Storbal nätet? Fri tillgång

K

kbr

Hej jag skulle vilja veta hur ni gör när ni har fri tillgång på storbal.
Lämnar ni kvar nätet och plasten och bara tar av toppen?
Eller tar ni bort allt?

Är det någon som har fått skador på hästen från nätet/plasten?

Saken att jag frågar är att jag känner mig ganska negativ till att ha nätet kvar på balen då detta jävla nät alltid hittas i hagen liggand även fast jag försöker skalla pallen vaje dag jag kommer ut. Den andra hästägern blev inte direkt glad när jag hade tagit bort det denna gång (det var lite dåligt på balen och jag var tvungen att ta bort nätet för att komma åt det ruttna). Tycker att det är ett onödig olycka om något skulle hända.

Om ni tar bort det hur gör ni för att undvika all spillet det som dom trampar ner?

Sv: Storbal nätet? Fri tillgång

Foderhäck. Tycker det är ett måste med en foderhäck om man vill ha fri tillgång på rundbal.

Jag hade en tråd om detta i vintas... *letar reda på*
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719495

Min lösning, som jag tycker fungerat bra - om man bortser från att en av pållarna envisas med att slänga ut höet utanför höhäcken - ser ut så här när den används:
hohack2.jpg

Jag försöker ställa balen på en kortsida, så att den skyddas från väta underifrån. Dvs jag låter plasten vara kvar under balsen, sen tar jag bort resten. DÅ kan jag också rensa bort eventuellt dåligt hösilage innan jag släpper dit hästarna. Det är ju omöjligt att se om något är dåligt om man låter plasten och nätet vara kvar...

Utan bal i ser den ut så här - det ÄR ett hemmabygge!
hohack1.jpg

Senast ändrad:

Jag hade en tråd om detta i vintas... *letar reda på*
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=719495

Min lösning, som jag tycker fungerat bra - om man bortser från att en av pållarna envisas med att slänga ut höet utanför höhäcken - ser ut så här när den används:
hohack2.jpg

Jag försöker ställa balen på en kortsida, så att den skyddas från väta underifrån. Dvs jag låter plasten vara kvar under balsen, sen tar jag bort resten. DÅ kan jag också rensa bort eventuellt dåligt hösilage innan jag släpper dit hästarna. Det är ju omöjligt att se om något är dåligt om man låter plasten och nätet vara kvar...

Utan bal i ser den ut så här - det ÄR ett hemmabygge!
hohack1.jpg

Är den byggd på en pall eller är det ett staket runt ballen?

Ser ut att funger jättebra :banana:

mvh Karin

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Anläggning Jag har ett problem som jag behöver bolla lite... Jag har fri tillgång på halm till mina tre hästar i hagen. Förr la jag ut ca 1-2...
Svar
5
· Visningar
1 433
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Lite praktiska frågor ang ensilagebalar, jag ska för första gången ta hem och fodra med "egna" ensilagebalar - tidigare har jag alltid...
Svar
14
· Visningar
2 807
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka