit dåligt för dem, fast då även för plantans tillväxt.

Kanske är det så enkelt att just den störbönesorten inte trivs hos dig, om de andra bönorna frodas? Testa annan sort nästa år?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar