Stora tråden om lösa benbitar

skuggi

Trådstartare
Nu vill jag veta allt om lösa benbitar.

Vilka raser(om några) har större risk?
Hur tidigt kan de upptäckas?
Hur brukar de visa sig?
Hur stor andel brukar ge problem?
Era erfarenheter vid operation?

Ja, ni vet, allt :idea:

Sv: Stora tråden om lösa benbitar

Du får nog specificera upp lite mer vad det är du är intresserad av, lösa benbitar är bara ett övergripande begrepp som används för alla typ hundra olika typer av benbitar som kan hittas på röntgen. De olika undertyperna sen kan ha hur många olika orsaker som helst alltifrån tillväxtstörningar till olyckshändelser. Lägg där sen till att det skiljer markant även mellan samma typ beroende på var de är placerade, storlek osv så förstår du nog att det är inget ämne man kan diskutera generellt utan man måste specificera vad det är man undrar över od, oc, ocd, poff, chip, birkeland mm mm alla har olika uppkomst olika placeringar olika prognoser och därmed även olika behandlingar, konvalecenter.

Du får nog specificera upp lite mer vad det är du är intresserad av, lösa benbitar är bara ett övergripande begrepp som används för alla typ hundra olika typer av benbitar som kan hittas på röntgen. De olika undertyperna sen kan ha hur många olika orsaker som helst alltifrån tillväxtstörningar till olyckshändelser. Lägg där sen till att det skiljer markant även mellan samma typ beroende på var de är placerade, storlek osv så förstår du nog att det är inget ämne man kan diskutera generellt utan man måste specificera vad det är man undrar över od, oc, ocd, poff, chip, birkeland mm mm alla har olika uppkomst olika placeringar olika prognoser och därmed även olika behandlingar, konvalecenter.

Med tanke på din kunskap du verkar inneha av personlig erfarenhet i ämnet så vore det ytterst intressant att du vidareutvecklar vilka fel du själv skulle undvikit om du fick en andra tjans.

Min ringa erfarenhet är precis som när det gäller krockade bilar att det oftast är skit bakom ratten än som många kvaddade bilars förare i försäkrings anmälan anser att det va ett måndagsexemplar.

Här brukar försäkringsbolaget alltid gå anmälaren till mötes efter en grundlig utredning och svara att visst va det ett måndagsexemplar,,, den mänskliga faktorn.

Så all kunskap du har om hovsjukdomar är för att du har personlig erfarenhet att dina hästar har drabbats av det pga du gjort fel ? Det var intressant att höra att du missköter dina hästars hovar så till den grad att du känner till de flesta hovsjukdomar av personlig erfarenhet..........

Sorry att göra dig besviken jag har inte orsakat en enda benbit genom att göra fel på en enda häst så jag har inget jag behöver ändra på i det avseendet.

Oh! Det var uppenbarligen mycket jag inte vet om lösa benbitar, anledningen till min undring är också vag tyvärr.
Min 4-åring som jag bara precis hunnit börja rida in(sitta in är nog en bättre beskrivning av det arbete han utsatts för) har någon form av rörelsestörning i höger bak, han vill inte vinkla hasen.
Han har normalt raka vinklar enligt tränaren, men det här är alltså något som ser klart onormalt ut, tänk Kapten Träben...
Vi känner inga spända muskler precis och han är extremt rörlig så spänning är "typ" uteslutet.
Tränaren gissar lite löst på "låsning eller lös benbit", därav min undran kring vad det kan innebära med en lös benbit.

Vi ska till veterinären på tisdag.

Det kan innebära precis vad som helst om det finns en lös benbit, helt beroende på var den sitter i relation till led och hur mycket skada den ev redan har gjort. Å andra sidan är det ju inte alls säkert att det är just en lös benbit som är problemet.

Det kan innebära precis vad som helst om det finns en lös benbit, helt beroende på var den sitter i relation till led och hur mycket skada den ev redan har gjort. Å andra sidan är det ju inte alls säkert att det är just en lös benbit som är problemet.

Det finns massor av hästar i modern avel som har lösa benbitar, helt utan problem av två orsaker..

1. Den högpresterande "moderna hästen" har en tränare/ryttare som balancerar upp den enskilda individens brister och svagheter.

2. Den andra typen av hästägare är den som inte har personlig prestations ångest,,är medveten om sina brister och därmed anpassar sin ridning utifrån den enskilda individen.

Många flera hästar skulle uppvisa bra så mkt bättre hållbar het och mindre uppvisande av lösa benbitar om dom bara utsattes för en ryttare som ansåg att en trevlig tripp i skogen (med skor) och en korv grillning vid stranden i stilla mak är avsevärt mindre påvisande uppkomst för benägenhet av lösa benbitar än en ryttare med en modern häst men återkommande både i skrift och bild visar upp en omodern ridstil.

När man utvecklar och utbildar hästar så är det viktigaste att man uppvisar harmoni och balans..

När det gäller hästsporten på hög nivå så vet man sedan många år tillbaka att det inte i längden är bra att "ligga före" hästen utan vetskapen om att vikten ska ligga i jämnvikt..

Allt handlar om balance,, tänk på att den svagaste länken är den länken som får kedjan att brista.

Det var väl lite sånt här jag undrade. OM rörelsestörningen kommer från en benbit, är det då troligast att det är för sent att fixa?
Jag tänker på den här hästhandlarhistorien på TV nyligt, där pratades det om en häst som var halt pga lösa benbitar, och säljaren lät som att det typ bara var att operera och sedan skulle allt vara bra. I grova drag alltså.

Som sagt är det ju inte alls säkert att det är en benbit, men rörelsestörningen kom tillsammans med en liten värmeökning på insida/framsida av hasleden(heter den så, hela leden som sitter "framför" hasen så att säga?), och det känns ju... sådär :(

För två år sedan fick han en stor sårskada(broddreva) på utsidan på andra bakbenet. Han var aldrig halt i samband med det, trots att det var stort och fick sys. Dock röntgade vi aldrig då, fick höra nu att hovis tyckte att det kanske hade varit idé att göra det med tanke på skadans placering.
Man undrar ju nu om den här skadan kan ligga till grund för dagens problem.

Jag funderar och spekulerar och försöker förbereda mig lite inför nästa vecka...

Det är svårt att spekulera alls i din hästs framtid. Inte ens veterinärer kan ju alltid avgöra genom att kika på det yttre. Och om nu vi inte ens sett, utan går på en beskrivning.. Nej.. Omöjligt..
Också hemskt svårt för din tränare. Jag förstår att den nog tränaren inte riktigt kunde eller ville säga ngt just därför.

Hästar som blir halta av lösa benbitar behöver inte vara körda. Det kan ha gått olika långt och det kan absolut gå att få dem fräscha.
Du rider väl inte som jag fattat det ridning som är superslitage i form av mkt höga hinder eller tokhög fart.

Det enda du kan göra nu är att se till att du fått tag i en BRA veterinär som har stor vana av rörelsestörningar och hältutredningar. Det är inte alla på alla kliniker som är supersuper.
Är du inte insatt - snoka runt bland de som är riktigt kunniga och se vem de rekommenderar!

Jag personligen tycker det är ett stort plus om veterinären själv är kunnig inom ridning, utbildning av häst utöver att den har gott öga och känsla för rörelsestörningar och god veterinär kompetens/utbildning/erfarenhet.

Lycka till med din kille!

Min häst har fått en lös benbit bortopererad från ena hasen. Då var han 8-10 år gammal, kommer inte ihåg exakt. Nu är han 15 år.
Veterinären gav honom 60 % chans att bli återställd p.g.a. hans höga ålder (?).
Hästen är en hobbyhäst, alltså inte hårt tränad men har inte haft några märkbara besvär.

Nej, jag vet ju att det inte går att spekulera, därför ville jag höra "allt" om andras erfarenheter. Men det var tydligen ett större ämne än jag trodde :p

Jag har ju knappt ridit honom, dvs 10 minuter skritt och lite trav max ett par gånger i veckan sedan nyår. Så han har ju inte gått hårt alls. Det är ju bra om man tänker att vi nu sett det tidigt, å andra sidan känns det inte lovande att hans problem(vad det nu är) blir såpass tydligt av så lite belastning...
Från marken har vi jobbat lite med att få honom att vinkla mer i bak, i vändningar osv. Absolut inte mycket eller med högra krav, och ändå känns det som att det lilla jag gjort alltså startat det här...

Tränaren säger som sagt inte mer än att hon tycker att vi ska kolla upp det, när jag pressar henne på hennes magkänsla så var det "låsning eller lös benbit" som hon gissade på. Låsning känns för mig lite otroligt med tanke på att han verkar så rörlig, och självklart målar man upp värsta möjliga tänkbara för sig själv...

Angående klinik så har vi bokat in oss på ett ställe som ligger typ halvvägs mellan dig och mig, och som jag fått många bra referenser ifrån. Du kanske kan gissa vilket, det är inte ATG. De har en helhetssyn och superbra folk enligt min tränare. Hon åker alltid dit med sina hästar.

Jag har sen tidigare mest bara erfarenhet av islänningar, och den här killen är ju 160 cm nu, är det normalt att de är okoordinerade fortfarande vid 3,5 års ålder? Han har växt mycket, inte musklat sig så bra och verkat ha dålig koll på vart fötterna sitter :p skulle det kanske kunna ge en överbelastning i leden? Typ pga överrörlighet/instabilitet?
De senaste månaderna har jag matat på honom enligt analys(det har jag inte gjort förut tyvärr *skäms*) och musklerna har kommit som på beställning. Kan plötslig muskeltillväxt göra honom obalanserad så han blir överansträngd i lederna?
Personligen tycker jag att i takt med musklerna så har han blivit mer stabil, inte lika rädd att gå på hala underlag osv.

På din flummiga beskrivning låter det ju mer som patella eller spatt, än att det skulle vara en benbit som spökar.

Det finns massor av hästar i modern avel som har lösa benbitar, helt utan problem av två orsaker..

1. Den högpresterande "moderna hästen" har en tränare/ryttare som balancerar upp den enskilda individens brister och svagheter.

2. Den andra typen av hästägare är den som inte har personlig prestations ångest,,är medveten om sina brister och därmed anpassar sin ridning utifrån den enskilda individen.

Många flera hästar skulle uppvisa bra så mkt bättre hållbar het och mindre uppvisande av lösa benbitar om dom bara utsattes för en ryttare som ansåg att en trevlig tripp i skogen (med skor) och en korv grillning vid stranden i stilla mak är avsevärt mindre påvisande uppkomst för benägenhet av lösa benbitar än en ryttare med en modern häst men återkommande både i skrift och bild visar upp en omodern ridstil.

När man utvecklar och utbildar hästar så är det viktigaste att man uppvisar harmoni och balans..

När det gäller hästsporten på hög nivå så vet man sedan många år tillbaka att det inte i längden är bra att "ligga före" hästen utan vetskapen om att vikten ska ligga i jämnvikt..

Allt handlar om balance,, tänk på att den svagaste länken är den länken som får kedjan att brista.

Det är bullshit det du skriver!!!

Skönt att höra :bow:

Jag har haft två egna fall och inget slutade bra. Den ena var medfödd och den andra kom av trauma. Båda opererades och den ena är idag död och den andra är triangelmärkt.

Två jättefina hästar :(

Men det behöver ju inte alls vara så med din!

kl

Skulle ni köpa en häst som ni visste blivit röntgad och har lösa benbitar?

Men då måste de väl ha fått problem av sina bitar innan de plockades bort ?

Min erfarenhet är precis tvärtemot har aldrig haft problem med de som fått bitar plockade men de har blivit bortplockade innan de har ställt till problem.

Och det har handlat både om ocd bitar och frakturbitar.

Säger ju inte så mkt kan ju sitta på massor av olika ställen i hasen. Ålder och belastning hästen har utsatts för och framförallt reaktion eller inte på böjning är ju allt saker som påverkar.
Och innan man ens funderar på det så ser man till att den kirurg man kommer låta operera den tittar på plåtarna och säger sin åsikt om denna tror att det är en enkel placering att plocka bort den och sannolikheten för att den skall ha gjort skador där den sitter. Kirurgerna är dem man skall diskutera sådant med för det är de som har erfarenheten av hur det verkligen brukar se ut invändigt av olika placeringar.
Sen skall naturligtvis priset spegla att man kommer få en operationskostnad (kostnaden kan skilja en hel del mellan klinikerna) men runt 15 får man räkna med för en okomplicerad bit i en has.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 177
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
479
Senast: Nevermind
·
Hästvård Har fått bilder på en häst igen och det visade sig när jag visade bilderna för min egen veterinär att den har en lös benbit på framsidan...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka